Baby van 3,5 week met verborgen reflux en krampjes

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MamaMoes, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Onze dochter is nu 3,5 week. Ze heeft sinds een week medicatie tegen verborgen reflux en krijgt sinds ongeveer twee weken Infacol tegen de krampjes.

Sinds een paar dagen lijken de krampjes te verergeren, met name s avonds en begin van de nacht. We laten haar tijdens de fles minimaal twee a drie keer boeren en dat zijn dan ook flinke. Ook laat ze veel windjes. Ze slaapt als ze geen last heeft heel goed. Ik moet haar zelfs nog vaak wakker maken voor de voeding. Wel hoor ik haar vaak kreunen in haar slaap. Tijdens het drinken moet ze vaak huilen en dan blijkt er meestal een boertje dwars te zitten. Er komt dan steeds vaker een mondje melk mee. Je hoort haar darmen werken tijdens en na het drinken.

We gebruiken overigens de Dr Browns fles en verdikken haar voeding met Nutriton.

Is er iemand die tips heeft, aangezien ik niet zomaar vanalles wil proberen? Ik ga in ieder geval over van gekookt water op bronwater voor de flesjes.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Dag Mamamoes!
    Wij hebben ook infacol gebruikt en in het begin leek dit te werken maar op het laatst had ik het idee dat ze er meer door ging overgeven en kwamen de krampjes weer terug. Wij zijn toen gestopt met de infacol en dat heeft geholpen. Verder hebben wij haar altijd erg rechtop gehouden met drinken en inderdaad veel tussendoor laten boeren en even pauze.

Sterkte! Je zal er misschien niet zo veel aan hebben maar hopelijk wordt het snel beter!

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als ze medicatie tegen reflux krijgt, zou ze dus geen pijn meer mogen hebben. In dat geval zou ik alle andere extra's laten vallen, in jouw geval dus infacol en nutriton. Beide kunnen extra krampen veroorzaken. Bij ons wad dat zeker het geval met nutriton!

4. MamaMoes

We houden haar inderdaad ook vrij rechtop met drinken. Ik lees meer dat Infacol maar tijdelijk lijkt te werken of soms zelfs helemaal niet. Misschien toch maar stoppen. Heb je daarna nog iets anders tegen krampjes gebruikt of verder niets meer?

5. MamaMoes

Klopt inderdaad wat je zegt, maar is het niet onlogisch om te stoppen met Nutriton, juist nu ze soms wat voeding terug geeft? Dit deed ze eerder namelijk niet.

6. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Nee eigenlijk niets. We zijn dr. brownsflessen gaan proberen en die gebruiken we nog steeds. Daar heb je al helemaal niet aan.. haha sorry.
    Nou, misschien kun je af en toe kolven en het in een (dr. browns)fles geven? Kijken of dat helpt? En is er misschien iets wat je vaak eet waardoor de melk anders is? Ik ben (helaas) niet zo thuis in bv, maar wat jij eet, eet je baby.. dus misschien is er iets wat je juist niet of juist wel kan eten/drinken?

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh volgens mij geef je geen bv haha sorry!

8. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Onze dochter ging van infacol juist overgeven. Toen we daar mee gestopt waren, heeft ze niet meer overgegeven.
    Voor onze zoon maken we de flessen (dr Brown) aan met bar le duc en vanaf het moment dat we dat gedaan hebben, heeft zoonlief geen krampjes meer gehad.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Teruggeven is op zich geen drama (behalve voor de wasmachine), tenzij er natuurlijk pijn is. Die pijn zou met de medicatie weg moeten zijn. Als je stopt met nutriton, kan je nagaan of de krampen daaraan lagen. Bij ons was dat zo (ook met andere dikkingsmiddelen) en dus heeft mijn dochter maandenlang gespuugd. Ze had geen pijn, dus was vooral veel wassen. Maar liever dat, dan krampen :)

10. MamaMoes

Ik geef inderdaad geen borstvoeding. ;)

Ik heb inderdaad Bar le Duc in huis gehaald en ga stoppen met de Infacol. En denk dat ik ook ga stoppen met Nutriton om te kijken wat dat doet. Een beetje meer of minder was maakt niet uit. ;)

11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ben benieuwd!

12. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hier werden de krampen erger van Nutriton, dus overgestapt naar jbpm van Tammi. Het zuur werd erger van Infacol, dus daar zijn we helemaal mee gestopt.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik weet niet welke medicatie je hebt, maar de meeste zorgen dat het maagzuur minder zuur wordt.
    De maag heeft een beschermlaag die ervoor zorgt dat de maagwand niet aangetast wordt door de maagzuur. De slokdarm heeft deze beschermlaag niet. Door de zuurgraad van het maagzuur minder zuur te maken doet het geen pijn meer als de voeding in de slokdarm komt.
    Dus als de medicatie goed afgesteld en ingesteld is op het lichaam van jouw kindje doet spugen geen pijn meer.

