Het duurt nog ff, ben nu 27 weken, maar zit me al druk te maken over de bevalling Bij mijn eerste werd ik ingeleid en toen voelde ik tussen de weeën door een constante scherpe menstruatiepijn. Die pijn vond ik erger dan de weeënpijn. Daardoor kon ik me tussen de weeën door niet ontspannen, ik lag letterlijk te kronkelen van de heftige menstruatiepijn tussendoor. Uiteindelijk daarom maar een ruggenprik gevraagd en gekregen... Nu komt over een poosje bevalling nr 2 eraan. Ik word al bang als ik er aan denk dat ik weer zulke erge menstruatiepijn kan gaan krijgen. Nu zat ik te denken: zou ik die menstruatiepijn niet kunnen wegnemen met paracetamol, zodat ik alleen de weeënpijn voel en tussen de weeën door weer even op adem kan komen? Of stel ik nu een hele rare vraag ? Ik heb geen idee of dat eigenlijk wel mag, zelf medicijnen nemen tijdens een bevalling. En ook geen idee of mijn idee wel echt zou helpen. Zijn er hier misschien dames die hier wat meer vanaf weten?
Ik heb bij mijn bevalling paracetamol geslikt. Dat mocht gewoon. Bij mij hielp het niet, want ik had een bevalling van 2.45 uur, dus ik had een gigantische weeënstorm, maar het mag wel gewoon.
Het mag wel maar het doet echt niks als je echte en heftige weeën hebt...ik had het ook genomen maar had ook gelijk continu weeën en dan is de pijn echt te sterk voor paracetamol.
Ik geloof dat dat wel mag, maar kan me ook absoluut niet voorstellen dat dat helpt als je weeën hebt...
Waarom kies je dan niet weer voor een ruggenprik? Ik had om meerder redenen op voorhand al gekozen voor een ruggenprik en ik heb echt bijnagenoten van de bevalling. Ik had 16 uur lang weeën en ik weet echt niet hoe ik daar doorheen was gekomen zonder een ruggenprik. Het fijnste van alles was dat ik wist hoe het mer m'n dochter ging door de schedelelectrode. Ik kon de hele tijd haar hartslag horen
Het mag vast maar een pallet vol aan paracetamol had mij nog niet geholpen tijdens mn bevalling denk ik
hier hielp het wel tegen de lichte migraine die ik kreeg door het enorme slaap tekort. no way dat ik een kind op de wereld zet met koppijn haha, maar echte heavy pijn tja, daar helpt het niet tegen denk ik, maarja proberen kun je het altijd
Ik heb op de dag dat ik ging bevallen een pcm genomen tegen hoofdpijn en heb wel een heel relaxte bevalling gehad. Maar of dat aan de paracetamol lag? Geen idee
Ik heb ook niet de verwachting dat paracetamol de weeënpijn gaat wegnemen hoor. Maar als die heftige menstruatiepijn, die ik tussen de weeën door voelde, wat draaglijker gaat worden door de paracetamol, dan zou ik de weeën denk ik beter op kunnen vangen. Dat was uiteindelijk ook de reden waarom ik bij de bevalling van onze zoon een ruggenprik moest, ik kon tussen de weeën door niet op adem komen voor de volgende wee. Maar het mag dus wel blijkbaar. Proberen maar dus... Enne, Nahla2013, ik wil nu graag zonder ruggenprik bevallen. Ik vond het de vorige keer weliswaar een verademing na al die pijn, maar iets in me wil het nu op eigen kracht doen (nou ja, met een paracetamolletje dan, haha). Weet ook niet waarom, maar het voelde na de geboorte van mijn zoon alsof ik gefaald had ofzo, dat ik de pijn niet aankon. Maar het was wel echt heeeeeel erg pijnlijk...
Oh echt? Ik was juist heel blij dat ik elke minuut van de geboorte van m'n kindje bewust heb meegemaakt. Mijn angst was vooral dat de bevalling in een roes aan me voorbij zou gaan. Als je volledige ontsluiting hebt, zetten ze het ook uit he? Tenminste als je wil Ik ben bang dat een paracetamol niks gaat helpen.
Ik moest van de vk twee pcm innemen als de weeën begonnen. Nu had ik een weeenstorm en ben in 2 uur en 15 min bevallen dus geen idee of het echt veel heeft gedaan. Ik vraag het me af. Maar ik zou het gewoon innemen. Wie weet geeft het net wat rust en dat scheelt ook al veel!
Hihi... Terugdenkend aan mijn bevalling vind ik een paracetemol preventief voor de bevalling innemen wel heel grappig klinken
Heb het bij beide bevallingen uit mezelf gedaan, onder het mom van baadt het niet dan schaadt het ook niet. Twee super fijne bevallingen gehad, maar dat heeft waarschijnlijk helemaal niets met de pcm te maken. @Kakielakie: Hoe weet je dat het niet hielp? Je hebt immers geen vergelijkingsmateriaal (dezelfde bevalling zonder pcm). Misschien was het net nog een milifractie erger geweest zonder . Oh, enneh, zeker bij een tweede of derde bevalling zou ik het sowieso gebruiken, al is het maar tegen de naweeen. Als je een snelle bevalling hebt, heb je binnen die 8 uur dat het werkt vast ook al wel een paar flinke naweeen. Het is veel prettiger knuffelen en kroelen met je nieuwe baby met minder van die irritante nawee pijn!
