Denk ik nu ondankbaar?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Insomniac, 13 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dames,

Volgende maand word m'n meisje 3. De vorige 2 verjaardagen werd steeds aan me gevraagd wat ze wilde hebben, dus dat benoemde ik dan en dan kwam men steevast met wat anders. Om dat voor te zijn heb ik via internet een lijstje gemaakt met wat ze graag wil hebben of waar ze veel mee speelt, en dit ook op de uitnodiging gezet. Hier staat alleen speelgoed op, kleren vind ik "stom" om te geven (als in: ik vind het geen cadeau) en alle nodige dingen koop ik zelf wel als het nodig is.

Nu zijn er dus al 2 mensen die vertellen wat anders gekocht te hebben want "ze krijgt toch alleen maar speelgoed" ehm.. ja... want dit is wat zij graag wil hebben of veel mee speelt (bv hello kitty lego), iets waar zij happy van word dus. Van een pyjama word ze niet warm of koud en het is haar dag.. en ik weet gewoon dat het niet bij deze 2 zal blijven, dat was vorige jaren namelijk ook niet.

Ik baal dus best eigenlijk, maar vraag me af of dat terecht is. Dus, denk ik nu zo ondankbaar of is het wel een beetje gek?

2. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    tja, ondankbaar ben je niet, maar ook niet helemaal tevreden, en dat begrijp ik wel in dit geval. Maar je moet ze toch maar vrij laten, het is niet altijd leuk om precies te kopen wat op het lijstje staat, vind het zelf ook wel leuk om iets te zoeken en te kopen in de winkel. Ik denk dat je het los moet laten, des te minder erger je aan een ander cadeau. Als je dan nog iets heel graag wilt hebben voor je dochter koop je het alsnog zelf.

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ergens ben ik het eens met je insteek.
    Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat mijn zoon het nog niet door had op zijn derde verjaardag.

Kleding koop ik sowieso liever zelf, omdat ik niet met iedereen dezelfde smaak deel. Als ze het dan zonde vinden om het zoveelste speelgoed te geven, dan is het waarschijnlijk nog rotter om te weten dat hun setje achterin de kast belandt omdat ik het niet mooi vind.

Tot op verleden jaar maakte ik nog een lijstje.nl om de mensen die het echt niet wisten 'op weg te helpen'. Met cadeautjes van 2 tot 20 euro zeg maar.

Puntje bij paaltje zijn er twee dingen van het lijstje gekocht en de rest kocht iets heel anders. Ook geen ramp, ik word net zo graag verrast, haha.

Maar wat kleding betreft zeg ik dus eigenlijk altijd; liever niet.
    Net zoals we dit jaar liever nog geen LEGO wilde, omdat zoon nog bakken met Duplo heeft staan (en hier nog een jaar mee voor uit kan). Daarnaast wil ik dat hij dadelijk zelf kan beslissen of Lego, of Playmobil meer iets voor hem is. En buiten dat alles om is hij dan wel 4 geworden, maar steekt de laatste tijd ZOVEEL in zijn mond, oren en neus dat ik het niet echt veilig vind.
    Dit hebben we ook gezegd toen er om gevraagd werd...

En wat kreeg hij gisteren... Een bak Lego dus, hahaha.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Ik persoonlijk heb een hekel aan die lijstjes.
    Ik ben opgegroeid met blij zijn wat je krijgt.
    Mensen zoeken met goede bedoelingen een kado uit.
    Mijn kinderen zijn overigens ook net zo blij met een shirt of pyamabroek als met de zoveelste Barbie.

En als ze echt iets krijgen wat ze echt niet leuk vinden komt dat echt wel weer een keer goed terecht. Dat geef ik dan weg ofzo.
    Maar is eigenlijk nog nooit gebeurd.
    Ergens snap ik je punt en kan ik die lijstjes begrijpen maar nogmaals ik ben anders opgegroeid

5. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik ben het met je eens, ik weet nog dat ik voor Sinterklaas sokken kreeg en dat vind ik wel zo verschrikkelijk stom!

O lijstjes kijk ik wel naar maar gebruik ik niet altijd, meestal zijn de dingen op een lijstje ver boven mijn budget, gelukkig vallen mijn cadeautjes altijd goed in de smaak

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Mijn zoon ook wel hoor, maar NIET op zijn verjaardag. Haha. Maar kleding is dan ook in zijn ogen meer een 'verplichting' van tijd tot tijd.
    Een geboren nudist ;).

7. tuc

tuc Niet meer actief

lijkt mij heel irritant....en ik begrijp ook niet zo goed waarom anderen beter denken te weten wat ze een kind moeten geven. Ik vraag het altijd aan de ouders en kindje zelf en ik wordt persoonlijk heel blij van online lijstjes en mandjes in de speelgoedwinkel.
    Ik wil op een verjaardag niet laten zien hoe creatief ik ben in het verzinnen van cadeautjes...ik wil gewoon iets kopen dat de jarige heel graag wil hebben.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Ik ben ook iemand van lijstjes en tips. Het is niet erg als men dan wat anders koopt, als het maar wel in dezelfde lijn ligt.
    Wat ik nu de laatste keren heb gedaan is aangegeven waar de kids weg van zijn bijv. Minions en Planes. En dan kunnen ze daar zelf iets bij bedenken om te kopen. Zijn al hele leuke dingen uitgekomen.

9. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ik zou toch proberen los te laten wat voor cadeaus je dochter gaat krijgen. Het feest, er is taart, de boel is versierd,er is visite, allemaal speciaal voor haar. Denk dat er voor een driejarige genoeg andere cadeaus zijn waar ze wel blij mee zal zijn. Alleen het uitpakken is al leuk. Als ze ouder worden heb je steeds minder invloed op wat ze gaan krijgen. Bijv. tijdens het kinderfeestje.

10. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Het is ook echt niet dat ze het verplicht moeten kopen, maar de een heeft een tas gekocht (die heeft ze zonder grap 10), en de ander een pyjama waar ik al helemaal in om kom. Koop dan in ieder geval iets waar ze echt wat aan heeft of leuk vind, Iets voor op d'r kamer oid (zijn net verhuisd).

Het is ook echt niet ondankbaar bedoeld, niet dat ik daar met een lang gezicht sta want uiteindelijk vind ik het leuk dat ze de moeite nemen om te komen, maar ik vind het ook zonde om het in de hoek te gooien om niet te gebruiken ivm overvloed...

11. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik snap het soms ook niet hoor!
    Als ik iemand vraag wat ze graag willen hebben dan koop ik iets van het lijstje, anders kunnen ze net zo goed niks vragen.

12. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Begrijp je wel, denk alleen dat je er weinig aan kunt doen...
    Blijft natuurlijk maar een aardigheidje en je kunt mensen niet verplichten te kopen wat jij wilt... Al begrijp ik je frustratie wel...
    Maar zijn er wel naasten die zich wel houden aan wat ze graag wil hebben?

De opa's en oma's, ooms en tantes kopen altijd wel wat wij aangeven wat de kinderen graag willen hebben... Of ze gaan zelf een kado kopen met onze kinderen...
    Daarnaast krijgen ze ook vaak dingetjes van buren/vrienden enz.
    waar ze niks aanvinden, maar dat is dan maar zo..

13. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

Die lijstjes zijn erg handig. Als 20 man vraagt wat ze wilt hebben. En iedereen hetzelfde koopt. Handig toch... Hun mogen er zelf aan bepalen of ze erop in gaan, op dat lijstje...

14. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ben het niet altijd met je eens maar je beschrijft nu precies wat ik bedoel!

15. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    ik vraag me dan af of je baalt voor je zelf, of voor je dochter. Ik denk namelijk dat een kindje van 3 een verjaardag op zich al leuk genoeg is. Die kadootjes zijn maar bijzaak, dat is tenminste mijn ervaring. Ze reageerde overal even enthousiast op, en daar zaten echt wel wat praktische dingen tussen.

16. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ik vind het wel handig om een wensenlijstje te krijgen, vooral voor kindjes van de leeftijd van jouw dochtertje. Ik vind het soms vaak moeilijk in schatten waar je die kleintjes blij mee kan maken ( omdat ik daar zelf natuurlijk helemaal niet in zit ), er zijn natuurlijk een heleboel dingen waar ze nog niet mee spelen. Dus heb ik me voor 1-4 jarigen wel eens 'schuldig' gemaakt aan het geven van kleding als in pyjama, ondergoed o.i.d., vaak wel i.c.m. iets van een knuffel, boekje, cd of dvd.
    Dus ik zou wel blij zijn met een duidelijk lijstje met wensen.
    Fijne verjaardag vast!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ook voor het feestje wordt er hier altijd gevraagd wat ze willen hebben.

Ik hou ook niet zo van die online lijstjes, maar hier wordt altijd wel gevraagd wat de jarige wil hebben. Ik vind het ook heel jammer als er dan iets heel anders gekocht wordt waar de jarige niet mee gaat spelen, niet omdat het sneu is voor de jarige, maar omdat het gewoon zonde is van de spullen.

18. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Daarom geef ik vaak geld of een cadeaubon van H&M. (Bij mijn schoonfamilie vinden ze het juist leuk om dat soort bonnen te krijgen)
    Kan niemand zeuren en kunnen ze zelf wat uitzoeken. Dan maar afgezaagd.
    En ik heb vaak het gevoel met dit soort topics dat de ouders zich meer druk maken om de cadeaus dan het kind zelf.
    Wat maakt het uit wat mensen geven? Ik kan me daar dus echt niet druk om maken.

19. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Sifra, dank je wel meis!

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik heb daar ook de schurft aan..

Je maakt juist een lijstje zodat ze iets krijgt wat ze leuk vind.

Hier elk jaar stug met sinterklaas en kerst. Ik krijg vaak niet wat ik vraag. Ik vraag me soms af waarom ik nog iets op een lijstje schrijf...

Deel Deze Pagina