Ik heb geen overzicht wat betreft de kledingkast van mijn peuterzoon. Hij heeft 1 diepe inbouwkast met 7 diepe planken en nog de vloer onderop, en een losse kast met hanggedeelte, 1 plank boven en 1 plank beneden het hanggedeelte. In zijn "losse"kast ligt zijn kleding die hij draagt, bovenop de plank zijn broeken, en het hanggedeelte met truien, shirts etc, zijn dagelijkse dingen zeg maar. En een mandje met sokken. In de inbouwkast ligt zijn ondergoed , malliots en beddengoed. Daarnaast ook zwemkleding, kleding voor op de groei, (dikke)badcapes/ baddoeken en ook speelgoed in 2 dozen die we af en toe omwisselen met wat beneden staat/ligt. En er liggen zijn zwembandjes, zwemring, opblaasbal etc. Zijn zomerkleding zit nu in bakken op zolder, wat hij dan komende zomer nog aankan. En straks wissel ik het om. Waar ik helemaal "gek" van word ( oké, gek is een groot woord) is zijn kleding die ik voor op de groei heb gekocht. Want waar laat ik die zodat ik ze niet steeds zie , maar ook zo dat ik het niet vergeet. Want het is weleens voorgekomen dat ik kleding voor op de groei tegenkwam, en dat ik dat dus vergeten was dat ik het had(gekocht), en het dus op dat moment natuurlijk alweer te klein was De ruimte die we hebben is royaal , maar hoe kan ik het nou een beetje logisch houden. Hoe doen jullie dat? En zeker met meerdere kinderen in de groei?
ik zou de kleding op de groei op een plank leggen waar je niet direct op kan kijken. voor mij zijn dat de onderste of juist de bovenste plank.
Hier bij de ene kast met diepe planken: vooraan de plank kleding voor nu, achteraan hetzelfde maar dan voor op de groei (dus shirts lange mouw voor nu, erachter de grotere maat/broeken nu vooraan, erachter te grote). In de kast van de oudste ligt het bovenin, in de kast van de jongste juist onderin.
Bovenop de kast bakken met kleding die nog te groot is. En jezelf aanleren om bv minimaal 1x per maand of per 2 maanden die bakken te pakken en uit te zoeken.
Ik heb mandjes op de legplanken gezet. Zo raakt het ook wat minder snel door elkaar en vallen stapeltjes niet om. De 'op de groei' kleding zit ook in een mandje dat ik regelmatig doorspit.
Wij hebben recent alle kleding op maat gesorteerd en per maat in verhuisdozen gedaan en op zolder opgeborgen! Groot de maat erop en als ze nu uit deze maat groeit, ruim ik dat op en pak ik de volgende maat We hadden/hebben heeeeel veel kleding gekregen dus dit was echt nodig. Maar weet natuurlijk niet of je zulke ruimte beschikbaar hebt?
Ik heb kleding op de groei in lades of grote " tassen" of bedbakken onder het bed. En een lijst met daarop geschreven wat ik op voorraad heb. Als ik iets nieuws koop zet ik het bij de juiste maat op de lijst. Ook bij leuke koopjes kijk ik op de lijst of ik dat echt kan gebruiken, zodat ik niet van een type of een maat teveel heb. Ik heb mezelf aangewend om, als kleding te klein wordt, eerst bij de voorraad te kijken. En dan indien nodig bij te kopen.
Hier hangt het bij de oudste bovenin (twee roedes) en bij de jongste in de onderste la. Nog veel te grote kleding (wat we van de oudste bewaren voor de jongste bv) ligt in dozen op de vliering.
Ik heb de kleding van allebei mijn meiden in 1 hangkast en 1 ladenkast. Wel een uitdaging maar het past precies. Kleding die nog net te groot is, leg ik in een stoffen box die onderin de hangkast staat. Kleding die nog ruim te groot is, ligt op zolder. Zomerkleding ligt ook daar want dat past echt niet in de kast allemaal tegelijk.
Ik heb in alle 3 de kasten de kleding op de groei, gewoon onder op de stapeltjes gelegd. En ik kijk vrij regelmatig of iets al zou kunnen passen. Kleding wat ik niet meer mooi vind, vlekken erin, of net te krap gaat gelijk de kast uit en de prullenbak in. Kleding van een ander seizoen ligt op zolder. Al heb ik 3 jonge kinderen en ze passen een jaar later vaak niet meer wat ze het jaar ervoor droegen.
