Ik ben vast niet de enige maar pf wat een onzekerheid soms met zon kleintje.. :-/ ik ben twee weken geleden bevallen en in Spanje is geen kraamzorg. Alles dus zelf uitvogelen maar gelukkig is mijn moeder hier nu. Ik maak me s avonds vaak zorgen wanneer ik naar bed ga, of ik alles wel goed doe. Geef ik m wel een goed ritme, kleed ik m goed aan, heeft ie nergens last van? Hij is snachts altijd wat onrustiger en ben dan steeds bang dat ie t koud krijgt als ie met z'n armpjes weer boven de dekens ligt (hij is al vrij sterk en beweeglijk). Ik geef bv op verzoek dus meestal zo iedere 3 uur. Moet ik dit gewoon zo aan blijven bieden voorlopig?
Je baby is nog zo'n ukje....pasgeboren! Ritme=niet belangrijk op deze leeftijd. Wat is wel belangrijk? Dat je kindje drinkt plast poept groeit en slaapt. Voeden doe je op verzoek. Jij hoeft dus niets aan te bieden, het enige wat je moet doen, is goed op de eerste voedingssignalen te letten. Dus: zo vaak hij wil, mag hij drinken. Wel is het belangrijk dat hij overdag niet meer dan 3 uur tussen de voedingen laat. Laat hij er wél meer tussen, mag je ook op jóuw verzoek voeden. Je hoeft je dus ook niet af te vragen hoe lang je moet blijven aanbieden. Baby regelt het vanzelf. En om de 3 uur voeden overdag, is een normaal patroon voor een baby. Nu,maar echt ook de komende weken/maanden. Wat betreft het slapen,voelt hij koud aan s'nachts?
Ok. Moet ik proberen m overdag wat meer wakker te houden zodat ie s nachts wat meer slaapt? Overdag slaapt ie namelijk meer en is ie rustiger voor mijn gevoel. Hij voelt niet echt koud aan maar zijn handjes wel want die komen altijd boven de dekens uit uiteindelijk. Waar moet ik extra op letten zodat hij niet doorlekt? Paar x gebeurd en denk dat dit komt omdat de luier iets te groot was (ik had maat 2 van dodot van 3-6 kilo). Hij weegt al wel ongeveer 4 kilo. Honger signalen vind ik lastig want hij laat niet veel merken tot ik z'n luier verschoon (beter voor t eten neem ik aan?)dan gaat ie meestal huilen en merk ik dat hij honger heeft.
Nee, wakker houden is niet nodig. Overdag wakker houden heeft niet als gevolg dat ie in de nacht beter slaapt. Daar krijg je alleen een oververmoeide baby van.. Lekker laten slapen overdag! Maar je kan dus wel, als ie echt langer dan 3 uur slaapt, hem voorzichtig wakker maken. Even zijn luiertje verschonen, en dan de borst aanbieden, als ie al niet zelf aangeeft honger te hebben. Huilen is eigenlijk al het laatste stadium in het "mama ik heb honger' verhaal. Heb je hier iets aan? https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/aantal.html Om de 3 uur voeden overdag is belangrijk voor jouw productie, en goed voor baby. S'nachts kan je gewoon kijken wat ie doet. Als ie goed groeit, mag ie komen wanneer hij honger heeft. Je hoopt natuurlijk dat ie lekker een paar uurtjes maakt, maar daar valt zo weinig over te zeggen... de eerste weken kan het s'nachts inderdaad best onrustig zijn. Het dag/nachtritme is nog wat omgedraaid. Hou het zo rustig mogelijk. Dus zo weinig mogelijk licht, niet te veel praten,alleen verschonen indien echt noodzakelijk. Kijk inderdaad eens of een kleinere luier beter aansluit. Lekkage is echt niet fijn midden in de nacht! Wat betreft die handjes, ja das heel herkenbaar, ik schrok daar ook wel van af en toe. Maar gelukkig, dat schijnt heel normaal te zijn. De juiste graadmeter is het nekje. Dus als dat goed voelt, niet te warm en niet te koud, dan zit je goed! Lees deze linkjes eens, of bezoek de site een keer. Dan weet je wat er nog aan komt, en hoef je er niet onzeker van te worden: https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoeding-eerste-dagen.html Borstvoeding: regeldagen Regeldagen « Borstvoeding Aardig Succes, je doet het prima hoor! Het lijkt me best spannend zo in je eentje, kan me goed voorstellen dat je veel vragen hebt!
