Tuurlijk als papa zeer word gedaan wel. maar als er word gevraagd papa wat is dat en er word perongeluk eraan gezeten, zou ik persoonlijk geen au laten zeggen! Zeg dan gewoon, dat is papa zijn piemel en daarmee kan hij plassen. Gewoon kort en duidelijk, hoe geheimzinniger je doet, hoe intressanter het is voor kinderen
Wij gaan gewoon met Merel in bad of onder de douche. En dat wil ik nog lang zo volhouden. Nu is ze 5 maanden, maar als ze ouder wordt moet het heel normaal blijven. Ik vind ook niks gek aan een naakt lichaam. Zo leren ze het verschil tussen mannen en vrouwen lichamen. En als je dan samen gaat douchen...gezellig toch je kleintje erbij. Lekker zingen in de badkamer, galmt zo heerlijk. Zelf ben ik ook opgevoed met het idee dat een lichaam bedekt hoort te worden. Heel preuts gedoe in de pubertijd en ik wil graag dat mijn kind (kinderen) niet preuts worden opgevoed. Als ze ouder worden bepalen ze zelf wel of ze het nog gezellig vinden of niet. Als Merel vragen gaat stellen over de piemel van papa of de borsten van mama zou ik het gewoon duidelijk in kindertaal uitleggen. Aanzitten hoeft niet, maar als het per ongeluk toch eens gebeurt, nou ja dat is dan zo. Niks moeilijks van maken. Ik ben gewoon voor zoveel mogelijk laten zien en uitleggen. Niks is vreemd in mijn ogen zolang er geen sexueel tintje bij komt.
Bij TO ging het om een kind dat er naar greep, daar kan papa van schrkken Dat is iets anders als een kind dat wijst en vraagt natuurlijk.
zoals ik al zei kitty, vind ik er nix mis mee als 1 van de ouder met ee nkind onder de douche gaat maar ik blijf het een raar idee vinden dat jullie samen onder de douche gaan en het kleintje in de stoel erbij zetten dit heeft overgens helemaal nix met sexueel te maken dat heb ik ook niet gezegd toch? maar zoals je zelf al zegt je mijn mening niet kan kan volgen zo kan ik niet colgen dat je je kind erbij zet als je samen met je vriend onder de doouch duikt ik vind het gewoon vreemd en dat is gewoon mijn mening
zoals ik al zei kitty, vind ik er nix mis mee als 1 van de ouder met ee nkind onder de douche gaat maar ik blijf het een raar idee vinden dat jullie samen onder de douche gaan en het kleintje in de stoel erbij zetten dit heeft overgens helemaal nix met sexueel te maken dat heb ik ook niet gezegd toch? maar zoals je zelf al zegt je mijn mening niet kan kan volgen zo kan ik niet colgen dat je je kind erbij zet als je samen met je vriend onder de doouch duikt ik vind het gewoon vreemd en dat is gewoon mijn mening
Ik snap echt niet wat er raar is aan wat Kitty doet. Het lijkt mij eerlijk gezegd raarder als je je kind ergens alleen achter laat, waar je er geen oog op hebt als je gaat douchen.
Ik snap ook echt niet wat er vreemd aan is eigenlijk. Gezellig toch voor iedereen? zolang er niks sexueel getints gebeurd is er toch niks aan de hand? En ze zegt duidelijk dat dat niet gebeurt.
Wat een heisa allemaal zeg. Wij gaan gewoon met ons meisje in de douche/bad. Samen douchen doen we zelden (wil geen waterstralen delen, brrr) en als we t doen ist toch al laat. Met mijn jongens ben ik ook altijd in de douche/bad gegaan. Ze komen vanzelf wel op een leeftijd dat ze dat niet meer willen. Naakt is niet stom, eng en vies. Ik loop ook gerust naakt vanuit mijn slaapkamer naar de douche, en als ik dan iemand tegenkom onderweg. Nou en? Ze kijken er niet van op. Zelf lopen ze overigens nooit naakt rond, niet vanaf dat ze zijn gaan puberen. Ik vind ook niet dat een kind dat hoort aan te raken. Als het per ongeluk gebeurt in de douche/bad zou ik er geen woorden aan vuil maken. Grijpen ze er gericht naar dan zou ik vertellen dat papa/mama daarmee plassen en dat ze daar niet aan mogen komen. Snappen ze dat plasverhaaltje nog niet dan zeg ik alleen "nee" mag je niet aankomen en "nee" snappen ze al op zeer jonge leeftijd. Nu rijst bij mij wel de vraag op...hoe gaan jullie dat doen als jullie kind hun geslachtsdeel gaan ontdekken? Er komt een tijd dat ze t heel intressant vinden om daar de hele tijd aan te frunnikken. Ik ga hier straks maar eens een topic over openen.
tja dat zelf aanraken, ik zie het bij mijn nichtje van 4, dat haar moeder zegt, bah vies niet aankomen, dat soort dingen.. wat zeg je daar eigenlijk op? want bah vies vind ik zelf geen goede reactie. ik denk dat ik hetzelfde als nu zou zeggen, het is om mee te plassen niet om mee te spelen. en hoe ouder ze worden hoe beter je het kan uitleggen.
Hoe meer je het gaat verbieden, hoe intressanter het voor de kinderen word! zou er dan niet teveel taboe op leggen
opzich snap ik de reactie van Gipsy wel want ik vraag me dan ook een beetje af waarom je samen moet douchen.. je kan ook samen douchen als de kleine savonds op bed ligt.. maar goed maakt verder niet uit en ieder mag doen wat ie wil maar ik zou het zelf ook niet doen... verder zou ik ook gewoon zeggen dat ze er niet aan mag komen en dat papa daar mee plast
ik heb bv nooit gezegd dat t vies is. het is niet vies. zo ontwikkel je een volwassen persoon wat niet van sex kan genieten vind ik. ik zei altijd tegen mijn jongens dat ze er best aan mogen zitten maar dat t niet zo netjes is om dat overal te doen, dus als je dat wilt dan doe je dat maar op je kamer.
hallo allen, ben het helemaal met chrisje eens. Samen douchen met de kleine in de badkamer erbij vind ik helemaal niet vreemd. Wij hebben speciaal een dubbele douchekop om samen te kunnen douchen. Ook gaan we wel eens samen in bad met Sofie op een speelkleed ernaast. En natuurlijk ook wel eens met haar erbij in bad. Ik heb met mijn ouders en broertje samen geloof ik nog wel tot mijn 10e in bad gezeten (met z'n 4en tegelijk, wel krap :0)) groetjes Lisette
Ik vraag me ook af waar je je kind dan moet laten als je samen doucht? Of mag je eenmaal je kinderen hebt niet meer samen onder de douche. Mijn man en ik gaan elke ochtend samen onder de douche, dat is niet sexueel, maar het gaat vlug. Even wassen en weg. Wij hebben om die reden trouwens een instapdouche gebouwd met twee sproeiers, zo hoeven we geen stralen te delen. Als we dat later ook gaan doen, is het toch normaal dat we ons kindje meenemen in de badkamer...? Ik vind het ook normaal wat Kitty doet, en ook zou ik van naaktheid geen taboe maken, dat vervelend gevoel zal vroeg genoeg komen Ik weet nog de eerste keer dat ik als puber de badkamer binnenstekte en mijn vader op toilet zat.... Oei oei!