Hallo allemaal. Gisteravond heeft onze dochter van bijna 2 waarschijnlijk een aanval van Breath holding spell gehad. Het was eng om te zien, maar gelukkig bleef ik rustig. Een paar jaar geleden er iets over gehoord en dat kwam boven drijven. Ze stopte met ademhalen, werd bleek, blauwe lippen, draaiende ogen en later verstijfde ze helemaal. Al met al heeft het een minuut geduurd. Ik vraag me af of er mensen zijn doe dit verschijnsel kennen en of er dingen zijn die je kan doen. Ik weet dat het onschuldig is, dus maak me geen grote zorgen. Gisteren bij de HAP geweest voor de zekerheid. Zij benoemden naar alle waarschijnlijkheid BHS en een hele kleine kans epilepsie. Wie kan en wil haar ervaringen delen met mij. Alvast bedankt. Liefs Lieflief
Mijn jongste heeft het, ze heeft al ontzettend veel spells gehad - vanaf een maand of 7. Zowel ‘blue spells’ als ‘white spells’. De ene keer ademde ze uit, uit, uit en niet in, blauw en poef, van de wereld. De andere keer trok ze bleek weg, en hops, van de wereld. Bij plots vallen viel ze gewoon altijd razendsnel flauw, ik kon niks doen om dat te voorkomen. Bij schrik, bv door een knappende ballon, kon ik haar soms weer laten ademen door in haar gezicht te blazen; dan hapte ze naar lucht en viel ze niet flauw. Nu met 3,5 jaar is het veeeeel minder, gelukkig! Alleen met een echt harde smak gebeurt het nog, dan gooit haar lichaam kort de bloeddruk omlaag (dus dan houdt ze haar adem niet in ofzo). Maar gelukkig dus niet meer bij iedere val of knappende ballon. Ze is een keer gecheckt na zo’n spell, volgens de kinderarts wees alles op BHS en niet op epilepsie.
Veel ervaring hier. De eerste keer dat mijn dochter dat flikte, was ze letterlijk een dag oud. Ze heeft het daarna met ups en downs gehad, de ergste periode was rond anderhalf. Toen heeft ze uiteindelijk een dag met een hartmonitor rondgelopen om uit te sluiten dat er iets lichamelijks was. Maar nee, gelukkig. Beste is rustig blijven, in het gezicht blazen of op een andere manier weer alert maken, en als dat niet lukt zorgen dat je kindje zich niet bezeert moest het flauwvallen. Ze gaan vanzelf weer ademen zodra ze het bewustzijn verliezen, als ze het echt zo lang uithouden, en dan is er niets meer aan de hand . Maar wel schrikken, de eerste keren. Daarna wordt het vooral erg irritant
Ik zie nu pas dat het een naam heeft Maar mijn middelste heeft dit ook al regelmatig gehad. Vooral als hij boos is of zich pijn heeft gedaan. Heb er verder nooit wat mee gedaan eigenlijk. Gelukkig ben ik er de laatste tijd vaak wel op tijd bij en valt hij niet zovaak meer weg.
Bedankt voor de reacties. Waren jullie kinderen daarna ook anders qua gedrag? Mijn dochter is de hele dag al aanhankelijk, extreem knuffelig (en dat is ze normaal niet) en niet helemaal zichzelf. Net wilde ze niet gaan slapen en had ze echt nabijheid nodig.
Hier schrok dochter er altijd van, was daarna inderdaad aanhankelijker, voorzichtiger ook. Toen ze bv net goed liep, durfde ze na zo’n bhs niet meer te lopen en kroop ze weer even. De laatste was vorige week, daarvoor echt een tijd niks, en toen ging ze na even bijkomen en wat drinken wel weer gewoon actief spelen enzo. Maar dat was eigenlijk de eerste keer.
Hier heeft zoontje die aanvallen vanaf dat ie 6wk oud is. Toen de krampjes begonnen begon bhs ook. Eerste keer doodeng en met spoed naar zh. Daar heeft ie 48u op de hartbewaking gelegen en daar ook aanvallen gehad. Volgens de ka bhs. Ik blaas in zijn gezicht als ie zó kwaad is en heel hard huilt. Dan schrikt ie en dat houd het vaak wel tegen eat ie daadwerkelijk van kwaadheid stopt met ademen. Als ze wat ouder zijn werkt het schrikeffect ook maar zal blazen mss niet meer werken. Gebeurd het wel, zorg dat ze zich niet kunnen bezeren. Leg ze op een rustige plek om bij te komen. En zei de ka: schenk er geen aandacht aan want dan leren ze dat het werkt om zich zo op te winden. En dan kan het wek tot 12 jaar duren voor het over is. Ik vind het lastig om er geen aandacht aan te geven, dus probeer met het schrikeffect te voorkomen dat het zo ver komt dat ie out gaat.
Heftig he! Onze dochter heeft white spells vanaf 2 jaar begon het en nu bijna 7 jaar nog steeds helaas. Als ze zich erg zeer doet met stoten of vallen valt ze weg. De ene keer ligt ze stil de andere keer beweegt ze wat erg heftig. De kinderneuroloog heeft haar onderzocht op epilepsie en ook haar hart is nagekeken. Gelukkig is alles oké en is het "onschuldig" Tegenwoordig voelt onze dochter het aankomen en gaat ze liggen. Dat kan het voorkomen. Hopelijk groeit ze er overheen.
Mijn dochter heeft het een paar keer gehad, vanuit een driftbui stoppen me ademen en daarom wegvallen. Ik wist dat dit kon gebeuren maar schrok me een hoedje, die wegdraaiende oogjes Heb dr eigenlijk niks mee gedaan, maar als het heel vaak voorkomt zou ik wel een arts bezoeken denk ik.
Hier gelukkig nog nooit met een driftbui gehad, zoon van een vriendin deed het zelfs opzettelijk... maar na een paar keer flauwvallen zonder je zin te krijgen was de lol er wel af Mijn dochter heeft het wel eens gehad tijdens de slappe lach. Ze bleef echt in haar lach hangen, ademde niet meer in, en weg was ze... Oeps!
Mijn dochter heeft het ook gehad. Heel eng. Vooral omdat ze een hartritmestoornis heeft en je op dat moment dus niet weet of het een bhs is of iets met dr hart. Dus steeds als ze dat had moest ze aan de hartbewaking. Ze heeft nu al meer dan een jaar niet meer gehad.
Onze oudste heeft er ook last van gehad. Nu komt het gelukkig bijna nooit meer voor. Hij deed het echt als ie heel boos werd en alleen bij mij, nooit bij m’n man. M’n man negeerde em gewoon als ie zo driftig werd. Ik ging er op in met als gevolg dat ie zo driftig werd en z’n adem in hield dat ie weg viel. Het was op z’n heftigste tussen anderhalf en 2 jaar. Ik denk omdat ie zich toen ook niet zo goed kon uiten. Naarmate hij meer ging praten en zich beter kon uitte werden de bhs minder.
Mijn zoon had het ook binnen 24u na de geboorte. Wat vond ik dat eng zeg!!! Gelukkig was de kraamverzorgster er (L) Hij is nu 3 jaar en heeft het alleen als hij heel erg boos is of erge pijn heeft. Maar ik blijf het eng vinden!