Hallo Mijn zoontje wordt over 2 weken 1 jaar. We willen zijn flessen nu af gaan bouwen. Hij krijgt nu nog 3 keer per dag een fles. We zijn al heel lang aan het oefenen met een gewone beker, omdat hij van een tuit of rietjesbeker niets wil weten. De laatste 2 weken gaat dit (gewone beker) ineens best goed. Hij pakt hem zelf goed vast en drinkt hier dan een paar slokken uit (ik denk rond 60cc). Dit doen we nu 's ochtends bij zijn boterham, dan drinkt hij meestal 60cc diksap (om te oefenen). Bij zijn fruit 's ochtends hoeft hij niet. Ook bij zijn middagboterham bieden we hem de beker weer aan, en drinkt hij er wat slokjes van. In de namiddag bij zijn liga idem. Maar omdat het telkens maar een paar slokjes zijn, vind ik het zo maf om een fles te laten vallen. Hij krijgt dan toch veel minder vocht binnen? Ik wilde zelf de fles bij zijn middagboterham (150cc) niet meer geven, maar hem dan alleen maar uit de beker laten drinken. Om dan toch aan ongeveer dezelfde hoeveelheid vocht te komen, wilde ik de ochtendfles en avondfles nog even aanhouden. In de avondfles gaan overigens steeds minder schepjes voeding met meer water. Wat denken jullie, iemand ideeen / ervaringen?
Ik zal even vertellen wat ik denk dat je kunt doen. Ik zou sowieso tussendoor lekker diksap/water/thee aanbieden voor het vochtgehalte. Dat moet langzamerhand toch belangrijker worden als vochtbron! Daarbij zou ik hem bij het eten steeds z'n melk (gewoon de opvolgmelk) geven in een gewone beker, en wat dan niet meer lukt geef je hem in een fles. In principe mag/moet hij ongeveer zakken tot 100-120cc per keer, dan kom je op 300-400cc melk per dag, wat genoeg is na een jaar. Je kunt dan rustig eens proberen om zijn fles er 's middags af te halen, als hij dan wel 60-100 cc uit een beker drinkt. Dat tekort krijgt hij dan nog wel door die extraatjes van 's ochtends en 's avonds. Die avondfles hebben ze vaak het langst nodig. Misschien kun je hem verkleinen en een wat groter toetje geven (ik weet niet hoe goed hij dat wil eten). Dan zit hij iets voller en kun je die fles gewoon kleiner maken. In principe kun je hem natuurlijk ook 's avonds eerst een deel uit een beker laten drinken en het restje uit de fles. Een beetje melk 's avonds is natuurlijk niet verkeerd, als het op een gegeven moment maar wat minder wordt en niet meer uit de fles. Wel lastig dat hij niet uit een tuitbeker wil/kan drinken, want dat is vaak zo'n mooie overgang! Maar goed, wel heel goed voor zijn mondmotoriek. Ik zou trouwens sowieso ook de ochtendfles na het eten gaan geven. Of komt hij dan nog heel vroeg? Dat stimuleert wel erg om ook beter te ontbijten en lekker zijn melk te drinken uit een gewone beker!
Mijn dochtertje dronk wel sap of water uit een tuitbeker, maar melk in een tuitbeker vond ze vreemd. Dat hoorde in een fles. Ik heb haar 's middags bij de boterham een flinke fles melk gegeven, zodat ze toch haar melk binnenkreeg. De andere drankjes door de dag en een gewone beker of tuitbeker. Met kleine stapjes en geduld zijn we er gekomen, de fles was met 13 maanden helemaal weg. Misschien handig om even na te vragen op het CB hoeveel melk de kleine mag/moet?
Ik geef Quincy al een tijdje 's ochtends pap, nu nog met opvolgmelk (bambix). Dan heb je ook al een flesje minder en krijgen ze toch melkproducten binnen...
Hoe bedoel je dit precies? 100-120cc melk per beker denk ik. En dan twee keer dacht ik (ochtend en avond) plus nog een toetje was mijn idee. Dan zit je inderdaad aan die 300cc zuivel/melkproducten. Wat bedoel je precies met als hij dan wel 60-100cc uit een beker drinkt? Bedoel je daar gewoon die ochtend beker en middag/avondbeker melk mee, of juist nog ander drinken zoals diksap? Over de gehele dag genomen drinkt hij wel 100cc aan sap denk ik, dus dat zijn dan alle momenten met de gewone beker bij elkaar opgeteld. Op zich mag ik dan wel de middagfles laten vervellen denk ik. 'sOchtends en 's avonds krijgt hij dan nog een fles melk en een toetje is dan de hoeveelheid zuivelproducten die hij zou moeten hebben. Dit klopt toch? Of tellen jullie anders? Op zich wel een goed idee om 's ochtends de beker met melk te doen en de rest in de fles te geven. Maar we gaan nu eerst over op gewone halfvolle melk, dit heeft hij nog nooit gehad (koemelk) i.v.m. vermoedelijke kma (hij drinkt Nutramigen). Blijkt nu wel mee te vallen, maar wil het goed uitproberen dus doe ik dat denk ik nog met de fles. Bedankt voor het meedenken!