Nutriton is dan in principe overbodig, hoewel sommige kindjes het wel beter doen als voeding wel ingedikt wordt.

Overigens is nutriton maar 30% jbpm (dat dikt de voeding in) en 70% is toevoegingen. Doorgaans zorgen die toevoegingen voor extra problemen.
    Mocht je wel heel graag blijven indikken kun je beter pure jbpm (van Tammi) kopen en gebruiken (je hebt hier ook veel minder van nodig).

Schud je de fles als je de voeding klaar maakt? Zo ja? Niet meer doen! Door te schudden zorg je ervoor dat er lucht in de voeding komt en jbpm vergroot de hoeveelheid lucht. Jbpm hecht zich goed aan lucht (of hoe zeg ik dit? Het houd de extra lucht goed vast in de voeding).
    Alle lucht die er op een manier in komt moet er weer uit. Lucht in de maag verergert de reflux omdat er meer druk op de maag komt.
    Roeren met een vork of de fles voorzichtig draaien.

Door je kindje in zithouding bij je te nemen en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder dat er lucht in de speen zit, is ook beter tegen krampen.

14. MamaMoes

Dus weer iemand waarbij de klachten zijn verergerd door Nutriton en Infacol! Ik ga er zeker mee stoppen.

@ Averlhach: bedankt voor je uitgebreide verhaal. Van de lucht in de fles etc was ik inderdaad op de hoogte. Van het percentage jbpm niet, daar kwam ik vandaag pas achter. Het spugen doet een stuk minder pijn, dinsdag weer een afspraak met de arts om te kijken of de medicatie genoeg is. Ik denk dat ik het even aankijk zonder indikken. Waar kan ik evt jbpm kopen van Tammi?

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Graag gedaan. Veel mensen weten niet dat er in nutriton zo weinig jbpm zit, nutricia verkoopt het ook als jbpm ;)
    Tammi kun je online kopen en in een reform winkel (daar verkopen ze biologische producten, vaak ook eko-winkel genoemd).

Het is soms erg uitzoeken wat voor jouw kindje werkt en wat niet. Wat ik heb verteld zijn meer de algemene dingen die voor heel veel kindjes werken.

16. MamaMoes

Gistermiddag gestopt met Infacol en gestart met Bar le Duc, en ze heeft weer voor het eerst sinds dagen de hele avond geslapen. Toeval of niet, het was in ieder geval wel fijn voor haar!
    Vanmorgen gestopt met Nutriton en ze heeft allebei de voedingen inderdaad gespuugd terwijl ze dat eerder niet deed. Maar het deed haar in ieder geval geen pijn dus de medicatie werkt goed.
    stel dat we pure jbpm bestellen, hoeveel heb je dan nodig?

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoeveel je ervan nodig hebt is lastig te zeggen, vooral omdat elk kindje andere hoeveelheden nodig heeft.
    Omdat nutriton maar 30% jbpm heeft zou je kunnen verwachten dat je ongeveer 1/3 pure jbpm nodig hebt van de hoeveelheid nutriton.

Wat je kunt doen is dat je dezelfde hoeveelheid water pakt als wat je aan melk geeft (dus bijv 90/3 is ongeveer 100cc). In 1 glas warm water voeg je nutriton toe en in 1 glas water jbpm om te kijken wat het doet.
    Of je kijkt hoeveel 1/3 is en geeft dat in de fles. Dan zie je ook snel genoeg of het dik genoeg of juist niet dik genoeg is.

18. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn zoon kreeg van de tammi broodpitmeel ook kramp. Ik ben daar dus ook snel mee gestopt.

Ik zou persoonlijkheid niet indikken en een prematuurspeen gebruiken als de fles snel leeg gaat.
    Verder kun je abc dophilus proberen mochten de krampen blijven. Dat is probiotica die kan werken tegen buikkrampjes.

Ik zou je ook een draagdoek adviseren zodat sommige slaapjes omhoog kunnen, dat scheelt erg in het spugen en geeft je kindje een veilig gevoel.

De eerste maanden zijn even zoeken naar wat werkt bij jouw kind, maar daarna zal je merken dat je er echt handigheid in krijgt betreft het spugen ;)

19. MamaMoes

Inmiddels zijn de krampjes redelijk onder controle maar heeft ze meer last dan ooit van de reflux! Morgen dus eerst de kinderarts bellen want ze is steeds totaal overstuur..

20. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Welke medicatie geef je en hoeveel?

Deel Deze Pagina