Hier geen 'papa-dag'.. . Maar ik kan me wel enorm ergeren aan de term 'opassen' als papa thuis is met onze meid. En de oma's doen er dan ook nog een schepje bovenop.. Als ik een keer in het weekend weg ga, dan is het eerste wat ze zeggen; 'oh, past papa op..', en daarna tegen papa; ' Als je iets wil gaan doen, dan kun je de kleine ook bij mij brengen..'. Alsof iemand dat ooit aanbiedt als ik 'oppas'..?? Overigens denkt mijn vriend helemaal niet zo.. Hij ziet het zeker niet als 'oppassen' en doet het met liefde. Als onze meid ziek is dan zorgen wij er ook om en om voor. Zou het ook vervelend vinden naar mijn werkgever toe..
Ja, vind ik ook heeeel irritant. Het ergste vind ik ook nog als wordt geaccepteerd dat er op een "papadag"niks aan het huishouden wordt gedaan...want het is toch papadag? Wat ik ook echt niet begrijp is als ik vertel dat ik 24 uur werk, dat mensen zeggen, ja, dat is ook meer dan genoeg he? Euh, ten eerste maak ik dat zelf wel uit en ten tweede...er moeten toch rekeningen betaald worden? Alsof het voor ieder gezin zo maar kan dat 1 ouder stopt met werken als er een kindje komt. Ik vind het al heel wat dat we het kunnen redden nu ik minder ben ga werken.
Heel herkenbaar allemaal. Ik werk 32 uur en daar heb ik bewust voor gekozen. Heb net voor mijn 1e zwangerschap een baan aangenomen waarvan ik wist dat het, gezien de verantwoordelijkheid, niet in minder dan 4 dagen kon. Mijn vriend werkt dus ook 32 uur en Sara gaat maar 2 dagen naar KDV *1 dagje oma*. Maar carriere combineren met moederschap is voor velen nog steeds niet te begrijpen. Hoe vaak ik al niet uit heb moeten leggen dat mijn vriend ook gewoon thuis is en ik gewoon met heel veel plezier werk. Of als we het over taken hebben, dat mannen aan mijn vriend vragen: "o doe jij dat ook".... Waarom zouden bepaalde taken alleen door de moeder gedaan worden. Wij doen het echt 50-50 en daar ben ik heel blij om.
Ja, heel herkenbaar. De omgeving ziet het inderdaad als dat ik 2 dagen "lekker vrij" heb (werk 3 dagen) en dat mijn man 1 "papadag" heeft en die dag op moet passen (goed, hoor, zo'n geëmancipeerde man!). Wat me verder opvalt bij de mensen die ik ken met een "papadag" is dat de moeders op die dag evengoed vaak het grootste deel van het huishouden doen als ze van hun werk thuis komen en daar hun "vrije dag" ook voor het grootste deel aan besteden. En papa's alleen maar oppassen op papadag.... Of hebben jullie wel echt geëmancipeerde mannen?
dat snap ik ook nooit, kom je thuis van werken, ligt heel je huis overhoop (als je de bladen mag gelover) moet je zelf nog koken (dat kan een man niet) maar dat is niet erg, want papa is heerlijk bezig geweest met de kleine hier zijn het papamaanden vriend is 3maanden weg en 3maanden thuis, als hij die 3maanden thuis is en ik werk doet hij alles. leah in bad, eten geven, leuke dingen, maar ook stofzuigen, stoffen, afwas, koken etc. geen probleem. en meestal doet hij als hij thuis is meer in het huishouden dan ik. (ik doe meestal de was en koken, de rest doet hij) als hij weg is moet ik alles doen wij vinden het zo goed verdeeld. ik werk nu 16uur, vanaf juni weer 24uur, nu oudersschapsverlof. dit komt neer op nu 2dagen en straks 3dagen. leah gaat dan naar oma's of tante. als vriend thuis is heb ik eigenlijk geen oppas nodig als ik werk.
Mijn man heeft alleen in het weekend vrij, maar dan mag hij ook gewoon zijn ding in het huishouden doen hoor. Ik ben geen huissloofje. Tuurlijk doe ik meer, want werk minder maar daarintegen zit ik op mijn 2 niet werkdagen niet de hele dag op mijn reet Mijn 2 kleine mannetjes hebben veel zorg nodig en daaromheen doe ik wat ik kan/tijd voor heb.
