paracetamol mag je gebruiken? graag even lezen!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sunlight, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb al van zoveel verschillende artsen verschillende dingen gehoord, soms weten ze het zelf niet! De enige die er echt verstand van heeft is mijn apotheker, die heeft er ook voor gestudeerd. Die bel ik altijd even als ik twijfel!
    Je bent nog niet zwanger, dus kan een kuur ibuprofen wel, maar daarna echt stoppen hoor!

2. woops

woops Niet meer actief

Ja de kans bestaat dat ik zwanger ben natuurlijk.
    Maar gelukkig heb ik er nog maar 2 a 3 op in deze 2 dagen.
    De antibiotica keur moet ik afmaken, maar dat is geen probleem.
    Zwangere vrouwen mogen dat ook dus dat zat zo ie zo goed.
    Echt raar, want ze heeft het nog wel nagevraagd in een apart kamertje bij de apotheek. :(
    Paracetamol was geen probleem, dus dan maar daar mee verder gaan als ik pijn heb.
    Is trouwens paracetamol hetzelfde als een zetpil?

3. zogelukkig

Over de gevolgen voor de vrucht tijdens het 1e trimeste zijn geen gegevens bekend, dat betekent niet dat het veilig is (zie bijsluiter).

Heb je echt een ontsteking dan? Ibuprofen is een ontstekingsremmende pijnstiller, daarom zal je hem wel gekregen hebben, maar beter is paracetamol als pijnstiller te gebruiken.

Nee, alle soorten pijnstillers kan in zetpilvorm komen. Zegt niets over de stof, maar over de manier waarop je hem inbrengt. Maar voor een zwangerschap maakt dat niets uit; de stof komt sowieso in je bloed (anders zou het ook niet werken).

4. woops

woops Niet meer actief

@zogelukkig,

Ja heb een onsteking in de kies zitten.
    Ik heb antibiotica-kuur gehad, en dan die Ibuprofen 600 bruis voor de pijn.
    24e van deze maand krijg ik een wortelkanaal-behandeling en een kroon.

Ik ben blij dat je het zegt, want dan ga ik gewoon als ik pijn heb aan de zetpillen.

5. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    van mijn ha en gyn mocht ik het niet gebruiken. vraag eht anders aan je vk of het wel mag of niet

6. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    in mijn paracetamol van huismerk staat dat er te weinig gegevens zijn om te beoordelen of het slecht is bij de zwangerschap. dus beter niet gebruiken of in overleg met de huisarts..

dat is anders dan ik hier allemaal lees, verschilt het dan per merk ofzo?

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb 3 verloskundigen waarvan er 2 een meningsverschil hierin hebben.
    Medicijnen, dus ook PCM worden ALTIJD afgeraden.
    Tenzij het niet anders kan, mag je, volgens mijn ene verloskundige, er 4 per 24 innemen, de ander zegt weer 6 á 8 PCM per 24 uur.
    Ik heb in mn zwangerschap zelf vaker PCM moeten nemen dan normaal ivm onstekingen en tandarts, maar als je t gebruik kan uitstellen: DOEN!

8. zogelukkig

Nee hoor: paracetamol is paracetamol en mag je gewoon nemen tijdens de zwangerschap!

Dit komt uit het farmaceutisch kompas, daar werken apothekers mee:

Bij oraal gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap zijn geen schadelijke effecten op de zwangerschap of op de gezondheid van de foetus of pasgeborene aangetoond. Klinische ervaring met de intraveneuze toediening is beperkt. Paracetamol passeert de placenta. In therapeutische doseringen kan paracetamol worden gebruikt tijdens de zwangerschap.

9. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik wacht gewoon zo lang mogelijk, en enkel als heb echt niet te houden is.
    oke bedankt!

Deel Deze Pagina