Hallo, Ik ben vandaag precies 11 weken zwanger. In het begin heb ik veel 'last' gehad van menstruatiekrampen. Dat is na enkele weken verdwenen, maar sinds gisteren eigenlijk weer iets terug gekomen. Moet ik mij hier zorgen over maken? Wanneer ik zit en voorover buig heb ik ook een drukkend gevoel in mijn onderbuik. Hoort dat er ook bij? Ik heb ook veel gehoord/gelezen over een sluitlaken. Op welke maat moet ik die kopen? Nu (slank) of verder in de zwangerschap. Lieve groetjes
Hallo Ingrid, Je hoeft je geen zorgen te maken over de menstruatie achtige buikpijn. Dit kan voortkomen uit de groei van de baarmoeder. Mocht je hier andere klachten bij krijgen zoals bloedverlies, neiging tot flauwvallen of extreme buikpijn is het natuurlijk wel verstandig om contact op te nemen met je verloskundige of gynaecoloog. Het kan ook wel eens voor komen door een blaasontsteking dus eventueel kun je dat via de huisarts even uit laten sluiten. Een sluitlaken wordt in principe niet meer geadviseerd. Bij een sluitlaken maak je als het ware je buik en lage rugspieren 'lui' doordat de stevigheid gecreƫerd wordt door het sluitlaken en de spieren zelf niet meer hoeven te werken. Hierdoor kunnen juist buik- en rugklachten sneller ontstaan. Ondersteunend ondergoed speciaal voor de zwangerschap of een buikband zou wel een optie zijn mocht je graag een klein beetje ondersteuning willen hebben. Groetjes Gea