spijt van een stagiair bij de bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door zwangerevrouw, 1 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    Denk er goed over na of je dit echt wel wil, want ze moest allerlei extra handelingen uitvoeren en er werd veel gepraat tijdens mijn bevalling en ik heb weer mijn grenzen niet aangegeven. Onwijs spijt van. Ook koos ik gewoon de meest dichtstbijzijnde verloskundigepraktijk, oerstom want de verloskundige had ik nog nooit ontmoet en was bot en niet liefdevol en negeerde mijn signalen

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Wat ontzettend jammer dat het niet gelopen is zoals je wilde. En vooral, dat er blijkbaar niet naar je geluisterd werd. Dat gevoel herken ik van mijn eerste (ziekenhuis)bevalling en dat is echt niet fijn...
    Heb je er al over kunnen napraten met VK? Dat lijkt me wel belangrijk, al is het maar om even te kunnen 'spuien', dat ze wellicht een volgende keer (bij iemand anders) wat meer rekening kunnen houden.

Mijn derde kindje is thuis geboren onder 'begeleiding' van een stagiaire, ik vond het geen probleem. Ik zat zo in mijn eigen bubbel (weeenstorm) dat ik haar nauwelijks heb opgemerkt ;) (heb ook geen idee of ze veel gesproken heeft met VK?), terwijl zij wel mijn kindje heeft opgevangen e.d. Persoonlijk heb ik ook niet snel 'last' van stagiaires. Ik ben zelf ooit een stagiaire in de zorg geweest en altijd dankbaar voor alle mensen bij wie ik mocht leren, dat ik heel laag drempelig en makkelijk ben qua stagiaires. Ze moeten het ergens leren, net als ik ooit. Extra handelingen en onhandigheid vind ik niet zo erg.

Maar het is inderdaad iets om goed over na te denken, wat het beste bij jou past!

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    had er achteraf ook spijt van. waren geloof ik 2 bij. kan me niet zo goed herinneren. maar die ene... manmanman...
    word je dichtgenaaid door de gyn, gaat ze ernaast staan en zegt: "ow dat heb je wel weer netjes gemaakt!" ik kreeg halve visioenen van hoe erg het er niet uitzag... toen de kleine op mijn buik lag en voor controle even naar de onderzoekstafel ging zegt ze: ik ga u nog niet feliciteren, dat doe ik zo als de kleine onderzocht is.... wtf... die andere daarentegen was wel gewoon normaal en zei ook gewoon als eerste: welkom kleine en gefeliciteerd en vroeg of we het geslacht al wisten en maakte het bekend. heel anders... die andere kon ik wel meppen eigenlijk maarja...

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb geen moment spijt gehad. Maar het was ook een goede stagiaire. Ze legde veel uit aan ons, maar niet teveel. Ik nam van haar misschien nog wel beter dingen aan dan de echte vk.. Het voelde gewoon vertrouwd.
    Veel extra handelingen waren er ook niet naar mijn idee. En de uitleg van de vk aan de stagiaire vond ik alleen maar fijn. Lekker meeluisteren..

Ze heeft ook de controle van de baby gedaan. Dat ging zo lief, en ze legde mijn man heel duidelijk uit wat er gebeurde (terwijl de vk me een serie hechtingen gaf). Beetje afleiding voor mij ook.

Bij mijn eerste had in een vk die net klaar was met school. Tijdens de controle had ik haar nog als stagiaire, en een maand later als volleerd vk. Die wist niet wat ze met me aan moest. Ik was aan het hyperventileren dacht ze. Maar gezien de ervaring van de tweede bevalling had ik een te lage bloeddruk. Die heeft me snel ingestuurd naar het ziekenhuis. Dat vond ik wel jammer, al was de ziekenhuisbevalling voor de baby uiteindelijk wel de beste keus. Alleen liever met fatsoenlijke reden, ipv ik weet het niet zo goed..

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik had tijdens mn eerste bevalling een jonge jongen erbij (co-assistent). Tijdens de bevalling keek hij met lichte paniek vanuit een hoek van de kamer mee, wat ik eigenlijk wel amusant vond. Iets minder fijn vond ik het toen hij mn baby moest onderzoeken en wegen etc. en ik heb mn man gevraagd er vlak naast te staan just in case..., maar uiteraard ging het helemaal goed (hij was vast minder onervaren dan hij over kwam anders hadden ze hem niet alleen gelaten met ons en de baby neem ik aan...). Al met al vond ik het een vrij neutrale ervaring.

6. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik had ook spijt van de mannelijke stagiaire. Hij bleef vaak plakken en toen ik mijn weeën steeds sneller kreeg pakte hij een krukje en ging binnen 1 meter naast mij zitten, mij aan zitten staren en te bestuderen.
    Heel vervelend. Hij bleef maar langskomen. Als hij dan vertelde wat hij moest doen en ik kreeg een wee, hield hij op met praten. Maar aangezien mijn weeen heel erg snel achter elkaar kwamen, duurde dat verhaal nogal lang. Toen ik zei dat ik als vrouw prima 2 dingen tegelijk kon doen zoals luisteren en puffen ging hij eindelijk door.

