paracetamol bij koorts of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 18 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nee, ik ben zeer terughoudend met paracetamol. Mijn 2 oudsten reageren er heftig op en stuiteren dan door huis. Niet handig als je lijf eigenlijk nog ziek is.
    Alleen bij pijn en echt hoge koorts. Anders probeer ik de koorts te begeleiden door ze koud af te sponzen en azijn- of citroensokken.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik geef dan rustig een paracetamol. Zelf voel ik me ook fijner als ik niet fit ben met een paracetamolletje.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Koorts alleen is bij mij nooit de reden om pcm te geven. Ik geef pcm alleen als ze zich echt zichtbaar slecht voelen en pcm het ergste een beetje kan verminderen. Maar met pcm moet je ze minstens net zo goed in de gaten houden. Pcm kan een koortsstuip veroorzaken en kindjes voelen zich beter worden dus actiever terwijl ze ziek zijn.

Het verschil tussen volwassenen en kinderen (en dieren) is dat volwassenen zich doorgaans bewust blijven van het feit dat ze ziek waren of pijn hadden. Kinderen niet.
    Als een kind een zeer been heeft zal het deze ontlasten als er geen pijnstillers zijn. Het been krijgt meer rust. Ga je de pijn weghalen zal het been weer als normaal belast worden en mogelijk verder overbelast raken.
    Koorts is net zo. Koorts en je ziek voelen heeft een reden, namelijk je verplichten de rust te pakken die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Als je de symtomen weg haalt, maar de oorzaak niet, krijgt het lichaam juist geen rust en zal het nog harder moeten werken.

Ik ben niet tegen pcm, maar wel om het zomaar te geven. En alleen koorts valt bij mij onder het kopje zomaar.
    Als kinderen rustig kunnen blijven spelen of wat doen vind kk pcm dus echt niet nodig. Ligt een kind kreunend en steunend op de bank als een hoopje ellende, ja dan geef ik wel pcm. Maar wel zorg ik ervoor dag ik ze extra in de gaten hou en ze rustig laat zijn.

Strijkkraal, Marchella en Jackie87 vinden dit leuk.
  4. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

Hier sluit ik mij helemaal bij aan :)

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik ben gemakkelijk met pcm. Vroeger als baby moest ik het geven zodra hij iets had. Ook een iets hogere dosis als normaal aangeraden was. Beslist vanuit de neuroloog.
    Nu is dat gelukkig niet meer nodig maar als zoontje ziek is is hij ook echt ziek. 1 keer kreeg hij als bijwerking van de koorts dat hij een week lang niet kon lopen. Zakte door zijn benen. Dat was echt eng. Dit gebeurde na het ziek zijn. Uitwerking van de koorts zijn de huisarts. Hij had toen de 5e ziekte.
    Verder, als hij ziek wordt wordt hij heel erg ziek. Zelfs met pcm zit er dan weinig leven in maar dan drinkt hij tenminste wel wat.
    Buikgriep bijvoorbeeld ook van 16kg naar net geen 12kg gegaan in 4 dagen tijd.
    Hij reageert heel sterk op koorts en ziek zijn.

De enige keer dat het ziek zijn meeviel was toen hij de waterpokken kreeg. Ow toen was ik zo opgelucht!

suus1983 vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja zal wel verschillen bij mijn kinderen dan, maar met koorts zijn die altijd lamlendig en zeker niet aan het spelen. Bovendien zijn mijn kindjes ouder en kunnen ze het heel goed zelf aangeven.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Hier ook zo. Heb nog nooit kindjes met koorts gehad die aan het spelen waren. Als mijn kindjes ziek zijn, zijn ze ook goed ziek.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl wil meestal geen zetpil. Maar bijvoorbeeld boven de 40 graden is ze een hoopje ellende, en protesteert ze er ook niet meer tegen.

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ja, dat zegt ze ook. Het "gevaar " van zomaar een paracetamol geven is dat kinderen zich daardoor beter voelen en het lichaam nog harder moet werken om te herstellen. Als je ze geen paracetamol geeft, voelen ze zich inderdaad slechter, maar houden wel hun rust zodat het lichaam kan doen wat het moet doen.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar dat is ook niet wat ik zeg ;)

Alleen koorts = geen pcm. Lamlendig en flink beroerd wel, alleen dan dus opletten dat ze zich niet zodanig goed gaan voelen dat ze zich als normaal actief gaan gebruiken.