Dankjewel voor je fijne reactie en de artikelen! Het is zeker niet niks om het zonder kraamhulp te moeten doen maar we slaan ons er wel doorheen Gelukkig is er veel info op internet en bestaat deze site. Morgen naar de kinderarts voor controle dus das ook wel ff fijn. Gisteren was ons mannetje overdag een uur lang wakker (en tussendoor natuurlijk ook nog steeds eventjes)! Echt met ogen open en kijken etc.. Vannacht hebben we een goede nacht gehad. Klaar met voeden om kwart voor 11, daarna kwart voor 3 en toen weer om 7 uur. Dus was echt fijn, tussendoor allemaal goed geslapen. Hopelijk krijgt ie langzaam zn ritme een klein beetje maar t is wel elke dag natuurlijk nog verschillend. Ik vind het wel lastig soms te merken wanneer hij wil drinken want soms is hij ook even onrustig in zijn slaap maar is dit niet vanwege honger altijd. En soms wel ivm vieze luier en omdat het dan alweer zon 3 uur geleden is. Dan verschoon ik m en dan is het huilen geblazen en heeft ie honger
Ps: vind timing van luier verschonen ook wel lastig soms , wanneer ik merk dat hij honger heeft en dus wakker is, kan ik dan beter eerst verschonen en dan voeden of andersom? Soms poept ie daarna ook weleens wanneer ik net de luier verschoond heeft, hij gegeten heeft en al bijna weer in slaap valt. Moet ik dan weer verschonen of m laten slapen?
Hi Meis, Ik zie je berichten al vaker voorbij komen. Mijn dochter is ruim 2 maanden geleden geboren, ook ik was erg onzeker. Maar uiteindelijk vertrouwde ik er ook op dat mijn dochter aan zou geven als het niet goed ging (te warm, te koud, schone luier). Mijn dochter komt nog steeds om de 3 uur overdag, snachts heeft ze heel lang 4 uur tussen de voedingen gelaten, en slaapt nu langer door (vaak moet ik er rond 4uur uit voor de nacht voeding). Mocht DL een keer slapen overdag terwijl ze gevoed moest worden, maakte ik haar altijd wakker. Nu doe ik het niet meer, ik ga ervan uit ze het nu helemaal zelf kan regelen, kan nu dus best zo zijn dat ze er 3,5 uur tussen laat. Koude handjes/voetjes zijn heel normaal. De kraam zorg zei heel duidelijk; handjes en voetjes zijn geen graadmeter, alleen het nekje! Qua luier verschonen deed ik het volgende: wakker, luier verschonen, voeden, weer slapen. Mocht ze al bijna in slaap vallen met een vieze luier, dan liet ik het eigenlijk zo. Mocht je merken dat de billetjes rood (knalrood) worden, dan zou ik de luier wel meteen verschonen. Verder qua het wakker worden; in het begin haalde ik mijn dochter meteen uit bedje als ze wakker werd, op een gegeven moment hield ik daar mee op, ze viel namelijk vanzelf weer in slaap! Dit deed ik wel pas vanaf week 8. Maar je kan het natuurlijk zelf even uit proberen. En ja, hier ook, wakker worden is voeden, ongeacht hoe kort het slaapje was. Maar ja, is goed voor de productie denk ik dan maar En nog een laatste opmerking; toen dl net geboren was 'hapte' ze, zo zag ik dat ze honger had. Dit doet ze niet meer, dus hebben we de 'kusjes test' in het leven geroepen, we geven haar dan een kusje vlak naast haar mond, als ze hapt heeft ze honger, hapt ze niet geen honger. hahaha! Of eventjes in de mondhoek wrijven, werkt ook. Persoonlijk vind ik de kusjes test leuker Fijn dat je moeder er nu is, ze heeft vast veel tips voor je!
