Ik heb even een vraagje over het schoonhouden van je borsten.. Mijn zoontje is vorige week geboren met 32 week, en ik moet nu dus 6 keer per dag kolven ongeveer.. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik gewoon mijn shirt er weer over moest doen, want de borstvoeding zou juist helpen ontsmetten.. Maar nu las ik in een boekje dat je ze goed schoon moet houden.. Hoe doen jullie dat?
Is niet nodig, je voeding is schoon dus van voeden of kolven worden je tepels niet vies, eventueel kun je na het kolven of de voeding een druppeltje melk over je tepels smeren en dat op laten drogen, dat beschermt je tepels een beetje. En anders gewoon weer bh eroverheen en klaar . Gaat hier al 6,5 maand prima.
Schoonmaken hoeft helemaal niet. Mijn tepels waren wel enorm gevoelig van al dat kolven. Ik smeerde dan wat melk erop ná het kolven en liet ze in de lucht drogen. Dan pads erop en in de bh (alleen bh schuurde hier vreselijk, ik kon er niet tegen). De kolf en toebehoren moet je natuurlijk wel heel schoon en steriel maken.
Van voeden of koven worden je borsten niet vies. Moedermelk is zuiverend en helend; het wordt in oogjes gedruppeld bij ontstekingen en op tepels bij kloven. Gewoon douchen met warm water is voldoende om je borsten en tepels te verzorgen.
Ik moest na mijn keizersnede na elke voeding kolven om de productie op gang te krijgen, dus dat was een keer of 8 per dag, dus dan vind ik 6x op deze termijn idd wel erg weinig.
Niet schoonmaken en idd ik zou ook minstens 8 keer per kolven. (mits je daar aan toekomt, want je zult wel aardig wat heen en weer rijden)
Ik ging ervan uit dat die andere keren live werd gevoed; ik lees niks over productie op gang krijgen?
Met 32 weken al drinken zou ik wel erg snel vinden. Nadat Simone was geboren kolfde ik overdag elke 3 uur en 's nachts liet ik er maximaal 5 uur tussen zitten, dus ik zat op 7 keer denk ik. Ik kolf nog steeds best vaak, we voeden nu 3 keer live per dag en 3 keer met flesje, maar ik doe niks speciaals om mijn borsten schoon te houden. Ik dep ze droog met een spuugdoekje en dan gaat de BH weer aan.
Ah, ik ging daar niet van uit omdat de zuigreflex pas vanaf 32 weken ontwikkelt, niet? Dus dan kan ik me voorstellen dat live voedingen nog niet zo evident zijn. Er staat idd niets over productie op gang krijgen maar dat moet toch gebeuren amper een weekje na een (vroeg-)geboorte, niet?
not my cup of tea; vroeggeboortes en zuigreflexen... Maar dan is 6x niet zoveel idd of het kindje moet bijgevoed worden?
Ik heb altijd geleerd dat je minimaal 6x per dag moet kolven. Ik kan me voorstellen dat je ook niet aan veel vaker toe komt en een beetje nachtrust is ook wel fijn.
Ja maar met een kindje thuis en gewoon heel de tijd thuis zijn heb je natuurlijk ook wel veel meer tijd als wanneer je een kindje in het ziekenhuis hebt er een aantal keer op een dag heen gaat, je kindje wil leren kennen en evt proberen aan de borst te laten drinken wanneer het daar 'groot' genoeg voor is, het aanwezig zijn bij noodzakelijke (nare) onderzoeken. zelf ook nog heel even wil rusten smiddags, je houd gewoon veel minder tijd over zegmaar dan hoe het eigenlijk hoort te zijn en kolven word dan (weet ik uit ervaring) weleens op de 'wacht-stand' gezet, wat natuurlijk niet goed is, maar wel gebeurd omdat er nog zoveel andere heel belangrijke dingen zijn naast het kolven en je productie op gang te krijgen. Maar ik ben het er wel mee eens dat 6x erg weinig is, en zou ook zeker zeggen probeer echt naar vaker op een dag te gaan en minstens 1x snachts als het even kan. Gewoon omdat dat veel beter is voor je productie en dat is ook belangrijk, je kindje heeft immers jouw voeding nodig. En schoonmaken, want daar ging de vraag over, heb ik nog nooit gedaan. Ja in de douche loopt er douchespul en shampoo enzo overheen, maar meer niet hoor . Liefs, Hanneke.