We zitten hier op peuter en kleuter gedeelte en het grootste gedeelte ervan kan minder goed aangeven wat er precies is.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Jij zegt alleen koorts is geen paracetamol. Bij lamlendig en beroerd wel. Ik reageer daarop dat mijn kinderen altijs lamlendig zijn bij koorts. En ik heb een kleuter die prima aan kan geven hoe hij zich voelt.

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waar reageer je dan op?
    Je zegt of lijkt hetzelfde te bedoelen als wat ik zeg en toch ga je tegen mij in?

13. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat apart,al die weerzin tegen het geven van paracetamol.Terwijl het eerste wat een huisarts of kinderarts je zal adviseren als je ze vraagt wat je moet doen bij koorts,het geven van een paracetamol is...
    Hier zijn ze bij koorts ook standaard beroerd en krijgen dan dus gewoon een paracetamol.Maar ook als ze er niet beroerd bij zouden zijn krijgen ze hier een paracetamol.

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hier niet hoor. Hier werd juist het nut van koorts uitgelegd. Alleen als de kleine er ook (bijv oor) pijn bij heeft is het advies paracetamol. En als de koorts in korte tijd snel stijgt willen ze dat ik langs kom met de kindjes.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het probleem is vaak dat als mensen naar een arts gaan dat ze een oplossing willen horen, terwijl dit er niet altijd is.
    Zo wil men graag antibiotica bij een griep, terwijl dit helemaal niet werkzaam is. Toch blijkt dat nog steeds veel artsen langere tijd wel antibiotica hebben voorgeschreven en in andere landen gebeurd dit alsnog veelvuldig. Terwijl als je de andere berichten over leest word ik daar niet heel blij van. Steeds meer bacteriën worden resistent tegen antibiotica waardoor je van een simpele infectie in de toekomst mogelijk dood kunt gaan.

En artsen hebben hier dus aan mee gewerkt en doen dit blijkbaar ook nog steeds. Dus als ik dit doortrek naar pcm kijk ik er niet vreemd van op dat dit gebeurd. Maar dat betekend niet dat het altijd maar het beste en de enige oplossing is.

Pcm kan bijvoorbeeld ook een koortsstuip opwekken, maar hoe vaak hoor je dat van een arts?

16. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    De kans op een koortsstuip is veel hoger zonder paracetamol dan met...misschien dat daarom een arts er niet over verteld dat hetbook kan met paracetamol,omdat die kans gewoon veel kleiner is.
    Het eerste deel van je post klopt idd...zeer slechte zaak.
    Maar bij koorts kan een paracetamol echt meer goed dan kwaad.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier bij de jongste na een koortsstuip juist het advies gekregen om géén pcm te geven bij enkel koorts. Wij gaven pcm volgens de bijsluiter, maar tijdens uitwerken knalde de koorts omhoog, nog (ruim) voor het tijd was voor een nieuwe dosis.
    Als pcm echt nodig is, geven wij gedurende 24 uur een extra dosis zodat ze wat dichter op elkaar liggen. Maar dus liever helemaal niet.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat Fuddy zegt gebeurt dus met enige regelmaat. Juist doordat de pcm de koorts wat laat dalen kan het, juist voordat de volgende dosis gegeven hoort te worden plotseling hard laten stijgen.
    En daarom is het normaal gesproken juist belangrijk om een spiegel op te bouwen en te behouden en niet alleen even voor het slapen gaan of op andere manier onregelmatig geven (zoals snachts). Alleen zeker bij kinderen met verhoogd risico moet je helemaal oppassen.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Er zijn ook artsen die heel makkelijk een AB kuur voorschrijven. En dat spul stop ik alleen in mijn kind als het echt echt echt niet anders kan. 1) ze is allergisch voor ammoxiciline dus de soort AB is beperkt en 2) als ze veel AB krijgt kan ze een resistentie opbouwen voor wanneer het echt een keer noodzakelijk is.

Mijn arts adviseert ook niet "stop er maar een paracetamolletje in", die zegt als het echt niet anders kan adviseer ik dat het kind uitziekt.

20. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter mag geen hoge koorts hebben omdat ze hartproblemen heeft dus bij haar geef ik het laagdrempelig.
    Bij mijn zoon doe ik het niet al te snel maar als hij het krijgt is het voornamelijk vanwege pijn

Deel Deze Pagina