De jongste heeft een grote commode met 3 laden. De bovenste la liggen de kleren die hij nu draagt. En ja dat past prima in 1 la, zou niet weten wat hij moet met meer dan 6 broeken, 10 shirts, 4 truien en een stapel rompers, pyjama's en sokken. Klein stapeltje te grote broeken en shirts past er ook nog bij. De twee laden eronder ligt te grote kleding die we van anderen hebben gekregen. Ik zoek meteen uit wat ik mooi vind, dat komt in zijn kast, de rest gaat meteen weg. Dochter (3) heeft een grotere kast (Ikea stuva). Te grote kleding en zomerkleding ligt achteraan op de planken. Wat ze nu draagt vooraan. Jurkjes, vestjes ed hangen, net als haar zomerjas die ze vermoedelijk nog een seizoen aan kan. In 1 la zit haar ondergoed en sokken. Ik zou als tip geven; regelmatig opruimen! Wat ze niet meer aan hebben eruit!
Ik doe kleding op de groei altijd onderop de stapel, dus onderop ligt het grootste, bovenop het kleinste. Als dingen niet meer passen gaan ze de kast uit en kom je vanzelf uit bij de volgende maat. Ik vind het zo het handigst, want maten zeggen niet zoveel, verschillende merken vallen anders en sommige merken zijn helemaal niet maatvast. Ik had een tijdje terug een broek van name it maat 128 die een paar cm langer was dan een andere broek van name it maat 134 . Dochter heeft niet zoveel nog, want die zit maar een paar maanden in een maat (nu 7 maanden en in maat 80, dus ben 86 aan het kopen al).
Eventueel foto's maken en daarbij de maat op een briefje mee fotograferen, kun je de kleren ook ergens anders opbergen en ook meerdere kledingsstuken met dezelfde draagmaat op één foto.
Zoon heeft hier niet eens een kledingkast. Overhemden hangen op een hangertje aan een kapstokje op z'n kamer. De rest ligt in de commode. In de bovenste la liggen luiers, zwemkleding en een mandje met sokken/ mailliots. In de 2e la ligt de kleding die hij nu draagt. Broeken, truien/ vesten, shrits lange mouw, stapel pyjama's, een stapel rompers korte mouw en een stapel rompers lange mouw. In de onderste la ligt kleding wat nu nog te groot is. Vooral omdat je een la van bovenaf bekijkt vind ik het erg overzichtelijk en prima werken. Meer ruimte is hier ook zeker niet nodig, ook al heeft hij best wat kleding. 10-12 broeken 6 truien/vesten 12 longsleeves 6 rompers lange mouw 10 rompers korte mouw 4 pyjama's 3 overhemden, maar die hangen dus apart.
Ik heb mezelf afgeleerd om veel op de groei te kopen. Dat scheelt echt. De kledingkast hangt nu vol met kleding die ze wel past & een stapel met twijfelgevallen. Dat is eerder mijn probleem: die twijfelgevallen laat ik haar nooit meer aantrekken.
Ik hou het overzicht ook niet bij hihi ik kiop te veel, heb te veel, verkoop weer, koop weer pfff koopziek gewoon) In berg op kleine maat en pak als jongste daar aantoe in in ikea dozen in kast. Op groei heb ik ook veel dat ligt of hangt.. Ik koop of bestel iets en vergeet wat het was haha) Dus overzicht? Nee heb ik niet) Ik koop veel merkkleding in sales waardoor ik vaker gewoon 15 rokjes heb en uiteindelijk draagd ze geen een hihi... Ik haat sales! Ik heb mijzelf verboden iets te kopen 1week lang nu dus hoop dat ik dat volhou de kast trekt het niet meer is prop vol.. Ik graai vaker in met "wat kan ik verkopen?" gedachten in:/
Ik zou vooral niet teveel op de groei kopen: je moet altijd maar afwachten of ze het echt aan kunnen. En verder: schrappen in de hoeveelheid kleding. Klinkt alsof je gewoon ook echt teveel hebt.