Na een paar uur van die bezoekjes was ik het zat en heb ik gezegd dat hij maar even weg moest. De arts heb ik laten weten dat hij niet terug hoefde te komen.

Het klinkt heel erg brutaal, maar ik ben echt netjes gebleven. Zelfs mijn man stond er van te kijken:p

De volgende keer doe ik het anders. Echt ontspannen was het niet.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wat jammer dat het zo tegengevallen is.

Ik heb bij mijn eerste en derde bevalling een stagiaire-verloskundige erbij gehad en bij de derde ook nog een stagiare-kraamhulp.
    Van allemaal heb ik geen last gehad. De stagiaire-vk deden beide keren het grootste deel van de bevalling, ze waren allebei al bijna klaar met de opleiding. De kraamhulp deed niet zoveel, voor zover ik heb gemerkt.

Ik had wel gevraagd of de aanwezigheid in mijn slaapkamer een beetje rustig kon blijven. Want alles bij elkaar waren we wel met zijn zessen (man, ik 2x vk, 2x kraam) en dat vond ik eigenlijk teveel. Gelukkig begrepen ze dat wel. Maar het ging heel goed.
    Mijn vliezen werden doorgeprikt waar iedereen bij was. Daarna gingen ze allemaal weer de kamer uit, totdat mijn man riep dat ik op het punt stond om te bevallen (paar minuten later). Ik heb niet echt gemerkt dat ze terugkwamen, ze deden heel stilletjes en zonder veel te zeggen wat ze moesten doen.

Bij mijn eerste bevalling kwam de kraamhulp te laat, dus toen was het wel handig dat de vk met z'n tweeën waren. De echte vk mocht voor kraamzorg spelen.

8. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Hier ook een stagiaire erbij. Ik had een weeenstorm en opeens moest ik poepen (oftewel persen) dus ik roep dat. Zegt ze" ja dat gebeurt wel eens tijdens de bevalling ":)

9. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier gelukkig ook geen problemen met stagiaires. Bij mijn oudste waren er ook 2 stagiaires aanwezig, kraam en vk. Beiden hebben niet veel gedaan. Voor de stagiaire kraam was het de eerste bevalling waar ze bij was, dus dat was voor haar heel bijzonder. Ze heeft foto's gemaakt. Niet allemaal even charmant (haha) maar ik ben er wel blij mee.

Bij onze jongste was de kraamhulp er nog niet en waren er geen stagiaires... dan is dat foto's maken best lastig. Dus bij het doorknippen van de navelstreng zie je 5 handen en de 6e hand hield het fototoestel vast :)

10. VSC

VSC Niet meer actief

Haha nou dat ligt niet alleen aan een stagiaire hoor. :D Ik riep dat ook telkens tijdens mn bevalling maar de vk was niet echt onder de indruk tot mijn moeder na 5 minuten eens vroeg of ik niet misschien persdrang had. En een half uur later was mn kleintje er al

11. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Oh nou t was er na 4 minuten dat ik dat geroepen had :p

12. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Ohh vreselijke verhalen zie ik hier voorbij komen.
    Vooral die starende mannelijke stagair.

Ik heb er voor gekozen om geen stagairs bij m'n bevalling te laten zijn.
    Wel bij controles en kraamzorg, maar tijdens de bevalling lijkt het me veel te druk.

13. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik heb ook ja gezegd en geen spijt. Mannelijke nichterige jongen van begin 20. Inclusief tijgerprint jas en schoenen.
    Weet nog dat de vk riep. Niet zo hard aan zijn kop trekken. Whahaha echt hilarisch achteraf. Vind dat ze eens kans verdienen

14. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Mijn bevalling werd (tot de overdracht aan gyn) begeleid door een stagiair, met de vk zelf op de achtergrond. Ik vond het superfijn! Ze deed alles heel doordacht en was heel duidelijk, en bij alle uitleg van de vk kon ik mooi meeluisteren dus wist precies wat er speelde, heel fijn was dat.

De bevalling zelf is uiteindelijk door de gyn gedaan, met vacuum, maar het hechten is wel weer gedaan door de stagiair en vk. Ze waren helemaal blij dat ze het extra goede hechtdraad van het zkh mochten gebruiken en hebben er een waar kunstwerk van gemaakt, als ik ze mag geloven :)

Ik ben juist blij dat ik er aan heb kunnen bijdragen dat ze nu een volleerde vk is, heb me geen moment onveilig of opgelaten gevoeld!

15. Drieka

Drieka Niet meer actief

Hier in het ziekenhuis bevallen na een inleiding.

