Mijn meisje is nu 8 weken oud, en sinds maandagavond heeft ze ong. 5-7 keer per dag dunne, waterige ontlasting. Sinds vorige week donderdag krijgt ze Zantac tegen maagzuur, deze waterige ontlasting kan eventueel een bijwerking van dat middel zijn. Ik schrijf de plas en poepluiers op, ze heeft zowieso 3-5 plasluiers per dag. Ze oogt niet ziek, is levendig en drinkt de fles goed leeg. In een ehbo boekje wat ik heb, staat dat je de dokter moet bellen bij diarree bij kindjes onder de 3 maanden. Moet ik de dokter nu bellen, ik vind het zo overdreven omdat ik het idee heb dat het nog prima met haar gaat...
euh, ik ben geen deskundige maar bij zo'n jong kindje zou ik zeker even bellen! Ook als het om een bijwerking gaat van de medicijnen. Misschien adviseert de arts bijv. om iets van ors te geven of zo. Goed dat je het al zo goed zelf in de gaten houdt!
Ik zou gewoon even bellen voor de zekerheid. Voor zover ik weet kunnen zulke jonge kindjes snel uitdrogen bij diarree. Je kunt dit ook zelf bekijken door een stukje huid op de hand tussen 2 vingers beet te pakken, en kijken of het blijft staan zeg maar, of langzaam terug plooit. Dan begint ze wat uit te drogen (volg je me nog?). En bellen kan natuurlijk nooit kwaad.
oke, nu blijk ik misschien een vreselijk slechte moeder want mijn ventje heeft bijna altijd dunne luiers.. zn 6 per dag en soms een vastere er tussen.. nu dacht ik dat dat normaal was, mijn ouders hebben er ook nooit iets over gezegt bij het verschonen.. hij heeft geen tekenen van uitdrogen, daar let ik extra op omdat die waarschijnlijk reflux heeft (maar nog geen medicijnen).. is het echt niet normaal?
@Marieken, hier hetzelfde, ookal is Boaz nog maar 2 weken. Echt regelmatig zie ik het er tijdens het verschonen uitlopen, het is niet veel maar toch echt waterig. Tussendoor heeft ie wel genoeg vaste poep maar toch. Maandag toch maar een afspraak bij de huisarts, dus dan zal ik wel weer even reageren maar ben benieuwd naar andere antwoorden!
dunne luiers komen veel voor dus zijn niet meteen iets om van te schrikken, maar bij heel jonge babietjes moet je echt oppassen voor uitdroging. Zolang er geplast wordt is er niets aan de hand. Let wel op het volgende: -is je kindje in gewone, goede doen of is je kindje ziek? Bij diarree en koorts zou ik wel bellen. -wordt je kind hangerig en krijgt het een ´apatische blik´, of krijgt het een ´holle blik´(ogen liggen diep): wel bellen -kun je nauwelijks contact meer met je kindje krijgen, terwijl het wel wakker is en je kan horen: wel bellen -logisch, maar toch: als je 2 x geen plasluier hebt gezien, bellen (niet om de 5 min checken natuurlijk) -als je kind drinken gaat weigeren -als je op de nageltjes ´knijpt´ en het witte deel wordt niet meer rood (uitleg: als je even op je eigen nagels knijpt, zie je dat het bloed eerst wegtrekt. het wordt ´wit´ en dat trekt langzaam weg en het wordt weer rood. Als het niet meer rood wordt, kan het op uitdroging wijzen) -als je kind ook gaat braken even voor de duidelijkheid: ik wil hiermee geen paniek zaaien. Het is alleen heeeel belangrijk om op uitdroging te letten, dat weet ik helaas maar al te goed. Mijn dochtertje heeft 6 (!) weken achterelkaar diarree gehad toen ze 4 maanden was, ik was doodongerust. Ik heb het vochtgehalte op peil gehouden door haar al na 2 dagen diarree heel veel ors aan te bieden. Dus ipv 5 flessen melk kreeg ze 5 flessen melk en 5 flessen ors! Ze dronk ALLES op maar het kwam er ook met een noodgang uit aan de onderkant... Denk nog steeds dat het haar erg heeft geholpen. Maar bel ajb eerst de huisarts, ik ben geen deskundige. beterschap voor je kindje Amber
het cb zegt dat zijn ontlasting nog normaal is en hij er verder super gezond uit ziet. ook genoeg aangekomen.. dus maak me geen zorgen meer ookal blijft het lastig dat hij steeds tot zn nek onder zit
Marieken: het gaat hier om diarree met kunstvoeding. Bij borstvoeding is het normaal dat je veel dunne poepluiers per dag hebt, bij kunstvoeding is het voorschrift 1-3 keer poepluier per dag. Mijn vraag ging er dus om dat danique 5-6 keer dunne ontlasting per dag had. sinds vrijdag was het ineens over, maar sinds vandaag is het weer terug. Ik vermoedt bijwerking van Zantac daarom ga ik morgen de kinderarts hierover bellen, want ik tel de plasluiers wel, en dat gaat nog goed, maar maak me er toch zorgen over.
mitch heeft ook kunstvoeding. ben benieuwd wat de kinderarts zegt over de zantac want dat krijgt hij straks waarschijnlijk ook en hoe moet niet erger worden dan het nu al is.. laat je me weten wat de dokter zegt?
Ik heb vandaag de arts gesproken, bouw zantac nu even af, zodat we kunnen zien of de diarree door de zantac komt, als ze dat nml. niet meer krijgt moet diarree ook weg gaan, als dat niet zo is, weten we dat het niet door de zantac komt...