Ha meiden, Ik kan even niet zo snel een topic hierover vinden dus maak een nieuwe aan. Heb even een vraag. Mijn zoontje is 3 halve maand. Over een weekje ongeveer is hij 4 maanden. Hij krijgt 5 flessen op een dag van 150/5. Alleen de laatste krijg hij 180/6 Hij krijgt op de volgende tijden de fles: 07.00 11.00 15.00 19.00 23.00 Nu vind hij het geweldig als wij gaan eten om 18.00 om een paar hapjes appelmoes te krijgen. Hij weet gewoon dat het er aan gaat komen. Zit de aandacht al te trekken van ons & doet zijn mondje al open. Nu pureer ik een appel voor m omdat dat geloof ik beter is dan appelmoes. Nu heb een ik een paar vraagjes waar ik zelf geen antwoord op weet: 1. Mag hij met bijna 4 maanden al een appel/banaan krijgen? 2. Is dat erg als het koud is? 3. Hoeveel mag je geven? Gaat dat om een paar hapjes of mag je ook gerust een hele gepureerde appel geven? 4. Is 18.00 dan een goede tijd of zouden jullie een andere tijd aanhouden? 5. Vanaf wanneer ga je echt zo'n fruitpotje geven van Olvarit? 6. Moet je altijd de fruitpotjes van Olvarit gaan geven? Of mag je ook zelf fruit pureren? Wat een vragen he? Ik hoop een antwoord van jullie te krijgen! Liefs Jannn
Geef ik ook nog even wat antwoord 1. Mag hij met bijna 4 maanden al een appel/banaan krijgen? De meningen verschillen daar erg over. De ene houdt strikt vast aan de 6 maanden grens, anderen beginnen er al eerder mee. Heeft te maken met een verminderde kans op allergien als je voor 6 maanden begint. En dat de darmpjes nog afgemaakt moeten worden tijdens de 1e maanden. De 6 maanden grens vinden sommigen dan fijn. Zorg er in ieder geval voor dat hij tot 6 maanden nog minimaal 800cc melk krijgt. Dus het fruit mag niet teveel melkvoeding vervangen. Daarnaast wordt bij ons CB geadviseerd om eerst met groente te beginnen, dat is vaak wat milder dan fruit voor de darmen (wortel, sperzieboon, bloemkool, broccoli) 2. Is dat erg als het koud is? Wij gaven fruit ook altijd op kamertemperatuur. Heel koud is niet fijn voor het buikje. Maar het hoeft niet opgewarmd te worden. 3. Hoeveel mag je geven? Gaat dat om een paar hapjes of mag je ook gerust een hele gepureerde appel geven? Ik zou voorzichtig beginnen bij 4 maanden, en het mag dus niet teveel voeding vervangen. En gewoon steeds ietsjes meer totdat hij een hele appel opkan. 4. Is 18.00 dan een goede tijd of zouden jullie een andere tijd aanhouden? In principe is 18.00 een prima tijd. Later ga je dan de groente rond die tijd geven. De meeste mensen geven het fruithapje rond 10 uur, maar in jullie geval komt 18.00 nu prima uit. 5. Vanaf wanneer ga je echt zo'n fruitpotje geven van Olvarit? 6. Moet je altijd de fruitpotjes van Olvarit gaan geven? Of mag je ook zelf fruit pureren? Die potjes mag je ook al vanaf 4 maanden geven (even op de leeftijdsaanduiding op de potjes kijken). Maar zelf hebben we altijd vers gegeven. Alleen af en toe als we ergens anders waren, maar eigenlijk vind ons kereltje dat helemaal niet zo lekker. Die heeft veel liever vers. Dus pureer maar gewoon zelf als je dat graag wil.
Bedankt voor je antwoord! Ik moet as donderdag naar het CB dus dan ga ik het vragen! Maar ik zal dan waarschijnlijk een antwoord krijgen dat het pas vanaf 6 maanden mag
Dat advies verschilt soms erg.. De CB_verpleegkundige die ik via de telefoon sprak toen mijn zoontje bij 3,5e maand erg honger had, gaf het advies om alvast wat fruithapjes te geven. De CB-verpleegkundige op het buro zei dat we vanaf 5,5e maand met groente mochten beginnen. En de CB-arts vond dat we met eigenlijk wel tot 6 maanden hadden moeten wachten. We hebben die 5,5 maand voor groente en 6 maand voor fruit gebruikt, omdat hij prima in een ritme zat. Alleen wel een rijstebloempapje (2 schepjes melkpoeder, 90cc water+rijstebloem) van de lepel bij ons etenstijd, omdat hij rond dat tijdstip graag een extra hapje wou..
Ja dat klopt, dat advies is zo verschillend! |Op het cb zeiden ze pas vanaf 6 maanden, maar ons dochtertje keek met bijna 4 maanden het eten uit ons mond haha. Ik kon toen niet naar eht cb want ze had waterpokken, toen heb ik die info lijn gebeld en daar zeiden ze dat het prima was haar wat te geven. Ik denk dat het belangrijkste is dat je naar je kindje kijkt, of het interesse heeft en hoe het buikje erop reageert. Een vriendin van me haar dochtertje had bijv. pas met ruim 5 maanden interesse voor iets anders dan haar flesje. Zij zijn dus toen begonnen en de eerste paar keren spuugde ze het uit... Het is zo verschillend. Succes!
Bedankt voor jullie antwoorden ik geef m gewoon 4a5 hapjes per dag en meer niet! Kzat net op de potjes van olvarit te kijken. Daar staat op dat je met 4 maanden de fruithapjes mag & met 6 maanden de groente! Hij heeft er echt geen last van m.i. want hij wil steeds meer & drinkt dan zijn fles van 19.00 ook nog helemaal op. Rond 18.00 werdt hij huilerig en nu niet meer omdat hij een fruithapje krijgt. Liefs
De antwoorden zijn allemaal al heel duidelijk, ik wil alleen nog even zeggen: mijn zoontje vind fruit uit de koelkast (bv aangebroken potje) niet zo lekker, gaat dan echt rillen! En groente vind hij ook niet lekker meer als het afgekoeld is. Terwijl hij bijna alles gelijk lekker vond. Maar omdat je aan het begin nog maar zo'n klein beetje opwarm is het zo koud! Beetje lastig!