Beste voedingskundige, Mijn dochtertje is nu ruim 5 maanden en krijgt volledig borstvoeding. Sinds ik weer aan het werk ben (vanaf 12 wkn) krijgt ze overdag 3 flesjes afgekolfde borstvoeding. In het begin was dit ongeveer 130 cc en later is dat naar 140 cc gegaan omdat ze dat makkelijk opkon. Ze sloeg al snel de fles van 23.00 uur over en werd dan tussen 06.00 en 07.00 uur wakker voor de eerste fles. Met 4 maanden precies zijn we begonnen met een groente of fruithapje savonds te geven omdat ze het eten van ons bord keek en continue aan het sabbelen was op haar handjes. Sinds kort begint ze na iedere fles van 140 cc even te huilen en zodra ze een speentje krijgt is het huilen over maar volgens mij lust ze gewoon nog een beetje meer. Dus inmiddels hebben we de voeding opgeschroeft naar 160 cc per fles. Aan de eerste fles (van 10.00 uur want om 07.00 uur krijgt ze nog de borst) hebben we ook sinds kort een paar schepjes rijstebloem toegevoegd. Maar sinds een maandje wordt ze snachts weer wakker voor een voeding en na even aan de borst te hebben gedronken valt ze weer in slaap. Nog steeds heb ik het idee dat ze niet helemaal verzadigd raakt terwijl ze dus het volgende schema heeft: 07.00 Borst 10.00 160 cc afgekolfde melk + 4 schepjes rijstebloem 13.00 160 cc afgekolfde melk 16.00 160 cc afgekolfde melk 18.30 1 eetlepel vers gemaakte groente of fruithapje 20.00 Borst sinds een maand dus ook snachts nog een voeding. Dit varieert tussen 03.00 en 05.00 uur snachts. Verder groeit ze ontzettend hard en weegt rond de 8 - 8,5 kg en is een echte boedha-baby Het probleem is ook dat ik met kolven in totaal ongeveer 160 max heb. Als ze dus meer voeding nodig heeft red ik dat niet met kolven. Is het dan verstandig om daarna nog een beetje flessenvoeding te geven? Dit heeft ze tot op heden nog niet gehad en als het niet nodig is liever niet. Indien jullie op het bovenstaande adviezen hebben, hoor ik het graag. Alvast bedankt. Groet, Sthephanie
Beste Snoesj, Het voedingsschema ziet er prima uit. Mocht de borstvoeding toch nog verder teruglopen de komende tijd, dan zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld de voeding van 10:00 te vervangen voor flesvoeding met rijstebloem. Met 6 maanden kun je ook water of lauwe thee tussendoor gaan geven en de vaste voeding kunnen uitbreiden naar twee voedingsmomenten per dag. groet, Anne