Hopelijk willen jullie mijn verhaal even lezen en hebben jullie mogelijk wat advies. Mijn zoontje heeft KMA en staat daarvoor onder controle bij de Ka in het ziekenhuis. Hij krijgt pepti voeding. Tot 2wkn geleden kreeg hij 6x150/5 met 1,5 schepje nutriton. Twee weken geleden begon hij door te slapen waardoor we de flessen verhoogd hebben naar 5x180/6 met 2 scheppen nutriton. Sinds een paar dagen zit hij in een enorme sprong. Hij slaapt slecht, huilt veel enz. Helaas wordt hij nu 's nachts ineens weer wakker rond 4u. Hij is dan vooral heel erg aan het kraaien, geluidjes maken enz. Dit gaat na 15min over in huilen. Op het moment dat ik zijn kamer opkom, is hij enorm op zijn vuistjes aan het sabbelen. Hij is dan eigenlijk alleen weer in slaap te krijgen met een flesje. Maar dan zit hij dus over de max heen. Dat is dus ook meteen mijn probleem. het cb had al gezegd dat gezien zijn lengte e- gewicht dat hij wel eens honger zou kunnen krijgen binnenkort. Bijvoeden of rijstebloem mag nog niet. We moeten 17april naar de KA en gaan dan kijken en overleggen hoe verder. eigenlijk mag hij pas met 6mnd bijvoeding maar dat gaan we niet redden. Omdat het nog niet zeker is dat de pepti sterk genoeg is, moeten we dus met alles wachten tot de 17e we met de Ka en Dietist en plan maken. Maar ik weet nu even niet wat ik tot de 17e moet doen. Hij krijgt nu teveel. Moet ik terug naar 150/5, of is 10 dagen een fles meer niet erg? Ik probeer de flessen al dunner te maken, maar pepti is al dunner en anders krijgt hij te dunne ontlasting. ik wil er eigenlijk niet weer een gewoonte van maken van de nachtvoeding maar hij heeft deze blijkbaar nodig... ik zou graag jullie mening/tips willen hoe ik dat het beste kan aanpakken.
Ik zou misschien proberen de nachtfles te verlagen naar bijvoorbeeld 90 cc, kijken of hij hier tevreden mee is en anders 120 cc? Maar waarschijnlijk komt dit dus door zijn sprong dus dan slaapt hij hopelijk over een aantal dagen weer door en heeft hij die nachtvoeiding niet meer nodig. Maar ik geloof zoiezo dat het niet kwaad kan voor 10 dagen dat hij wat meer binnen krijgt. Hopelijk heb je hier iets aan...
Kun je misschien 1 of 2 flessen overdag terugbrengen naar 150/5, zodat je wat ruimte overhoudt voor de nachtfles? De meeste babys hebben niet altijd evenveel honger, maar drinken wel datgene op wat ze aangeboden wordt.
Dank jullie voor je reacties. De nachtfles heb ik vannacht 150/4 gemaakt, dat vond hij goed. 90 cc daar neemt hij geen genoegen mee. Misschien 120/3. En dan misschien iets meer nutriton? Het is een mannetje wat altijd inderdaad netjes drinkt wat hem aangeboden wordt. Als hij bijv.een uur te vroeg wakker wordt en dus moet wachten op zijn fles, vindt hij dit prima. Hij laat nooit melk staan. In de nacht wordt hij nu weer altijd wakker, maar soms valt hij ook qeer in slaap. we wachten meestal 10 min om te kijken wat hij doet. De ene nacht valt hij weer in slaap, maar de andere nacht begint hij dus te huilen. Speentje werkt niet, hier heeft hij nooit wat om gegeven. Hij heeft nu zijn vingers/duim/hand ontdekt die hij in zijn mond stopt. Qua hoeveelheid wil ik hem niet te veel geven als dit echt slecht is. Hij groeit volgens het cb toch al redelijk hard, zowel in lengte als gewicht...
hier ook zo'n sprongentje gehad. Ik heb toen voerleg gehad met CB en zei vertelde dat tijdelijk een fles extra met deze dagen mag. Maar niet langer als een week. Hier na ging het ook vanzelf weer over.
wat ik zou proberen is wat meet nutriton toe te voegen. Dit geeft ook een voller gevoel en kan geen kwaad. volgens mij mogen er 2 schepjes op 100cc, maar dat zou je even na moeten kijken. En ik denk dat overdag 1 of 2 flessen ietsje minder ook een optie is. Eventueel wat water overdag geven of slappe thee? hoop dat het na een paar dagen over is!
Vannacht heeft hij weer doorgeslapen tot 6 uur vanmorgen, dus nu kom ik weer goed uit. Maar ik denk idd dat het tijd wordt voor bijvoeding. Hij pakt alles wat hij pakken kan en stopt dit in zijn mond. Zo ook mijn vinger en dan voel ik gewoon hoe hij zit te kauwen!! Meer Nutriton durf ik niet te geven ivm dunne ontlasting (dan krijgt hij echt diarree).... Nog een weekje, dan naar de KA, en anders bel ik maar even op of ik in elk geval wat rijstebloem mag geven. Of één fles overdag 150 maken en dan die van 23 uur 210...
