papfles?! 4 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door Rowz, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rowz

Rowz Actief lid

14 dec 2013
    122
    0
    0
    Hallo allemaal

Hebben jullie ervaring met een papfles als laatste fles?

Mijn dochter is volgende week 4 maanden. Ze krijgt al 2 weken groente en fruit ivm medische indicatie (reflux, ovv kinderarts). Dit gaat goed. Ze sliep vanaf 6 weken door maar sinds 3 weken is het een drama en heel onrustig.

kinderarts en cb adviseerde me om als laatste fles een papfles te maken om te kijken hoe ze hierop reageert. Ze krijgt verder 5 x 180.
    Hoeveel scheppen rijstebloem doen jullie erdoor voor een papfles en hoe reageerde jullie kindje erop? (Op deze leeftijd)

Bedankt.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Wat is precies de gedachte gang achter rijstebloem?
    Aangezien het vloeibaar wordt in de maag, heeft het qua reflux
    geen nut.

3. Rowz

Rowz Actief lid

14 dec 2013
    122
    0
    0
    Dat ligt zwaarder op de maag wat voor reflux ook weer beter is..

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Nee, met reflux gaat het er om, dat je de voeding verdikt (jbpm), zodat deze minder makkelijk omhoog komt.
    Met rijstebloem heb je dit effect dus niet.
    Het komt wél mee naar boven...

Veel kindjes krijgen er kramp en obstipatie van.
    Ik denk dat je, met zo vroeg groente en fruit, de darmpjes al
    genoeg belast.
    En, je kindje mag niét gaan minderen qua melk

4 maanden is ook een periode waarin veel kindjes onrustig zijn.

5. Rowz

Rowz Actief lid

14 dec 2013
    122
    0
    0
    Mijn kindje van niet tegen jbpm.. en krijgt daarom vanaf week 8 al 1 theelepel rijstebloem bij byna elke voeding. Dit dikt de voeding ook aan en helpt wel degelijk tegen reflux!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Rijstebloem wordt wel degelijk opnieuw vloeibaar in de maag, dus het is geen oplossing voor reflux. Maar goed voor je kindje dat het dus blijkbaar toch iéts deed voor jullie.

Wij hebben op die leeftijd ook rijstebloem gebruikt voor een papfles, maar dochter kreeg er onmogelijk veel krampen van. Ze kon overigens ook niet tegen jbpm. Dus we zijn daar meteen weer mee gestopt.

Meer onrust op die leeftijd is niet onlogisch. De wereld van die kleintjes wordt dan steeds groter, ze worden alerter en mobieler en krijgen dus ook steeds meer prikkels. Rond die tijd begon mijn netjes doorslapende dochter dan ook plots weer een nachtfles te vragen. Die heeft ze gewoon gekregen, tot ze er op 7 maand spontaan weer mee stopte.

7. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Bij de 1 gaat het goed en de ander krijgt krampjes erdoor.
    Je zegt dat je al begonnen bent met fruit en groente.
    Ik zou zelf dan niet nog een papfles geven dan belast je de darmen extra en het heeft totaal geen toegevoegde waarde.
    Het onrustig zijn is heel normaal gaat vanzelf wel over.

8. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Hier met 4 maanden gestart met groente en met rijstebloem in de laatste fles.
    Onze dochter sliep hierdoor langer.
    Ik deed er ongeveer 2 eetlepels in, als hij dikker werd, kreeg ze het niet weg.. Geel last van krampen of iest dergelijks gehad!

9. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Ik word echt gek van alle tegenstrijdige adviezen...rijstebloem heeft vrijwel geen voedingswaarde wordt gezegd, dus het is beter de maag te vullen met melk. Verder zegt de een dat het beter is om met 4 mnd bij te voeden, de Ander pas met 6 mnd...ik weet het ff niet meer! M'n zoontje is nu 4,5 maand en krijgt 4 flesvoedingen waar ie het sowieso prima op doet.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eigenlijk zijn de adviezen heel eenvoudig hoor:
    - ten vroegste op 4 maand starten met bijvoeding
    - tot 6 maand is melk de belangrijkste voedingsbron
    - qua bijvoeding is focussen op groente en fruit het gezondst, al de rest is bijzaak.

Maar omdat het nog steeds een vrij land is, doet iedereen nog steeds wat ie wil met die adviezen.

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik mag toch hopen dat de kinderarts geen papfles met 4mnd adviseert met het doel dat je kind gaat doorslapen :(

Van het cb kan ik zon "dom" advies verwachten maar van een arts...?

Rijstebloem gaan ze in ieder geval niet van doorslapen.

12. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik snap werkelijkwaar niet dat een ARTS adviseert om met 3,5 maand groente en fruit te geven ivm reflux??? :$

Lees nou zelf wat er op het pak staat (in de winkel). Bepaal dan hoeveel calorieën er in zitten door te lezen! Het voegt niets toe!! Ee zijn zoveel andere mogelijkheden om reflux tegen te gaan, dat los je niet op door er nog een probleem tegenaan te gooien (darmen)
    Een arts behoort te zeggen: mevrouw, melk groeien ze van! Zeker als je kindje zo jong is.

Wat heb je al gedaan om de reflux te verminderen? Wat heeft de arts hieraan gedaan?

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit is (zoals wel vaker op dit forum) wel heel kort door de bocht. Er zijn wel degelijk kindjes waar groente wél een oplossing is bij ernstige reflux. Waar medicatie niet volstaat, geen enkel dikkingsmiddel krampvrij is, melk niet meer volstaat, de draagdoek zijn limieten bereikt heeft en de wallen bij mama en papa ook. En waarbij bijvoeding opeens zorgt voor minder onrust, betere nachten en een ietwat gelukkiger kind. Ik weet dit, omdat mijn dochter zo'n geval was.

Ik blijf ook achter het advies om pas op 4 maand rustig te starten met bijvoeding. En dit topic was niet bedoeld om (alweer) een debat rond bijvoeding op gang te brengen. Maar het zou toch zo fijn zijn als sommige mama's hier inzien dat er altijd uitzonderingen zijn.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het zeker niet doen...met 4 maanden mag je alleen rijstebloem geven en geen echte pap en dat werkt daar niet voor...daarbij heb je de darmen al heel erg belast door zo vroeg te gaan bijvoeden dat ik het nu maar even zou laten zo

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je schrijft dat je sinds 2 weken bent gaan bijvoeden maar dat de onrust er ook is. Zou het een niet met het ander te maken hebben? Ik zou zeker niet met een papfles beginnen, dit geeft echt geen garantie op doorslapen, geeft vaak veel onrust en kramp en ik zou je kind eerst laten wennen aan de vaste voeding waar je al mee begonnen bent.

Een kinderarts is geen diëtist, en dus geen expert op het gebied van babyvoeding. Mijn vorige kinderarts (verder een heel goede) was van de oude stempel en vond mijn dochter te weinig groeien en te licht voor haar leeftijd. Ik moest haar dus groentepap geven en een borstvoeding laten vallen, want van groentepap zou ze meer aankomen :) Dochter was toen 4 maanden. Uiteraard heb ik dit advies naast me neergelegd, want 1) ze was inderdaad licht maar volgde gewoon haar groeilijn, CB heeft zich nooit zorgen gemaakt, en 2) in mijn melk zitten veel meer voedingsstoffen dan in groente, hoezeer de beste man ook mocht denken van niet. Ik ben met 5,5 maand gaan bijvoeden, toen was zij er echt aan toe (kon een tijdje rechtop zitten, en begon rustiger te slapen daarna).

16. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn dochter heeft behoorlijke reflux en onze kinderarts adviseerde om bijvoeding niet te starten voor 6 mnd en dan met 6 mnd direct grote stukken of desnoods geraspt) en absoluut niet gepureerd...

Rijstebloem heb ik nooit t nut van ingezien dus hier hebben beide dames geen papflessen gehad maar gewoon begonnen met boterham op de leeftijd dat dat "mocht"

17. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Tja... Sommige kinderartsen zijn weekelijk dom! Die hebben hun diploma bij een pakje boter gekregen denk ik....
    Ik snap ook het advies niet van eerder groenten en fruit geven dan 4 maanden ivm reflux?!
    Ook die grote flessen vind ik niet verstandig bij reflux.. Juist een bomvolle maag kan reflux versterken! Dus beterr is voor reflux om vaker kleine voedingen te geven.
    Verder is het nog niet vreemd dat een baby van 4 maanden ineens weer nachtvoeding wil... Ze zitten constant in sprongetjes en groeispurten en hebbem daardoor soms vaker behoefte aan een fles als troost of als hongerstiller! Hier voegde de rijstebloem weinig toe.....

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me niet vreemd dat je kind onrustig is met zulke enorm grote flessen en ook nog eens vast voedsel. Ze heeft met haar reflux dankzij dit voedingspatroon waarschijnlijk gewoon flinke pijn in haar buik. Waarom niet gewoon doen wat bij reflux beweze beter werkt: veel vaker een veel kleinere fles en grote terughoudndheid met vast voedsel?

Deel Deze Pagina