Paracetamol om in slaap te komen

Discussie in 'De lounge' gestart door Loesje86, 21 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee je hoeft de hap niet te bellen... Dat doe je voor jezelf ook niet als je ziekjes ben oid

Gewoon paracetamol geven, tenzij koorts onder de 3 maanden dan wel bellen en daarna hoeft het niet meer

Je kindje moet alleen wel altijd even gezien worden door een dokter als er NA 3 dagen nog. Steeds koorts is

2. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Wat is er veroordelend aan dan? Ts vraagt hier om advies. En nee wij kunnen niet oordelen of ze dit plaatst ofwel naar aanleiding dat ze de desbetreffende persoon gevraagd heeft of ze al andere opties heeft geprobeerd maar ook niet of de persoon van de fb status dat gedaan heeft. Vind het er nu een beetje op lijken alsof Ts erop aangesproken moet worden omdat ze het vraagt hoe anderen daarover denken. En of zij met haar gevoel en gedachtegang zo raar is. Je weet toch ook niet of alleen die desbetreffende fb status de aanleiding daarvoor is? Kan ook een combinatie zijn van eerdere fb statussen waar ze dit gevoel door komt of de manier waarom desbetreffende persoon in aanwezigheid van Ts met haar kindje omgaat. Vind het nogal veroordelend dat er dan steeds Ts op aangekeken kan worden want wie weet wat de desbetreffende moeder allemaal al geprobeerd heeft. Die vraag kun je namelijk ook stellen over het postte van ts van deze vraag, wat is er allemaal aan voorafgegaan waarom ze dit wilde vragen!

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Oh dat is wel handig om te weten, dus als ze ouder dan 3 maanden zijn dan mag je gewoon een paracetamol zetpil geven maar jonger dan 3 maanden niet?
    Kun je die gewoon bij elke drogisterij kopen voor zo'n jonge kindjes?

4. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Als ik voor mezelf spreek, nee, ik heb in de ruim 4,5 jaar dat ik nu moeder ben 2x de HAP gebeld voor overleg. Eén keer omdat mijn zoontje heel kortademige was en flinke koorts had, toen moest ik langskomen en dat bleek een beginnende longontsteking te zijn. En één keer toen mijn zoontje zich een groot gat in zijn lip was gevallen.

Als echt kleine baby's in ineens hoge koorts krijgen dan is een belletje aan de HAP geen overbodige luxe. Maar bij iets oudere baby's en kinderen die gewoon wat koorts hebben en een wat zieke indruk maken is het niet nodig om gelijk de HAP te bellen. Als je kind zich echt beroerd voelt kun je een zetpilletje geven om het ongemak wat te verlichten, zodat ze ook wat kunnen slapen. Als je kind echt niet meer wil drinken e/o niks binnenhoudt en zeer lusteloos wordt, dan is het altijd wel verstandig om even te bellen i.v.m. het gevaar op uitdroging.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij de drogist hebben ze inderdaad 120mg paracetamol van 3mnd tot 1 jaar. Voor de 3 maanden heb je nog 60mg maar dat gebruik je eigenlijk alleen in overleg en alleen verkrijgbaar bij de apotheek.

6. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dit zijn weer allemaal aannames. Als ts zich zorgen maakt of het kind teveel paracetamol binnen krijgt kan ze beter vragen aan de moeder naar het hoe en waarom.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja precies wat ik dacht... en wel eens gedaan heb. Maar dan speelt er al iets. Meestal weten we ook wel wát er aan de hand is, maar als we er verder niks aan kunnen doen. Pcm geeft wat rust in het lijf en dan kan het kindje slapen, waardoor het lichaam ook weer de kans heeft om op kracht te komen om te herstellen.

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Nou dat ga ik me ook maar eens opschrijven, weer wat geleerd :D

9. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Paracetamol om kindje te laten slapen? Ohhh nee hoor! Wel op advies van de kinderarts eens gegeven. 60 mg.

Maar ik vind het vreemd als je kindje in bed huilt. Maar niet als hij tv kijkt. Dan heeft hij ook geen pijn maar zal het fase zijn. En die zijn er veel als ze jong zijn hoor. Dus als je dan steeds paracetamol geeft lijkt mij niet goed.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou je mag wel geven hoor, bijvoorbeeld bij pijn in de beentjes/ziekjes door de prikjes

Maar als een baby onder de 3 maanden zomaar koorts heeft, dus niet door de prikjes, want dat is een aanleiding
    Dan moet je kindje altijd gezien worden door een arts, een baby onder de 3 maanden hoort namelijk niet gewoon zomaar koorts te hebben

En je kan het gewoon overal kopen, althans waar je gewonen paracetamol ook koopt :p

120 mg voor de kleintjes en 240 voor grotere, vanaf 2 jaar ongeveer(ligt aan het gewicht en leeftijd)
    Maar dat staat allemaal duidelijk op de doosjes :)

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Misschien wel
    Oorpijn...
    Dat doet veel minder pijn als je zit....