Was een arts-assistente, co-assistente, stagiaire verloskundige en een gediplomeerde verloskundige steeds bij, uiteindelijk ook nog een gynaecoloog omdat het met de vacuüm moest.
    Drukke bedoeling maar alles werd keurig duidelijk uitgelegd en dat heb ik als prettig ervaren.

Minder vond ik wel dat de ballonkatheter, het toucheren en het hechten van de knip gedaan werd door iemand die het nog nooit gedaan had, ze kreeg wel veel aanwijzingen maar het deed wel behoorlijk pijn en duurde langer dan noodzakelijk :(

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Hahaha, zo herkenbaar! Bij de eerste had ik het helemaal niet, maar bij de tweede leek die persdrang zo op poepdrang, dat ik maar naar de vk bleef schreeuwen: "help, ik moet poepen! Help ik kan het niet meer ophouden, ik ga NU poepen! Help ik ben aan het poepen!". Uiteindelijk zei ze heel droog "nee hoor, je bent aan het persen kijk maar eens tussen je benen". En inderdaad daar hing terr minuten later gelukkig geen drol, maar een babyhoofdje :p.

17. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Hier is de bevalling gedaan door een derde jaars in opleiding zijnde vk. Samen met een waarneemster want mijn eigen VK's hadden geen dienst door omstandigheden. Ik was blij dat ik de stagiair kende hoewel de waarneemster ook super aardig was.
    Voor foto's was het ook fijn, want de kraamhulp (thuisbevalling) hoefde niks te doen qua assisteren.
    Het hechten duurde wellicht wat langer, maar goed iedereen moet het leren. Ik ben zelf medisch opgeleid en heb het zelf ook eens moeten leren, dus tja anderen mogen van mij zeker de kans krijgen. Van al het overleg en gepraat stoorde ik me ook niet.
    We hadden trouwens ook een stagiair bij de kraamhulp (niet bij de bevalling op verzoek van de waarneemster) en ook een stagiair bij intake cb :p
    Ik gok dat stagiairs het hele leven van mijn dochtertje gaan achtervolgen

18. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik had bij de bevalling van de jongste ook een stagiaire, samen met de verloskundige.
    Ze heeft het hartstikke goed gedaan. En ja, de stagiaire en verloskundige praten onderling. Maar goed ook! Ze moeten toch overleggen...

Ik hoefde niet gehecht te worden, maar als dat wel zou moeten, wil ik dat niet door de stagiaire laten doen.
    Verder mag ze alles doen.

Bij de verloskundige is momenteel geen stagiaire, maar ik heb bij de kraamzorg aangegeven dat er wel een stagiaire mee mag komen.

19. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb van tevoren aangegeven dat ik bij mijn eerste bevalling liever geen vk stagiaire heb. Kraamhulp stagiaire vond ik prima.
    Uiteindelijk liep het helemaal anders:
    Ik moest in het ziekenhuis bevallen en de bevalling is gedaan door een arts-assistent en een verpleegkundige.
    Wel zo rustig :p
    Ik kwam er later pas achter dat ze in opleiding was, maar ze legde alles goed uit en heeft me prima door de bevalling geloodst.
    Alleen toen mijn baby stopte met ademhalen reageerde ze niet heel snel, het was voor haar ook een nieuwe situatie.
    Gelukkig voelde ik zelf aan dat iets niet goed was en ben ik blijven aandringen dat ze hem mee moesten nemen om te beademen.
    Uiteindelijk is het op een haartje na goed gegaan (apgarscore van 1).
    Maar verder ben ik heel tevreden.
    Ik ben uiteindelijk wel gehecht door de gyn, die er ook nog eens heel goed in schijnt te zijn. Prettig :D
    Bij de nacontrole van de vk thuis kwam ook een stagiaire mee en dat was ook prima.
    En de psychiater die me weer wat later heeft bijgestaan ivm pnd had ook een stagiaire en zij was ook erg goed.
    Dus hier geen negatieve ervaringen.
    Maar de volgende keer blijf ik erbij dat ik bij mijn bevalling liever een ervaren persoon heb (zeker gezien de afloop).

20. Degoe1982

Degoe1982 Bekend lid

15 apr 2014
    777
    1
    16
    NULL
    NULL
    Tijdens de inleiding van de oudste was er een leerling verpleegkundige die me echt zo gesteund heeft met puffen. Ze was aanwezig en ik wist precies wat ik aan haar had. Heel fijn. Werd uiteindelijk een spoed ks.

Na de tweede, toen ik van de ks terug was op zaal, en ik hulp nodig had met aanleggen voor de borst was er ook een hele goede en fijne verpleegkundige leerling die me erg op mn gemak stelde en een slimme manier had voor aanleggen als je cup G hebt en nog half zombie bent van de ks. Heb ik veel aan gehad. Ze was heel lief en heel behulpzaam.

Deel Deze Pagina