Hee! Ja vervelend die onzekerheid he.. Vooral Als de avond valt heb ik het.. Of als ik erg moe ben. Dan hoop ik maar dat ik alles goed doe en de baby zich fijn voelt! Ze zijn zo lief en kwetsbaar zo klein. Soms heb ik bijna de neiging snachts als hij wakker wordt eerst even te voeden zodat ie niet gaat huilen. Want meestal wanneer ie begint te sputteren en het ook etenstijd is, dan wordt het huilen als ik de luier verschoon. Vind dat soms nog wel lastig, ook om te weten wanneer het honger is of ik m nog even kan laten liggen. Maar idd die kusjes test is een goede! Meestal lijdt manlief m ook op die manier af terwijl ik verschoon, wel gemeen maar dan is ie iig beetje bezig Benieuwd hoe vannacht zal gaan. Ik laat m ook nu liggen idd als ik m Poepjes hoor doen en hij net gaat slapen. Zal de roodheid in de gaten houden idd..
Of papa zijn neus voor mondje van baby laten houden. Serieus, zoon heeft echt een paar keer gehapt wahahahaa
Idd, hier ook Voeden jullie ook wel eens voor de luier verwisselen? Ik merk dus vaak pas aan m'n zoontje dat hij honger heeft wanneer ik m begin te verschonen ..
Ja overdag, wel ja. Maar soms verschoon ik de luier elke 5 minuten S nachts eigenlijk niet, juist omdat mijn dochter zo wakker word van de luier verschonen. Wellicht dat je zoontje toch na de luier verschonen goed in slaap valt? Of misschien tijdens de voeding proberen? Of keer het om; probeer de luier eerder te verschonen, maar dat werkt natuurlijk alleen als je dan ook wakker bent Probeer maar wat het beste voor jullie werkt! Er is echt geen goed of fout met de luiers verschonen
Wij verschoonden 's nachts de luier tussendoor, dus eerst 1 borst, luier en dan andere borst. Overdag eigenlijk altijd na het voeden omdat hij soms zo onrustig werd als hij honger had dat ie niet meer goed wilde aanhappen of overstuur raakte omdat het niet snel genoeg kwam. Nu eigenlijk al een maand of 2 helemaal geen luier meer 's nachts, hij sliep ook al heel snel 5 uur of langer achter elkaar, dus dan lieten we hem ook gewoon slapen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat onze zoon volledig maling heeft aan een volle luier, kan hem echt niet schelen en hij heeft ook nooit last van uitslag ofzo, dus het kan ook gewoon om hem dan lang met 1 luier aan te laten. Een poepluier doen we wel altijd direct verschonen, ook 's nachts.
Hoi, bij onze eerste hadden we ook geen kraamzorg en mijn hemel, wat waren wij onzeker. Onze dochter was ook echt niet blij, het was afschuwelijk. Ik snap je gevoel dus 100%. Hier verschoon ik altijd na 1 borst, dan wordt ze weer wat wakkerder en drinkt ze nog een tweede. Je kunt als je bang bent dat ze het koud heeft ook een slaapzakje gaan gebruiken. Dat deed ik al na een week, want ze lag al helemaal blootgewoeld in bedje. Ik laat haar overdag niet langer dan drie uur slapen, 's nachts haalt ze dat nog niet eens. Wat was ik deze keer blij dat we kraamhulp hadden, je krijgt toch weer allerlei handige tips, zodat bepaalde handelingen nét iets makkelijker worden.
Ja he Pff vooral tegen de avond merk ik dan dat die onzekerheid erger wordt, heel raar. Nu gaat t wel steeds beter en zijn we meer gewend na 3 weken! Ik doe nu snachts ook als ie ligt te sputteren eerst 1 borst, dan verschonen en dan andere borst. Zit er ook aan te denken een puckababy te kopen omdat hij veel ligt te zwaaien met z'n armpjes (vooral om in slaap te vallen) en kan m dan dus ook nooit goed instoppen
Hier werkte de Puckababy niet, want ze was te sterk. De Wombie was wel een succes, elastisch, dus ze kon wel iets wriemelen, maar zich niet meer wakker slaan. Fijn dat je je iets zekerder begint te voelen!
Ik zou eens kijken op de websites van kraamzorg organisaties in Nederland. Daar staat heel veel informatie en filmpjes over pasgeborenen en veiligheid en tips. Ook over borstvoeding.