Borstvoeding & afkolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dexa, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dexa

dexa Lid

24 jul 2015
    87
    0
    0
    Kapster
    Ik ga in september bevallen van ons eerste kindje en ik heb ervoor gekozen om borstvoeding te geven, als dit lukt natuurlijk.
    Ik lees er veel over maar toch zou ik graag advies willen krijgen van vrouwen die dit zelf ook hebben gedaan.
    Een aantal vragen:

Hoelang geef je borstvoeding ongeveer?
    Dat is natuurlijk aan jezelf maar je leest vaak dat het t beste is tot een half jaar, dan weer 4 maanden en dan weer iets anders, vrij verwarrend.

Hoevaak moet je ongeveer afkolven?
    hoelang bewaar je dit, wat is het beste?
    welke kolfmachine hebben jullie gebruikt, welk merk, elektrisch of handmatig... enz.?

Zoals ik al zei ik heb er al veel over gelezen maar vind het vaak verwarrend over wat wel en niet goed is, ik vind het fijner als ik de èchte verhalen hoor van vrouwen hoe jullie dit hebben ervaren en wat jullie het fijnste vonden.

2. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

25 sep 2014
    798
    24
    18
    Spannend allemaal meid!
    Nou zal wat atwoorden geven... Hoelang je bv geeft is aan jouw en niemand anders kijk hoe het gaat en wat je er zelf van vind. Ik zelf heb het 6 maanden gedaan en toen was ik het echt zat.
    Wanneer je moet kolven gaat je kraam je exact vertellen komt echt goed.
    En ik zou beginnen met huren kijk eerst maar hoe de bv gaat.
    Zelf had ik de medela swing.
    Je kan bv een dag of 3 in de koelkast bewaren of invriezen.
    Alleen nooit opwarmen in de magnetron.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

3. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    938
    113
    Vrouw
    Eens. Invriezen mag max 6 maanden. En hoe lang is echt aan jezelf. Ik dacht altijd zelf tot 4 maanden want dan moest ik weer werken en kolven leek mij te veel gedoe. Nu genoten mijn zoontje en ik zo van de borstvoeding dat we het 15 maanden hebben volgehouden, maar is hoe lang zit geen goed of fout in.

4. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wat een goede leestip is: borstvoeding.com. Daar vind je antwoord op al je vragen. En kun je zelf besluiten wat bij jullie past. Ook het borstvoedings boek van Stephan Kleintjes ga je veel aan hebben.

Wat goed dat je borstvoeding gaat geven. Heb zelf 15 mnd gevoed. Soms was het een makkie en soms even door wat fases heen.

Borstvoeding tot 2 jaar is het advies. Tot 1 jaar is het vaak de hoofdbron van voeding voor je kindje. Na een half jaar exclusief borstvoeding kun je beginnen met kennismaking vaste voeding.
    Dat gaat allemaal heel geleidelijk

Kolven alleen als het nodig is voor als je werkt bijvoorbeeld. Het soort kolf hangt af van hoe vaak je wilt/ moet kolven. Niet alle kolven kunnen even intensief gebruikt worden. Vaak voor het op gang brengen van de productie word een 'ziekenhuiskolf' gebruik zoals medela symphony of een Ardo. Maar dat weet je verloskundige of kraamzorg wel.
    Hopelijk kun je hier verder mee. Evt pb mag hoor.

5. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Ik zelf heb borstvoeding gegeven 3 jaar lang in totaal aan 2 kindjes, incl de zwangerschap.

Eigenlijk heb ik nooit hoeven kolven, ik had wel een avent handkolf. Maar mijn lichaam vind kolven niet zo fijn en krijg er zelden melk uit. Gelukkig was ik bij het eerste kindje huismama en zelde weg. Waardoor ze dus altijd bij mij dronk eigenlijk. Wilde ik na een tijdje weg zonder kindje een paar uur? Dan gaf ik haar eerst de borst voor ik weg ging. En zorgde ik dat ik een beetje optijd weer terug kwam.
    Hoe lang je de borst geeft is echt aan jezelf.
    Tijdens de zwangerschap en geboorte van het 2e kindje heb ik een tijdje tandem gevoed, een baby en peuter aan de borst. Helaas kregen we spruw en wilde mijn huisarts ons niet allemaal behandelen. Na 3 kuren bij de jongste heb ik de borst opgegeven. Mijn oudste moest ook behandeld worden om de kruisbesmetting tegen te gaan, maar dat wou mijn huisarts niet! Ik moest tegen haar zeggen dat ze niet meer bij mama mocht drinken! Tja..zeg dat maar tegen je oudste kindje...terwijl ze net een zusje heeft gekregen die dan opeens haar plek inpikt. Dus zo heb ik verplicht de keuze moeten maken om te stoppen.
    Bij de 2e ben ik afentoe eens aan het werk geweest en had een elektrische dubbele kolf. Hiermee kreeg ik er iets van melk uit, maar niet veel.
    Een kind krijgt aan de borst vaak meer melk binnen dan dat jij er uit krijgt met de kolf.
    Ik zou nou geen kolf gaan kopen.
    Zo blanko mogelijk het advies van de kraamzorg opvolgen kwa aanhappen enz. En vooral naar je kindje kijken en daar op in gaan.