Hier precies hetzelfde verhaal. Behalve dan dat mijn dochter geen kma heeft natuurlijk, dus dat maakt het wel een heel stuk makkelijker. Maar ze zit ook in een sprongetje. Ze krijgt 5 flessen van 180/6 met 3 schepjes Nutriton. Tot op afgelopen vrijdag had ze daar altijd genoeg aan en liet ze zelfs regelmatig bodempjes (tot wel 70-80 ml!) staan. Sinds zaterdag drinkt ze elke fles tot de laatste druppel leeg. Ze is eind van de middag en 's avonds onrustig tot huilerig. Ze sabbelt aan alles wat ze te pakken krijgt en stopt bijna haar hele vuistje in haar mond. Ook produceert ze heel veel speeksel en kwam ze de afgelopen nachten weer voor een nachtvoeding, terwijl ze al zeker anderhalve maand de nacht doorslaapt. (Waarmee ze ook boven de liter uit komt, dus nog een reden om van de nachtvoedingen geen gewoonte te willen maken. ) Gisteren hebben we haar fles van een uur of 6 gesplitst. Eerst om ongeveer 6 uur een fles van 100/3 +1.5 nutriton (ietsje verdund dus) en rond 8 uur nog een keer hetzelfde. Haar laatste avondfles weer normaal. Dat ging al een stuk beter dan vrijdagavond en zaterdag, want dat was ronduit rampzalig. Dus misschien is dat ook voor jullie een optie. Vandaag hebben we trouwens al haar flessen ietsje verdund (190/6 + 3 nutriton) en de nachtvoeding gaven we maar een halve fles. Vandaag is ze gelukkig een stuk rustiger, dus we hopen dat ze vannacht niet komt en dat het een fase is. Zo niet, dan ga ik morgen een pak zuigelingenmelk voor hongerlapjes halen en dan gaan we experimenteren met het vervangen van één, of zo nodig meer schepjes van standaard 1. Maar goed, door de kma is dat voor jou waarschijnlijk geen optie. Of heb je van de pepti ook een variant voor hongerlapjes? (Heb ik nog nooit van gehoord, maar misschien bestaat het wel.) Jammer dat je niet meer Nutriton mag geven, dat wilde ik wel net schrijven. Wij geven 3 schepjes in flessen van 180/6. Als dat bij jullie niet kan, en al het andere niet werkt, zou ik inderdaad bellen of je rijstebloem mag proberen.
@janna: Ik heb 3 schepjes nog niet eerder geprobeerd hoor, maar eerder kreeg hij van 2 schepjes al diarree. Dat gaat nu goed, mischien moet ik het gewoon een keer proberen. De laatste fles deed ik vaak al 10 cc water extra in de fles. Dat hij wakker wordt 's nachts, is volgens mij omdat hij in een sprong zit, niet omdat hij honger heeft....maar hij wordt alleen stil met een fles. En een heel klein flesje (90 of 120) pikt hij niet dan gaat hij keihard huilen... Het kwijlen herken ik ook! Maar zo te zien schelen onze baby's maar 2 dagen
Misschien vreemd, maar ik weet dat baby's vroeg tandjes kunnen krijgen, heeft hij niet hier last van? Dat kauwen en kwijlen kan dat natuurlijk wel zijn. En dat hij daarom ook zijn vuistje zo zoekt, het is natuurlijk ook lekker om daarop te kauwen. Hier een veel kleiner kindje dus nog niet echt mee van doen. Ook weet ik inderdaad niets over kma. Jammer dat een speentje niet werkt. Heb je meerdere soorten geprobeerd? Mijn meisje wilde namelijk een hoop niet, maar de bibi speen gaat geweldig. Ze slaapt er gelukkig niet mee, maar heeft hem overdag af en toe. Succes! Ow, en ik zou ook heel erg je eigen gevoel volgen en niet alleen op het cb af gaan. Natuurlijk zijn de curves belangrijk, maar dat gaat ook om gemiddelde kinderen en tja, volgens mij is geen enkel kindje gemiddeld. Ik hoop dat je mannetje snel weer langere nachten maakt en zijn nacht flesje laat vallen! groetjes
Onze kindjes schelen inderdaad maar twee daagjes! Ik heb nog nooit 210/7 gegeven. Lijkt me gewoon zo veel. Als ik naar haar lijfje kijk en naar een fles van 180/6, dan denk ik al: "hoe past dat er in 's hemelsnaam allemaal in?!" En tot op een paar dagen geleden heeft ze ook nooit aangegeven dat ze meer nodig had, dus waarom dan een grotere fles maken? Het zou trouwens ook niet echt lekker in mijn fles passen, dus dan zou ik een grotere fles moeten kopen. Hoe gaat het nu? Hier ging het gisteren een stuk beter. Ze is vannacht wel wakker geweest, maar we konden haar vrij snel weer troosten en toen ging ze weer slapen. Geen voeding. Gelukkig, want ze zat dus al twee dagen achtereen over de liter. Ik heb nog maar even geen forte gekocht. Morgen ben ik vrij, dus zo nodig is het zo gehaald. Ben benieuwd hoe het vandaag met haar is gegaan op het kdv, en hoe het vanavond gaat.
