Ouders woest als school 'ongepaste' zomerjurk van Lola (3) verbiedt Twee ouders uit het Canadese Winnipeg zijn woest op de lokale peuterschool, omdat die hun dochter afgelopen week verbood een zomerjurkje te dragen. De school noemde het kledingstuk 'ongepast', omdat de spaghettibandjes aan de bovenkant te dun waren. ,,Straks denkt Lola dat ze iets verkeerd heeft gedaan, terwijl dat helemaal niet zo is.'' Sadie Stonehouse was zich de afgelopen week van geen kwaad bewust toen ze haar oogappel op een zeer warme dag een zomerjurkje aantrok. De verbazing was dan ook groot toen Lola's oppas bij het ophalen werd aangesproken op de 'ongepaste' kledingstijl van het meisje. Volgens de school zijn spaghettibandjes niet gepast en moeten de schouderbandjes minimaal vijf centimeter breed zijn. Als Lola haar favoriete jurkje nog eens zou willen dragen, moet ze er een T-shirt onder doen. Moeder Sadie was verbijsterd. Met bandjes van vijf centimeter is een jurkje volgens haar immers bijna een T-shirt. Maar ze vond het vooral moeilijk om aan haar dochter uit te leggen. ,,Dit gaat Lola niet begrijpen'', zei ze tegen CTV News. ,,Straks gaat ze nog twijfelen aan haar lichaam. Ze is veel te jong om zich met zoiets bezig te houden.'' Onschuld Hoewel de ouders zich niet kunnen vinden in het schoolbeleid, houden ze zich er voortaan wel aan. Toch hopen ze dat de school de regels aanpast. ,,Geen enkel meisje zou moeten hoeven nadenken over hoeveel schouder ze laat zien als ze zich kleedt voor school, of voor wat dan ook'', aldus Sadie. ,,Ongeacht hoe oud ze zijn.'' Haar man Jamie denkt er net zo over. ,,Ze is een kind. Onschuld is onschuld en wij zijn de enigen die haar dat kunnen geven.'' De school laat in een reactie weten zich te moeten houden aan de kledingvoorschriften van een overkoepelende onderwijsorganisatie. Die organisatie zegt op haar beurt dat er helemaal geen kledingregels zijn en dat de peuterschool officieel zelfbesturend is. https://www.ad.nl/bizar/ouders-woest-als-school-ongepaste-zomerjurk-van-lola-3-verbiedt
Waar gaat het heen met deze wereld... Wat gestoord zeg! Als dat niet aangepast zou worden zou ik mijn kind meteen van die school gehaald hebben.
Wow idd bizar... Wij zijn denk ik relatief streng op de kleding van onze kinderen, maar spaghettibandjes voor een jong kindje zijn in mijn ogen heel normaal! Sterker nog, ik denk dat ook veel andere zomerjurkjes in een pakweg maatje 98 niet de 5 cm breedte halen. Echte crop tops of hemdjes die zo laag hangen dat er tepels bovenuit komen (dochter had dat rond die leeftijd met een hemdje van de primark, ik heb de bandjes ingekort), dat vind ik dan weer geen stijl.
Bij het kinderdagverblijf waar onze jongste heen gaat, hebben ze ook als regel dat de schouders bedekt moeten zijn. Dit ivm snelle verbranding in de zon. Ik vind dat prima en houd daar rekening mee. Op de school van mijn oudste zien ze om diezelfde reden ook graag bedekte schouders, maar is het geen regel. Ik doe toch vaak jurkjes en shirtjes met korte mouwtjes aan. Maar in dit artikel lijkt het de betreffende school om de zedelijkheid te gaan en dat vind ik dan weer raar.
Natuurlijk gaat een 3jarige niet 'twijfelen aan haar lichaam' door wel/geen bepaalde kledingstuk te dragen. Dat gaat grotendeels volledig langs hen heen. En het is uiteraard van de zotte om hier 'zedelijke' regels over in te stellen. Ik geloof eerlijk gezegd geen snars van dat hier zedelijkheid achter ligt, want schouders hebben daar weinig mee te maken. Of de school moet zich in de kerk bevinden. Vind het stuk vooral onwijs sensatielustig.
Ikzelf zie er het probleem niet van. Hier op school van de jongens zijn ook kleding voorschriften. Dit wisten wij al van te voren en elk jaar opnieuw (en opnieuw tekenen). Ook hier mogen de kinderen geen spaghetti bandjes, slippers vanwege veiligheid, jongens geen oorbellen etc.. Een van de redenen is dat het dan voor iedereen gelijk is omdat er echt ouders bij zijn die hun kinderen erbij laten lopen waarvan je denkt dat kan echt niet. Wil je perse je kind iets met spaghetti bandjes aan doen dan ga je toch naar een andere school of doe je het na school/weekend aan
Ik werd getriggerd door: omdat het dan voor iedereen gelijk is en er geen kinderen rondlopen waarvan je denkt: dit kan echt niet. Maar dat bereik je alleen als je uniformen invoert. Want iets wat jij niet vindt kunnen vindt een ander weer prima. Bijvoorbeeld oorbellen voor jongens, wat is daar de achterliggende reden van? Teenslippers vanwege de veiligheid mag op best veel scholen niet en dat begrijp ik. Maar oorbellen voor jongens? En hoe gaat de school om met camouflage/legerprint kleding of disneyprint schoenen met lampjes?