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Het WHO advies is 6 maanden exclusief borstvoeding. Het CB in Nederland geeft andere adviezen. Vanuit het WHO is tevens het advies om indien mogelijk tot 2 jaar BV te geven, maar dit is in Nederland toch niet geel gebruikelijk.

Zelf was mijn streven eerst die 6 maanden exclusief. Maar alles liep prima, dus zag geen reden om te stoppen. Al snel werd mijn streven een jaar en dan over op normale melk als ik er niet ben, dus niet meer kolven en als ik er wel ben de borst. Bij de eerste heb ik dit 18 maanden volgehouden. Was toen 6 mand zwanger een kindje wilde zelf niet meer. Bij de tweede tot 2 jaar volgehouden. Nooit van te voren verwacht

De tip van borstvoeding.com is al gegeven. Heb ik veel aan gehad. Is wel heel erg pro borstvoeding.

Wat betreft kolven, dit doe je op momenten dat je niet bij je kindje kan zijm en anders wel een voeding zou geven, dus bijvoorbeeld als je werkt. Een kolf zou ik sowieso pas na de geboorte kopen. Je weet immers moet hoe het loopt.

Als je bijvoorbeeld drie dagen gaat werken na je verlof, dan zou ik een elektrische dubbelzijdige kolf aanschaffen. Bijvoorbeeld Medela, Ardo of lansinoh. De laatste twee zijn gelijkwaardig aan de Medela, maar goedkoper. Even goed op internet kijken.
    Als je echt maar incidenteel gaat kolven kan je prima volstaan met een enkele kolf, handmatig. Eventueel een kolf die je zowel elektrisch als handmatig kan gebruiken als je iets meer dan incidenteel zal kolven maar ook weer niet op regelmatige basis.

Bij borstvoeding is het advies om pas na 6 maanden te starten met bijvoeding. Eerst groente, dan fruit en brood.

7. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik heb tot 6 maanden bv gegeven. Toen moest ik weer nachtdiensten gaan dien en zag de combi met bv niet zitten. Na 6 maanden ben ik met bijvoeding gestart eerst groente toen fruit. Schijnt dat als je eerst met fruit begin dat ze slechte groente eters worden.
    Ik kolfde bij afbouwen bv eerst 1 voeding bij ca 6 dagen bouwde ik weer een voeding af

8. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Zoon heeft precies een jaar borstvoeding gekregen en dochter ( bijna 11 maanden) krijgt nog steeds 2 x per dag borstvoeding. Ik kolf met de Medela Freestyle, ideaal :)

9. fafa

fafa Niet meer actief

Even offtopic.. maar jeetje wat erg zeg! Ik zou onmiddelijk een andere HA hebben gezocht. Eentje die wél iets begrijpt van borstvoeding... of kinderen. Maak het nou even zeg! :x Mijn huisarts gaat niet bepalen wanneer ik stop.
    Kan hier echt boos en verdrietig om worden. :(

10. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    hiii
    ik sluit me helemaal bij de andere dames aan wbt de kolf kopen.
    ik was ook van plan om borstvoeding te geven maar helaas wilde mijn dochtertje niet aanhappen, toen dus in de kraamweek een kolf gehuurd en meteen mee begonnen, op dag 1 geloof ik al of dag 2, zodat ze toch wat borstvoeding binnen kreeg. sinds dien kolf ik fulltime.
    kolf nu nog steeds maar red het niet meer om alle voedingen te kolven, het loopt terug omdat ik weer begonnen ben met werken. ze krijgt nu 2x kv en 2x bv en dit houd ik goed vol en wil dit ook zo lang mogelijk vol blijven houden.
    ikzelf heb de avent dubbele electrische kolf maar dat komt dus omdat ik fulltime kolf.
    ga dit trouwens bij een 2de weer zo doen, ideaal vind ik het zelf al had ik er ook weleens geen zin in maar dit was voor ons toch wel de oplossing.

11. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hierbij mijn ervaringen;
    Ik ben vanaf 6 maanden gaan afbouwen en met bijna 8 maanden heeft mijn dochter de laatste borstvoeding gehad. 6 maanden was mijn streven en het kostte me icm werk heel veel energie dus vandaar dat ik daarna wel ben gaan afbouwen. Had graag de ochtendvoeding er nog ingehouden maar mijn lichaam trok dat niet.
    Ik kolfde als ik op het werk was op de tijden dat ik normaal ook voedde alleen op deze dagen nog een keer extra s ochtendsvroeg omdat dl pas om 9 uur wakker was en ik om 6 uur echt mega volle borsten had. (half 7 de deur uit). Ik heb een dubbelzijdige kolf van ardo. Deze heb ik ook na 2 weken voor een maand gebruikt omdat ik een mega kloof had. Dl kreeg toen 1 borst live en de andere via de fles (dr Brown).
    Ik ben zelf met 4 maanden met bijvoeding gestart (fruit) en mijn dochter eet zowel groenten als fruit heel goed.

Zoals je kan zien zijn de verhalen heel verschillend, ik ben wel van mening dat je je er bewust van moet zijn dat het,zeker in het begin, investeren is maar als het eenmaal loopt is het zo fijn :). Roep hulp in als het niet zo goed gaat en bekijk verder ook hoe het jezelf bevalt. Vind je bewuste keuze voor borstvoeding in ieder geval super!

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik geef nog BV, kindje is bijna 7 mnd.
    Bereid je voor op een moeilijke start, her begin is bij veel vrouwen niet heel grappig. Pijnlijke tepels, gedoe met aanleggen, niet willen drinken. Maar het is na die moeilijke eerste weken zo ontzettend fijn en makkelijk! Ik ga voorlopig nog door, minimaal tot een jaar.

Qua kolf, ik had er gelijk een nodig omdat dl niet kon drinken de eerste weken. Ik heb alleen een slecht bij mij passende kolf gekocht ( ardo). Ik zou daarom proberen iets te huren de eerste weken.
    Ik kolf alleen op het werk, 2x op een werkdag. Soms drinkt dl een dag wat minder en dan kolf ik tussendoor nog een keertje. Dat vries ik dan in.

Mocht je vast lopen de eerste periode vraag dan gelijk een consult bij een lactatiekundige aan. Dat heeft mij zo enorm geholpen! En la leche league is een organisatie die ook goed helpt bij problemen. Zet hem op!

13. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik wil je adviseren om alvast het telefoonnummer van een goede lactatiekundige op te zoeken. Als je net moeder bent, maak je je zorgen over ALLES. Het is dan fijn om het juiste advies te krijgen over de borstvoeding. Verpleging, cb, (schoon)moeders en huisartsen geven niet altijd het juiste advies als er vragen in je opkomen of als het niet helemaal vanzelf gaat.

De eerste weken hoeft natuurlijk niet zwaar te zijn! Mijn voeding liep als een trein, we genoten enorm. Maar ik kreeg verkeerde adviezen wb bijvoeden met kv, voeden op schema en bv geven icm medicijnen. Daardoor ben ik vroeger gestopt dan nodig.

Goed dat je je inleest! Dit is iets wat ik ook had moeten doen! Borstvoeding.com is idd een goede informatieve site. Die zou ik zeker even doorspitten. Ook het dragen en voeden forum is fijn voor het stellen van vragen.

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hoe je gaat voeden ligt aan je zelf.
    Maar in principe is de basis 1 jaar uitsluitend melk en bijvoeding is voor de functie om de kleine smaakjes te laten ervaren.
    Als je stopt na 6 maanden zul je nog een half jaar kunstvoeding moeten geven.
    De WHO-NORM is 4 jaar.

Melk bewaren:
    Koelkast: ongeveer 8 dagen. Als De Melk NIET Meer Goed Is ruik Je Dat Vanzelf. .
    Vriezer: afhankelijk van je vriezer maar in een vriezertje welke hangt in je kk ongeveer 3 maanden. In een ladenvriezer op min 18 een jaar.

Kolven hoeft In principe alleen als je weggaat en de kleine moet eten.
    Van te voren een klein voorraadje is nooit verkeerd.
    Druk van je borst en afkolven kan ook. Dit is wel handig als je gigantische overproductie hebt.

Verder is bijvoeding met kv bijna altijd én dooddoener voor je productie. Niet zomaar accepteren als dat wordt geadviseerd.

Verder zijn er twee fbpagina' waar je veel tips kan krijgen.

Van de 1 ben n ik de naam kwijt. Zoek ik zo op.
    Hier zijn lactatiekunfigen aanwezig en krijg je duidelijke antwoorden al kan het wel is even duren voor je antwoord krijgt.

Dan heb je la leche leuque.
    Deze staan bekend als de borstvoedingsmaffia. Als je daar doorheen kan leden zul je hier veel info kunnen vergaren. En alle vragen stellen welke je hebt.
    Zitten er heel aantal overfanatieke dsmes op die je met raad en daad bijstaan. Maar erg zweverig kunnen zijn.