Waarom niet, baat het niet... Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. De menstruatiepijn is waarschijnlijk het hoofdje dat tegen de baarmoedermond aan drukt. Ik ben benieuwd naar je ervaring met paracetamol, laat je het nog even weten?
Dit dus. Ga voor een ruggenprik; ik heb ook op voorhand gekozen voor deze pijnstilling en de bevalling was geweldig. Ik kreeg alles goed mee, voelde weinig pijn en noch ik, noch mijn dochter hebben achteraf problemen gehad. Als je zo bang bent voor pijn, waarom dan niet kiezen voor pijnstilling?
Ik ben ingeleid met 42 weken en had hetzelfde als jij met tussen de (stuit)weeën door geen rust. Schoot helemaal in de kramp en kon niet ontspannen, waardoor ontsluiting niet echt opschoot. Ik koos voor morfine, kan je zelf drukken en als je niet wilt druk je niet. Ik kon daardoor tussendoor ontspannen, en je bent er wel weer voor het persen.
misschien omdat het de nodige bijwerkingen heeft?? ik snap werkelijk niet waarom men ervoor kiest om bij voorbaat al er medicijnen in te pompen met de nodige risico's. zonder ook maar gevoeld te hebben of het uberhoupt lukt zonder pijnstilling. een ruggenprik is lang niet zo onschuldig als velen denken hoor. het kan echt hele heftige bijwerkingen hebben die niet bepaald goed zijn voor moeder en kind. been there, done it. ik heb bijna all bijwerkingen gehad van de ruggenprik. en dat wens ik echt niemand toe. dit alles heeft er juist voor gezorgt dat ik GEEN relaxte bevalling had. het heeft 18 uur geduurd en ik lag aan allerlei toeters en bellen. mocht niet van bed af en kon alleen maar op mn rug of stukje op mn zij. banden om mn buik, infuus, bloeddrukmeter en zuurstofmeter. ik werd om de 2 uur gecatheteriseert omdat je zelf niet kan plassen. dus in die tijd zo'n 8-9 x. erg fijn. not. hierdoor is mn blaas ook permanent beschadigd... van de ruggenprik kan je bloeddruk/hartslag dalen van kindje. is bij mij gebeurd. ruggenprik ging op een gegeven moment scheef zitten. ik voelde dus voor de helft vna mn lichaam de pijn. op een gegeven moment ging de hartslag van mn kleine en mij omhoog. koorts. hup, nog een infuus erbij met AB, in de hoop dat de kleine dat nog binnen zou krijgen. in veel ziekenhuizen word de ruggenprik uitgezet tijdens het persen. dat is niet bepaald fijn... dan kom je dus in vrijwel of geheel pijnloos in een grote hel van thuis. dat was echt een hel voor me. ik was echt in paniek van al die pijn ineens. iets wat zich tijdens een gewone bevalling meestal opbouwt. met ruggenprik heb je een grotere kans op kunstverlossingen met alle nadelige gevolgen van dien. hier dus ook. schoot niet op door de ruggenprik dus hoppa, vacuumpomp. paar x los geschoten, kind hoofdpijn en mega bult op dr koppie en ik compleet uitgescheurd. kleine had koorts en mocht 20 minuten bij me blijven en daarna naar andere afdeling. voor 3 uur lang. eigenlijk had ze daar moeten blijven. we moesten door de koorts ook een paar dagen langer blijven. ik heb nog lange tijd hoofdpijn gehad van de ruggenprik. ik heb 2 collega's met bijna exact dezelfde ervaringen met de ruggenprik. bij de 2e een geboorte tens gebruikt en gewoon thuis gebleven. was super relaxt en ik durf eerlijk te zeggen dat ik het zo weer over zou doen en ik nauwelijks pijn gehad heb. ondanks dat ik weer compleet uitgescheurd was. het was binnen 2 uur gebeurd en ik heb alles rustig en bewust mee gemaakt. super bevalling gehad.
TS: ik geloof er niks van dat een PCM ook maar iets helpt tijdens zulke heftige pijn. als dat zo zou zijn dan zou iedereen standaard met 2 PCM bevallen ik zou eens info opzoeken over de geboorte-tens. ik heb hem gebruikt bij de 2e bevalling na een zeer heftige en pijnlijke bevalling van de eerste. dit was overigings MET ruggenprik ik was echt als de dood voor de volgende bevalling. met geboorte-tens is het super relaxt gegaan. het zijn kleine prikkelingen/stroom "stootjes" die je jezelf toedient tijdens een wee. deze prikkelingen blokkeren je zenuwbaan en hierdoor komen de pijnprikkels minder sterk binnen. de prikkels leiden je af van de werkelijke pijn en ze zorgen er ook voor dat je lichaamseigen endrofines aan het werk gaan. endorfines werken pijnstillend en rustgevend. je hebt door de geboorte-tens het gevoel dat je de controle hebt over de pijn. op het moment dat ik er geen controle meer over had, had ik al 10 cm ontsluiting en lag ze 5 minuten later op mn buik het heeft mij echt super geholpen en ik was echt, ECHT als de dood en ben iemand die heel snel in paniek raakt. ik was lekker thuis en heb echt nauwelijks pijn gehad. zelfs tijdens het persen heb ik niet 1x au geroepen, geschreeuwd of gekreunt. tot ieders verbazing incl mezelf ja, daarna heb ik au geschreeuwd. toen de tens uitstond en de vlos die naald in mn doos stak om te verdoven dat was nog het ergste van de hele bevalling.