Dit snap ik niet zo goed. Als jongens geen oorbellen mogen en meisjes wel is het toch juist niet voor iedereen gelijk? Die teenslippers vind ik wel logisch. Maar ik vind vrij weinig 'echt niet kunnen' voor een kind. Bij ons kiezen ze zelf de kleding uit en die matcht in mijn ogen niet altijd. De oudste geeft aan dat ze het soms lastig vind om dingen te combineren, dan help ik haar en leg ik haar uit waarom bepaalde dingen niet of juist wel bij elkaar staan. De jongste heeft gewoon een eigen wil en eigen stijl en dat moet ze lekker zelf weten. Maar als kinderen er heel anders bijlopen dan zij vind ik het ook prima. Zolang kinderen kunnen spelen zijn ze blij en maakt het geloof ik weinig uit hoe ze erbij lopen.
Kind hoeft daar geen last vab te hebben toch? Het is maar net hoe het verteld wordt. En thuis in de kleding al onderscheid maken tussen school/feestjes/vrije tijd kleding helpt daarbij lijkt me. Hier mogen ze niet alles aan naar school en ook niet alles op vrije dagen. Maar op deze leeftijd over spaghettibandjes van ongepast spreken als in te sexy vind ik ook absurd.
Heel eerlijk? Ik zit er sowieso niet mee om aan de kledingregels te voldoen. Wat de precieze redenen zijn ik weet het niet allemaal. In Belgie is het op veel scholen gebruikelijk om in uniform te gaan. Bij onze niet maar wel kledingvoorschriften. Mijn mening is gewoon als school regels hanteert en jij wilt dat jouw kind naar deze school gaat dan ga je er zelf mee akkoord en niet achteraf gaan zeuren omdat iets niet mag en je het er niet mee eens ben. Dan zeg ik kies een andere school wat dan wel aan jou regels voldoet maar gooi het niet in de media of wat dan ook. Ik heb hier ook al moeders horen klagen en superboos zijn dat ze een brief kregen omdat hun kind een heel kort topje aan had. Maar dan denk ik het wordt met inschrijven duidelijk aangegeven en je krijgt elk nieuw schooljaar de voorschriften die je moet ondertekenen. Waarom dan continu klagen/boos zijn/zeuren achteraf als je dit toch al weet?
Ben ik de enige die het geen hele gekke regel vindt? Volgens mij was bij ons op de basisschool vroeger ook de regel dat de schouders bedekt moesten zijn (omdat dat netter staat, denk ik?) En zowel voor jongens als meisjes geen extreem korte shorts of topjes bijvoorbeeld. Ik vind het persoonlijk ook logisch om je kinderen naar school wat netter te kleden dan wanneer je naar het strand gaat bijvoorbeeld.
Gelukkig hier een school zonder rare ‘zedige’ kledingvoorschriften. Het is de enige school in een straal van 10km, dus als het anders was geweest hadden we het ermee moeten doen. Overigens zou dat niet zonder protest van mijn kant zijn. Ik vind het echt van de zotte als zelfs spaghettibandjes niet meer zouden mogen. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat er mis is met blote kinderschouders . Welke rare en zieke gedachtenkronkel zit hier achter?
jij zegt eigenlijk wat ik wilde schrijven (scheelt mij weer ) Ik vind het van de zotte dat een 3 jarige geen spaghettibandjes mag dragen.. Ook hier op school geen voorschriften en mijn kinderen gaan zeer fatsoenlijk gekleed, maar mijn dochter mag rustig een jurkje met spaghettibandjes aan en ze ziet er keurig uit. Nu zitten ze sowieso op een keurige zeer hoog aangeschreven school, maar hier zouden ze bij mij ook echt niet met zo'n idiote regel moeten komen.....belachelijk!!
Ik kan me ook niet indenken dat iemand de blote schoudertjes van een peuter onzedelijk zou vinden. Maar aan de andere kant kan ik me de positie van school ook wel voorstellen. Want een (pre)puberende groep8er, met ontwikkelende rondingen in een croptopje met spaghettibandjes en een ultrakort rokje of hotpants, zou ik dan weer wél ongepast vinden. En dan komt de vraag: waar leg je dan de grens? Dus dan is het wel zo helder om voor de hele school dezelfde regels te laten gelden: bedekte schouders, buik en bovenbenen (naast billen en borsten uiteraard, maar dat lijkt me logisch ) Nu was dit geen school waar kinderen t/m 12 op zaten, dus daar gaat deze argumentatie niet op. Maar ik kan me dus de positie van basisscholen wel indenken.