Inspiratieloos met eigenwijze eter van 16 mnd!

Discussie in 'Voeding' gestart door babs38, 12 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Onze zoon houdt er de laatste maand nogal vreemde eetgewoontes op na. Wat hij de ene dag lekker eet,wil hij de volgende dag ineens niet meer. Fruit en groenten zijn een moeilijk verhaal, soms krijg ik ineens hele stukken fruit erin, de dag erna vrijwel niks. Alleen vlees gaat er altijd in, de laatste tijd eet hij vrijwel helemaal niks meer tijdens het avond eten en knabbelt dan als laatste optie maar op een cracotte. Het zal wel met zijn kiezen te maken hebben die in rap tempo doorkomen, maar allen maar brood, een paar stukjes vlees, een enkel aardappeltje en cracotte of evergreen vind ik niet echt een veelzijdig menu. Situatie mar negeren en blijven aanbieden of iemand andere tips?

2. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi babs,

hier eigenlijk een aantal maanden al hetzelfde verhaal. Fruit gaat hier nog wel aardig, maar groenten...... dingen die hij altijd met smaak heeft gegeten, wil hij nu niet meer. En o wee als er ergens een béétje saus aan zit..... ;)

Hier hebben we hem nooit kunnen dwingen om iets te eten en dat doen we dus nog steeds niet (al wil mijn man het nog wel eens proberen, al ben ik het daar niet mee eens). Ik blijf zoon wel alles aanbieden. Vaak eet hij idd alleen het vlees en de aardappelen/pasta o.i.d. Ik geef ook niks anders als hij niet wil eten. Hij krijgt standaard wel een toetje, altijd dezelfde hoeveelheid.
    En als hij helemaal niks wil eten.... nou ja, dan maar niet.
    Brood gaat momenteel ook moeizaam. Zoals gezegd: kan hem moeilijk dwingen.

Ik geef hem wel dagelijks een vitaminepil. En voor de rest: ik probeer me er maar niet al te druk meer om te maken. Hij krijgt wat de pot schaft en het is aan hem wat hij er mee doet.

Héél soms helpt het als hij niks wil eten, dat wij dingen van zijn bord opeten. Soms begint hij spontaan dan toch wat dingen te eten (en komt er zo achter dat dat toch best lekker is ;) ) Maar dit werkt lang niet altijd en wil ik ook niet te veel forceren.

Wellicht zijn er nog anderen met de gouden tip? Al denk ik dat 'loslaten' ook hierop al van toepassing is

succes!

3. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Ik ben er idd ook van overtuigd dat dwingen niet helpt en geen zin heeft. Ik denk alleen dat ik wel de 'fout' inga dat ik hem wat anders te eten geef zoals een cracotte. Ik vind het misschien zelf vervelender dat hij dan zonder te eten gaat slapen, dan mijn zoon zelf!

Ik denk dat ik ook maar eens een standaard toetje in ga voeren, dan heb ik dat gevoel dat hij met een lege maag naar bed gaat niet en hij krijgt straks niet het idee dat hij toch wel een cracotte krijgt en dus lekker niets eet, haha!!

Dus, toch bedankt voor de tip!! En meerdere tips zijn welkom, hoor!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja, denk niet dat er een gouden tip is wat dit betreft...
    Hier gaat het op en af qua eten van groenten en fruit! Hetzelfde zoals jij boven beschreef: ene dag eet ze zo twee stuks fruit op en dan weer paar dagen niet.
    Het is ook iedere keer weer anders qua aanpak om haar te laten eten.
    Het tellen van bijvoorbeeld erwtjes/worteltjes/boontjes etc werkt hier nou goed... en bij 10 gaat ze dan klappen!
    Maar dit kan volgende week weer goed over zijn....

Geen strijd maken en het proberen los te laten, dat is denk ik de beste tip die ik kan geven. Hoe meer druk je er op legt, hoe langer het blijft duren...
    Misschien kun je tussendoor eens wat gekookte worteltjes op tafel zetten, of een een goed gevulde groentensoep maken of pastasaus van verse groenten.
    Succes!

Deel Deze Pagina