ik denk dat het per persoon verschillend is. ik kon in het begin ook geen borstvoeding geven en moest alles kolfen. ik had aan 6x pd genoeg en op een gegeven moment was mijn productie zo goed dat ik naar 5x pd mocht maar nu drinkt hij gelukkig weer aan de borst
Meiden, jullie weten wel alles van de borstvoeding, maar blijkbaar (en gelukkig) helemaal niks van het moeder worden en zijn van een extreem prematuur kindje. En aangezien je er niks van weet zou ik wat respectvoller reageren naar de moeder toe, en iig zonder sarcastische smilies erbij over de frequentie van het kolven. Haar kind vecht op dit moment voor haar leven, wordt dagelijk onderworpen aan allerlei onderzoeken en negatieve prikkels, de moeder probeert zo lang mogelijk per dag bij de baby te zijn, de dokters te spreken, krijgt dagelijks te horen wat de 'kansen' zijn en 'hoe nu verder'. Daarnaast is ze eigenlijk een kraamvrouw, maar dit vergeet iedereen voor het gemak. Er wordt van haar verlangd om 2-3 keer per dag op en neer te rijden naar het ziekenhuis, gewoon zelfstandig. De meeste moeder nuttigen de, oh zo belangrijke voeding om de bv goed op gang te krijgen, gewoon in een zkh-kantine. Laat staan dat ze de tijd hebben om voldoende te slapen of te drinken. BV dient opgewekt te worden in je uppie, met een machine. Kijkend naar een foto en zich afvragend hoe het met de baby gaat. Gaat alles wel goed op het moment? Zijn er geen complicaties? Hoe zal de nacht verlopen? En ja, veel vrouwen hebben dan geen kracht of tijd om vaker dan 6x per dag te kolven. Ik deed het 7x per dag, maar vaak 2x per nacht, omdat ik toch naar het zkh belde. En het was afhankelijk van de antwoord dat ik kreeg van de nachtzuster of ik een druppel melk uitgepresd kreeg of niet. En een klein prematuurtje krijgt vaak maar een paar druppels melk per keer, dus genoeg zal het wel zijn. En ook als dat er niet is, behoeft een moeder die op dit moment in een emotionele achtbaan zit, niet een schuldgevoel aangepraat te worden, omdat ze al ALLES van zichzelf geeft om voor haar kind te vechten. En nu hou ik op, want de tranen stromen over mijn wangen en ik maak me onnodig druk.
@adi: ik denk niet dat het lullig bedoelt is hoor! Mijn antwoord in elk geval niet. Ik heb er ook bij gezet, 'mits je daaraan toe komt natuurlijk met al dat heen en weer gereis'. Vind het jammer dat je door een topic als dit in tranen bent, ik denk inderdaad niet dat mensen zich ervan bewust zijn hoe het is als je kindje zo vroeg geboren is, maar ik denk echt niet dat het kwaad bedoelt is hoor.
Je tepels hoef je niet schoon te maken hoor. Juist een beetje moedermelk eroverheen en aan de lucht laten drogen. Ik hoop voor je dat je melkproductie op gang komt en dat je dochtertje van jouw melk mag genieten. Veel sterkte. @Adi Ik word zelf verdrietig als ik je reactie lees. Het is volgens mij recht uit je hart geschreven. Ik heb zelf het geluk gehad dat onze twee dochters op tijd zijn geboren. Je kindje achterlaten in het ziekenhuis met alle zorgen daar omheen lijkt me verschrikkelijk voor een moederhart.
uhm...ik bedoelde er ook niks mee hoor. wilde alleen maar aangeven dat het voor iedereen weer anders is. helemaal niks sarcastisch het is heel erg dat je je kindje zo moet zien vechten, en ik vind het heel knap van de mama dat ze zoveel moeite doet met de borstvoeding. ik bedoel er zijn ook genoeg vrouwen die er snel mee stoppen. heel veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed komt
Hee Adi, niet zo verdrietig en boos zijn hoor! Ik snap niet zo goed waarom je dat bent, want ik zie helemaal geen disrespectvolle reacties of sarcastische smilies of dames die ts een schuldgevoel aanpraten. Ik heb helemaal over die 32 weken heen gelezen, dom, en ik weet -gelukkig- ook niks over erg premature baby's, dat gaf ik al met een rood hoofd-smilie toe. Heb er verder ook niet bij nagedacht hoe dat is; een premature baby hebben. Ik dacht dat ts nog in het zh lag bij haar baby, misschien verkeerd gedacht, maar ik heb echt niet lelijk gereageerd volgens mij! Mijn zoontje kwam 3 weken te vroeg. Voor hem was dat veel te vroeg, vandaar dat ze ook een week bezig zijn geweest hem uit mij te krijgen. Hij was moe en heel erg geprikkeld, hij kon niet drinken. Niet bij mij en ook niet uit de fles. Dus droogde hij uit en kreeg hoge koorts en ik had nog steeds geen productie. Iedere 2 uur werd de dubbele kolf-unit naast mijn bed gezet en moest ik kolven, maar er kwam helemaal niks; ik zat gewoon droog te kolven. Totdat ze me vergaten en ik niet bij de knop kon (moest immers twee van die schilden vasthouden die vacuumgetrokken waren). Toen de verpleegster eindelijk kwam, was mijn linkertepel voor de helft afgescheurd. Toch ben ik blijven kolven, want ik wou perse borstvoeden. Na 5 dagen waren we allebei redelijk stabiel en toen ik eind van de middag stuwing kreeg en het colostrum in de flesjes stroomde, mochten we naar huis. Thuis wou zoonlief nog steeds niet aan de borst, maar ik kolfde stug door, ook met die half afgescheurde tepel. Terwijl ik nog aan het herstellen was van de zwangerschapsvergiftiging en pre-eclampsie en loodzware bevalling, kolfde ik iedere 2 a 3 uur, ook 's nachts om vervolgens te fingerfeeden, dat wou ik perse zelf doen met mijn baby tegen mijn blote borst. Daar waren we samen een uur/twee uur mee bezig en na een uur slaap ging de wekker weer om te kolven en te voeden. Godzijdank dronk onze man en kwam hij weer bij. Hij was helemaal gerimpeld zo afgevallen was hij. Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik weet ook deksels goed hoe moeilijk, verdrietig of slopend bepaalde zaken omtrent borstvoeding kunnen zijn!