Zoals de titel al zegt ben ik nieuwsgierig naar jouw babi ketjap recept. Het liefst zonder pakjes. Het lijkt me vooral lekker met vlees dat wat langer de tijd nodig heeft, zodat de smaken goed in kunnen trekken.
Ik maak het met kip omdat we geen varkensvlees eten. Erg lekker! Mijn mixed kitchen: Babi ketjap met kip
Recept van oma: 1½ kg varkenskarbonade en 4/5 lapjes spek 4 eetl. olie 3 eetl. water 3 uien gesnipperd 4 teentjes knoflook geperst ½ theel. peper 4 stukjes verse djahé (gember) 1 theel. gemberpoeder 3 eetl. azijn 5 eetl. ketjap manis zout Snij het vlees in iets grotere blokjes en het spek in reepjes. Bestrooi het met peper en zout, gemberpoeder en een scheutje ketjap. Laat dit ca 2 uur trekken. Doe de olie in de wadjang en bak het vlees aan. Steeds kleine beetjes in de wadjang doen, anders gaat het vlees koken en wordt het taai. Doe de uien en de knoflook in de pan en bak dit even mee. Voeg nu het water, de verse djahé, azijn en de ketjap toe. Laat het vlees ca 20 min sudderen met eventueel een deksel op de wadjang. Haal na 20 min de deksel eraf en laat de saus wat indikken. Lekkerste is een dag later eten na het maken
Oei ik geloof dat ik de komende weken eens lekkere dingen van jou site ga maken Ziet er echt allemaal heerlijk uit!
Ik vind het het lekkerst met speklap (hier in Indonesie helaas vrijwel geen varkensvlees te koop, dus kan dit alleen in Nederland maken). Ik maak een marinade van dikke zoete ketjap (haal je bij de toko, de nieuwe van Gotan is ook OK), dat dunne maggi-achtige spul van Conimex geeft absoluut niet de goede smaak, gember, ketoembar, djinten en gemalen steranijs of ik gebruik ketjap en five spice powder (bij de chinese winkel of toko). Ik snij de speklap in blokjes, en laat het een nacht marineren. Ik bak de blokjes kort, met gesnipperde ui en knoflook, en dan gaat de marinade erbij met wat water, en ik laat het dan stoven tot het vet komt bovendrijven.
Speklap! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb! En het recept van oma lijkt me ook erg lekker. Maar ik weet niet of ik een dag kan wachten hoor! HAha