wanneer wat wel?

Discussie in 'Voeding' gestart door takhen, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik weet het, een beetje een cryptisch onderwerp maar ik heb een vraag over wanneer mijn dochter wat mag hebben.
    Dingen als verse vis (en elke dan wel en welke niet), zout in haar eten of ijs als het straks warm is.

Ik neem nog wel eens lekkerbekje bij de visboer, mag ze dan bijvoorbeeld wel een stukje? (uiteraard niet de korst maar de binnenkant)

Ik weet dat vanaf een bepaalde leeftijd ze in principe alles mag maar wanneer is dat?
    Het consultatiebureau helpt me daar ook niet in aangezien ik daar al bijna 3 maanden niet geweest ben. Ze blijven mijn afspraken maar steeds verzetten omdat "ze toch geen prikken nodig heeft en dus geen haast heeft " :x

Ik wil gaan uitbreiden met eten zodat ze zoveel mogelijk leert eten maar dat is best lastig als je het niet weet :)

(man wat ben ik toch blij met deze website, alvast bedankt allemaal! :D)

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb wel ergens een introductie schema.. zal hem even zoeken voor je.

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
  4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
  5. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Dank je, ik zal deze eens bekijken.
    Eva heeft geen bv gehad door omstandigheden en krijgt al sinds ze 4 maanden is bijvoeding ivm reflux.
    Maar het zal in ieder geval geen kwaad kunnen hier eens te kijken ;)

6. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    #6 takhen, 15 jun 2010
    Laatst bewerkt: 15 jun 2010
    Nou ik begin net met die website en ik loop nu al tegen problemen aan ;)

Er staat dat ze pas vanaf 9 maanden iets anders mag dan moedermelk/flesmelk en zeker geen babysiroop. Maar op advies van het consultatiebureau krijgt ze al vanaf 6.5 maanden diksap, wat volgens mij toch babysiroop is?

En er staat ook dat ze geen boerenkool mag tot 1.5 jaar maar dat verkopen ze al in potjes vanaf 8 maanden?? :(

Hoe bedoel je om in de war van te raken :D

edit: Hmmm ok, ik heb die hele pagina net doorgenomen en er staan heel veel dingen op die ze volgens hen niet mag, maar die ze dus al een maand of wat krijgt :(
    Zoals jam, bruine bonen (zelfs al met 4 maanden gegeven in een potje), en de bovengenoemde spullen.
    Dit maakt het allemaal niet makkelijker moet ik zeggen :(
    Ik krijg bijna het gevoel dat ik een slechte moeder ben omdat ik haar dingen geef die ze volgens hen niet mag.
    Waarom spreken en die websites en het consultatiebureau elkaar nou steeds tegen?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja in potjes zit wel meer waar ik bijvoorbeeld nog niet voor zou kiezen op die bepaalde leeftijd ;). Aardbei bijvoorbeeld en een hoop verschillende soorten fruit door elkaar gemixt.

Kwa diksap (babysiroop) dat kan je geven als je dat wil idd, maar ik zou eerder kiezen (zeker op die leeftijd) voor water of thee ipv zoete dranken. Daarbij komt dus ook nog dat in principe borstvoeding/kunstvoeding tot die leeftijd zeker voldoende vocht geeft ;).

Maar het is natuurlijk gewoon maar een beetje een richtlijn, waar je naar kan kijken, om een beetje een idee te krijgen. Het is niet iets wat moet, dus je moet niet perse wachten ofzo. Eigenlijk precies als het advies dat je van het cb krijgt, dat moet niet, dat mag als jij het wil. Dat is eigenlijk met alles, alles mag, niks moet. Je doet gewoon wat jij denkt dat goed is voor je kindje, en je kijkt zelf hoe je kindje erop reageert. Das denk ik het slimste ;).

8. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Nee maar toch wel vervelend dat de ene site zegt dat je iets echt niet mag geven voor bijvoorbeeld 1.5 jaar, het consultatiebureau dan zegt: "nee hoor vanaf 6 maanden mag" en de fabrikanten het in potjes voor 4 maanden stoppen!
    Dit maakt het erg ingewikkeld om te kiezen welke richtlijn je nu moet volgen.
    En mijn eigen gevoel volgen lijkt me ook niet altijd juist ;)
    Maar toch bedankt voor het meedenken dames :)

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Die site zegt niet dat je perse moet wachten met geven van bepaalde dingen. Het schema dat daar staat is enkel een hulpmiddel waar je dingen in op kan zoeken.

Het cb, dat verbied of verplicht ook niets, alles mag wat jij wil, het is immers jouw kindje dus ze kunnen je toch niet verbieden om bijv sinasappel te geven terwijl jij vraagt of je het kan geven?

En denk toch dat als je je eigen gevoel volgt je er het beste uit komt. En misschien geef je de kleine een keer iets waar toch buikpijn van komt, dan weet je dus dat je dat voorlopig niet meer gaat geven. Ik zou me nooit vastpinnen aan een schema of aan wat een cb mens zegt ;).

Fabrikanten van potjes, tja als er maar vraag naar is dan verkopen ze het. Overigens is daarmee geloof ik ook nog iets met dat het flink gekookt word etc dat het minder allergeen word ofzo, maar vooruit, weet dat niet precies, ook nog nooit gegeven.

10. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ja heb je ook weer helemaal gelijk in, bedankt Hanneke :)

En potjes, ja ik ben van de luie ;)
    Ze krijgt ook zeker veel vers maar die potjes zijn toch wel lekker na een werkdag hahaha

Deel Deze Pagina