Wij noemen de dag dat mijn vriend thuis is en ik werk ook papa-dag. Maar ik noem mijn dagen ook mama-dagen. @Agatha: Mijn vriend doet gewoon mee in het huishouden hoor als hij papa-dag heeft. Meestal draait hij ook nog een wasje, en heeft hij het eten klaar als ik thuis kom.
Wij noemen de dag waarop papa thuis is en werk ook papadag. Maar het is echt niet zo dat hij de hele dag thuis zit hoor. Hij doet dan de boodschappen, Milan in bad, stofzuigen. Dus papadag is echt geen vakantie. Waar ik me wel aan irriteerd (en mijn vriend ook) is als mensen het oppassen noemen als papa thuis is. Moeten ze ook niet zeggen waar mijn vriend is, die kan daar nogal geirriteerd op reageren. HOEZO oppassen?! Het is mijn zoon hoor!
Wij hebben een hulp, dus niet alleen hij doet weinig op zijn vrije dag, ik doe op mijn vrije dag ook niet veel in het huishouden. Maar hij doet wel gewoon boodschappen, ruimt op, draait wasje, etc. Ik haat dat "mannengedrag" waarin zij geen huishoudelijke taken hoeven uit te voeren. We leven niet in de jaren 50.
oh heb ook hekel aan , vooral door een papa die op school graag wilt laten zien/horen dat hij papa dag heeft zijn dochter komt uit school ,hij scheeuwt van afstand van 10 meter (het is paapaaa dag) zo dat alle andere het horen8) hij laat aan iedereen zien elke keer dat het papadag is pffffff ,maar zodra uit school zijn vraagt hij iedereen bij wie ze kunnen spelen,niet de kinderen zelf maar hij vraagt zelf aan de kinderen (ga maar vragen bij wie je mag spelen vandaag een tijdtje kwam hij beetje naast me staan praten en maar zeggen goh je man heeft niet vaak papa dag he want hij werkt veel ,ik denk jah klopt hij werkt 80 uur , maar als hij vrij is dan is hij graag bij zijn kinderen ,en allen dat hoeft niet iedereen te weten van ons zoals hij doet ,,,grrrrr echt rare type , de ouders irriteren zich elke keer wanneer hij weer zo graag laat zien dat het papa dag ,maar vervolg kinderen stuurt naar andere mensen om te spelen en komt ze rond etentijd ophalen ,oh nee dat moet zijn vrouw doen wanneer ze uit haar werk komt
"Mijn man past nu op de kinderen" vind ik zo irritant. Het zijn ook zijn kinderen. En dat papa-dag alleen maar is om leuke dingen te doen. Hoezo? Zou een mooi boel worden als ik ook alleen maar leuke dingen doe met de kinderen.
hier ook geen papa-dag. mijn man werkt gewoon 40uur per week en is in het weekend thuis. ik moet regelmatig op zaterdag werken en dan is mn man thuis met alyssa. het huishouden doe ik voor het grootste deel en ik leg vaak als ik moet werken op zaterdag een briefje neer met de dingen die nog gedaan moeten worden. mn man doet dus ook gewoon dingen in het huishouden als hij op zaterdag alleen is met alyssa. wat de verzorging van alyssa betreft gaat het gelijk op. de ene avond doet mn man alyssa onder de douche en lees ik voor en de andere avond is het omgekeerd. als alyssa ziek is (of de oppas) dan kijken we wie het makkelijkste thuis kan blijven en vaak is het voor mn man makkelijker omdat ie thuis kan werken. wij zitten met personeels tekort dus voor mij wordt het lastiger. enne... papa past nooit op, hij zorgt dan voor het huishouden en het gezin. liefs doris
mijn man heeft geen papadag maar levert wel zijn bijdrage in het huishouden. Hij doet ook veel meer in de opvoeding dan mijn vader deed, dus hij is sowieso al geemancipeerder. Maar goed, met dat begrip houd ik me echt niet bezig hoor. Het gaat er toch gewoon om hoe je samen invulling aan je gezin geeft!