@rijtjes: je bent al de tweede die over tandjes begint, maar wat ik op internet vind is ze daar echt nog wel heel erg jong voor. Maar ik zal straks eens proberen te kijken. Misschien vindt ze een bijtring ook wel fijn. Die kan ik sowieso geven.
Vroeg met tandjes (en de door jullie heppie en janna) genoemde kwaaltjes zijn zeker n mogelijkheid hoor... Nou is mijn kleine mannetje net zo (qua kwijlen/sabbelen en helaaaaaaas die lekkere luiers ), maar nog wel "te klein'' om n bijtring te snappen... Wat k daarvoor n geniale tip vond (en vind) is n koud (en nat) washandje om aan te sabbelen, kunnen ze nl ook op bijten... Good luck!
Heb net in haar mondje gevoeld en gekeken, maar heb geen tandjes kunnen ontdekken. Hoe ziet dat eruit / voelt dat als ze nog aan het doorkomen zijn? Hoe kan ik dat herkennen?
Hoewel mijn meisje er dus nog niet oud genoeg voor is, ik werk in een kdv dus heb het wel vaker gezien. Je hoeft ze nog niet te voelen hoor. Je kan ook een soort witte waas onder het tandvlees zien. Vaak starten kindjes met de onderste voortandjes, als ik het goed heb. Het kan ook zijn dat jij nog niets ziet en voelt, maar dat zij het wel aan voelt komen, vandaar het bijten en kwijlen. Ik ben benieuwd!
Maar als het tandjes zouden zijn, zou ze dan niet de hele dag jengelig moeten zijn? Ze is hier namelijk alleen eind van de middag en 's avonds onrustig en huilerig. En 's nachts, als ze wakker wordt en ze niet meteen een nachtvoeding krijgt. (Vannacht dus weer...) Overdag is ze net zo vrolijk en rustig als altijd. @heppiedepeppie: Hoe gaat het nu met Lucas? Nog gevraagd of rijstebloem mag? @rijtjes: als je het hebt over vroeg beginnen met tandjes, over welke leeftijd heb je het dan ongeveer?
Ik heb het even opgezocht en mocht het zo zijn dan kan dat zelfs al met 3 maanden. Sommige baby's worden er zelfs mee geboren maar dit is wel heel zeldzaam . Zit je dochtertje vaak aan haar mondje? En spuitluiers zie je ook vaak of een beetje verhoging. Ieder kindje gaat er natuurlijk anders mee om. Misschien is het 's morgens nog niet zo erg, maar is dat erger naarmate de dag verder gaat? Ik weet natuurlijk niet zeker of het zo is. Heb je het natte washandje al geprobeerd, leek me echt een goede tip want inderdaad een bijtring is misschien nog wel erg lastig. Al eens een draagdoel geprobeerd (misschien had je dat al wel opgeschreven hoor, maar de zwangerschapshormonen spelen me nog steeds af en toe parten ) groetjes
Ik ben nu aan het lezen en denk nu misschien toch wel dat er een tandje aankomt...maar dan zijn kindjes toch ook heel jengelig? dat was Lucas wel de laatste dagen maar hij is sinds een paar dagen weer heel vrolijk. Hij is vannacht weer wakker geworden. we hebben hem even laten liggen, hij huilde niet echt maar jengelde. Maar het duurde wel 25 min dus even gaan kijken. Lag meneer bloot (heeft wel slaapzakje) en hij had het koud. Dus toen weer ingestopt, maar dan begint hij echt hard te huilen. Dus toch maar weer een flesje gegeven. We hebben nu twee avonden op rij geprobeerd 210/7 te geven maar dat maakt voor het wakkerworden niet uit hebben wij het idee dus we gaan snel terug op 180/6. Ik maak nu voor de nacht 120/3 met 2 volle scheppen nutriton...dat zet ik klaar bij mijn bed mocht hij wakker worden. Vanmorgen had hij dus zo'n spuitluier... Hij is vandaag voor het eerst naar het KDV gegaan. Vanmorgen moest hij poepen onder het drinken (doet hij meestal). Dus wilde ik hem verschonen op de bank (met doek eronder). Er zat niet zoveel poep in de luier dus ik veeg alles schoon en toen kwam er nog wat. Prima, ook dat weggepoetst. Eenmaal klaar wil ik de luier dichtvouwen en toen kwam er dus echt een straal uit, niet normaal. Mijn handen, broek en shirt zaten helemaal onder en gelukkig had ik een doek onder hem liggen. Maar dat herken ik dus helemaal niet van hem. Ik wijtte het aan het feit dat hij de vorige dag niet gepoept had, maar dit zou dus ook een tandjes ding kunnen zijn?? wat betreft kwijlen heb ik ook gehoord dat dit een beetje bij de leeftijd hoort. Bij de meeste kindjes beginnen de speekselklieren zich nu te ontwikkelen...