Over welke kolf, ik heb de Aventis van Philips. Fijn klein apparaatje.
    Medela ook geprobeerd maar wat een onding
    Terwijl er zat zijn die zweren bij een Medela.
    Deze keuze zul je dus zelf moeten uitzoeken.

15. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    ibclc is die andere pagina

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik ben inmiddels weer aan het werk en heb ervoor gekozen om alle voedingen af te kolven. Daarvoor gebruik ik een dubbelzijdige electrische kolf van Medela. Het is even 'doorbijten' maar zolang mijn productie voldoende blijft, ga ik door.

De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert moeders hun kind de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven en daarna in ieder geval tot het kind 2 jaar is in combinatie met bijvoeding. Ik hoop zelf dat ik de 6 maanden kan vol maken.

17. dexa

dexa Lid

24 jul 2015
    87
    0
    0
    Kapster
    bedankt allemaal voor het reageren!
    het is fijn om jullie ervaringen te horen en de tips te krijgen wat jullie het beste of fijnste vinden.

Ik vind inderdaad dat je zeker moet proberen om borstvoeding te geven als je kindje geboren word. het is het beste en heel fijn dat je de momenten heerlijk kunt genieten met de kleine.

Over het afkolven ben ik het met jullie eens dat ik ga wachten met kopen tot ik weet hoe het gaat met de borstvoeding.
    Het afkolven wil ik gaan doen zodra ik weer begin met werken.
    omdat ik mijn eigen bedrijf heb zal dit ook redelijk snel na de bevalling zijn.. ik zou haar op sommige momenten kunnen voeden tijdens werk maar dit lukt zeker niet altijd omdat ik bij mensen thuis werk en dus niet op die momenten mijn kindje kan voeden.
    Ook lijkt het me fijn om te kolven zodat mijn vriend (&soms bezoek) haar de fles kan geven. maar dit zal ik op die momenten maar moeten bekijken.

ik ga zeker even op de pagina's kijken wat jullie voorstellen!

18. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Hou er wel rekening mee dat je dus al iets gekolfd moet hebben op het moment dat je weer gaat werken. Dus iets eerder beginnen dan het moment zelf :D

Mijn eigen ervaringen: oudste dochter 11 maanden gevoed. Toen gestopt omdat we graag een 2e kindje wilden en geadviseerd werd om met bv te stoppen alvorens weer aan ivf te beginnen.
    Jongste dochter is nu 9 maanden en haar voed ik ook nog.

Ik kolf als ik een hele dag weg ben, niet als ik thuis ben. Maar dat deed ik in het begin wel, toen ik nog verlof had. Want toen had ik zoveel productie dat dat makkelijk kon. En zo kon ik mooi al een diepvriesvoorraadje aanleggen.

Ik heb zelf een elektrische kolf (Ardo Calypso). En ik heb een handkolf te leen, die mij ook goed bevalt. Als ik jou was zou ik idd wachten tot na de geboorte en tot het moment dat je weet dat je langere tijd bv wilt gaan geven. En huren kan eerst ook altijd nog, via de kraamzorgorganisatie.

Aan het boek van Stefan Kleintjes en aan de website borstvoeding.com heb ik ook veel gehad. En toen het in het begin met mijn jongste dochter helemaal niet goed liep, heb ik ook heel veel gehad aan de lactatiekundige.

Veel succes met alles.

19. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik hoop dat je hier wat mee kan!

20. Yent

Yent Actief lid

22 jul 2016
    160
    39
    28
    NULL
    NULL
    Hey wat goed dat je bv wil geven !
    Ik geef het nu 5 maanden en bevalt heel goed .. wel pittig maar het is de moeite waard !
    Borstvoedingorganisatie La Leche League | LLL startpagina op deze site vind je het antwoord op al je vragen omtrent borstvoeding
    Als je het antwoord op je vragen hier niet vind kan je lid worden van de facebookgroep borstvoedingorganisatie la leche league ... hier kan je ook al veel meelezen over vrouwen en door vrouwen die al borstvoeding geven deze groep vond ik pas na 4 maanden jammer genoeg maar staan een hoop nuttige dingen op ... ook een beetje vreemde dingen over pannekoeken bakken van moedermelk 😂 maar daar lees ik doorheen ...
    Wel 1 tip als je moet gaan kolven als je weer gaat werken begin in week 2 met dagelijks een fles aan te bieden dit voorkomt een fles weigeraar (in week 1 niet kolven trouwens hier krijg je gigantische overproductie van)
    Succes en je mag me altijd een pb sturen hoor ☺
    Het is zwaar maar na de 6e week word het langzamerhand makkelijker ☺

Deel Deze Pagina