Niet zo snel conclusies trekken

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Thnx, ik vind het wel fijn om dergelijke dingen al te weten want op het gebied van kindjes ben ik nog zo groen als gras :)

13. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Uhhh wat denk je van pijn in de oren???
    Lekker makkelijk om alles snel als fase af te doen.

14. PinkPanther

PinkPanther Actief lid

16 dec 2013
    131
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hier komt het geregeld voor. Onze kinderen hebben erg veel oorklachten en vaak gaat daar al 1 a 2 nachten slecht slapen aan vooraf, voordat de hoge koorts en erge pijn zich openbaart. De 2 nachten vooraf hebben ze snachts last van de oplopende druk bij het langdurig liggen. En ja ik geef daar paracetamol omdat ze daardoor ook beter kunnen inslapen en doorslapen, dus ook kunnen functioneren de dag erna. De arts is het daar volledig mee eens.

15. PinkPanther

PinkPanther Actief lid

16 dec 2013
    131
    5
    18
    NULL
    NULL
    O en de oudste is al 3 keer aan zijn oren geopereerd (oa buisjes) en de jongste 2 keer en 3de keer in de planning. Dus het is niet zomaar iets.

De kinderarts geeft ook aan dat als je echt twijfelt waardoor een kind niet slaapt je best 1 a 2 nachten paracetamol mag geven, omdat als een kindje dan wel ineens slaapt je er vanuit mag gaan dat er iets speelt waar het kind last van heeft.

16. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter heeft ondertussen buisjes in haar oren. Daar zijn in een jaar tijd 10 oorontstekingen aan vooraf gegaan. Ik had, zeker in het begin, echt niet altijd door dat ze een oorontsteking had. Na een stuk of 5 oorontstekingen werd ik er wel beter in om het te herkennen.

Het gekke was namelijk dat ze er overdag lang niet altijd echt veel last van leek te hebben. Ze huilde niet, lag niet lamlendig op de bank of in bed. Ze was wel ietsje hangerig, aanhankelijk en wat humeurig. Ze klaagt ook niet snel als ze pijn heeft. (Ze kan ook heel hard vallen en geen kik geven.) Zelfs toen we een keer letterlijk de HELE nacht met haar huilend in ons bed hebben gezeten (rechtop), ging ze de volgende ochtend gewoon spelen! :$ (Toen wel de hap gebeld en zelfs een keer extra pcm gegeven, maar toch bleef ze huilen.)

Overdag merkten we dus vaak niet veel aan haar. Pas als we haar naar bed brachten, begon echter de ellende. Het rechtop zitten van overdag zal een rol gespeeld hebben, maar ik wijt het vooral aan het feit dat ze alleen in haar bedje geen afleiding meer had.

Datzelfde geldt trouwens voor het doorkomen van tandjes. Daar hoorden we haar overdag ook niet over, maar 's nachts had ze er wel degelijk veel last van.

Wij hebben echt wel regelmatig pcm gegeven als ze 's avonds of 's nachts maar bleef huilen en andere dingen niet werkten (troosten, honger, dorst, luier, te koud/warm?). Daar werden we op een gegeven moment ook makkelijker in. We zagen gewoon dat het hielp, dat ze dan vaak na 20-30 minuutjes ging slapen. Dan heeft ze dus ergens last van gehad.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Conclusie:
    we kunnen hier eigenlijk geen eerlijk oordeel over geven.
    We kennen niet het hele verhaal. Niet van TS, maar ook niet van de betreffende ouder.

Ik denk dat we elke ouder in zijn/haar waarde moeten laten totdat je het volledige verhaal kent. Ik neem aan dat we allemaal het beste willen voor onze kinderen.

En Drieka, sorry voor mijn kribbige reactie jegens jou. Via internet iets goed proberen te zeggen is soms wat lastig.

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Geeft toch niet, je leert alles gaandeweg vanzelf :D

19. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Maar wat ik me afvraag: Als het een probleem is van meerdere avonden en je twijfelt over pijn. Dan ga je toch naar de huisarts?
    Althans... Ik had er, vooral met een jong kindje, al gezeten.

20. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Volgens mij is dat iets van vroeger, maar schoonmoeder heeft oom al paar keer zon opmerking genaakt

Maar nee hier alleen PCM bij pijn of koorts

Deel Deze Pagina