Ik heb een dochter van bijna 3. Nou begint het erg vervelend te worden dat wanneer we in de ochtend uit bed komen mevrouw meteen begint te zeuren om de tv of een film. Wanneer ik dit negeer en gewoon de radio aanzet gaat ze naar het beelscherm kijken van de computer en anders zoekt ze weer wat anders of gaat ze eindeloos huilen en zeuren en boos doen. Daarbij speelt haar zusjes van bijna 1 wel graag met speelgoed en dingen, nu corrigeert mijn 3 jarige mijn 1jarige qua spelen. (Mag niet aankomen, niet hard geluid maken, niet doen etc) Als ik wil dat ze gaat spelen moet ik continu erbij zitten en meedoen en dan alsnog speelt ze niet en blijft ze mauwen om tv of tablet of me telefoon of computer. (Tablet mag hier niet, telefoon al helemaal niet en me de computer ook niet) Op de psz speelt ze heel graag en heel leuk en is ze ook echt intesief bezig, hier thuis drama! iemand tips ?
Klinkt als verveling. Wat doet ze zoal op de psz, waar speelt ze dan mee? Misschien wil ze iets uitdagends/moeilijkers doen (had ik zelf vroeger last van)
Misschien alle beeldschermen een tijdje helemaal in de ban doen. Dus ook niet 's middags of rond kooktijd. Of juist wel 's ochtends en dan na een half uur zeggen dat het klaar is voor die dag en dat het morgen na het ontbijt pas weer mag. En dan tegelijkertijd een berg leuke dingen bedenken en aanbieden om samen te doen zodat haar aandacht afgeleid wordt: cakejes bakken en versieren, een klein kunstwerk maken samen, raamstiften kopen, lekker lang in bad, bolletjes planten, kindje van de psz te spelen vragen, enz.
Ik denk dat wij inderdaad erg makkelijk zijn ook met beeldschermen aan.. ik vind namenlijk achtergrond geluid erg fijn, en als ik de radio aan doen word ze zeeeeeeer vervelend dus vandaar dat ik NL3 aanzet en denk van oke rust. Dingen zoals koekjes bakken etc doen ik niet veel meer, waarom weet ik niet.. En wat is uitdagender speelgoed. Heb hier OA staan; little people, poppen, duplo, mega blocks, Ikea keukentje, poppenwagen en van de jongste want rommel hihi, die vind alles leuk
Hier hebben we tablet tijd ingeschakeld. Als dochter haar grote slaapje doet (heb ik ook even rust en tijd om iets te doen) en als ik ga koken dan mag zoon op de tablet. Smorgens staat hier altijd de TV wel aan. Kan ik ontbijt maken en mijzelf aankleden en dan gaat de TV ook weer uit. Soms vergeet ik de TV uit te zetten maar heel eerlijk hij speelt steeds vaker ipv dat hij TV kijkt.
Hier net hetzelfde hoor. Ze speelt ook niet alleen. Ze vind het wel altijd heel erg leuk als ik samen met haar speel. We maken samen puzzels, of spelen memory. Ook met de duplo spelen we samen. Ze kan af en toe alleen spelen, maar na een kwartiertje is dat ook weer klaar. Dus als ik even echt iets moet doen, dan gaat de tablet aan. Als ze aan het zeuren is, kan je ook even naar buiten gaan. Even met de fiets of loopfietsje naar een speeltuintje. Ooit gaan ze wel eens alleen spelen
Ik vind het soms zo frustrerend, omdat zij speelt niet maar ze wil dus ook niet dat haar zusje speelt met speelgoed want momenteel (Mega peuter puber) is alles van haar, en niemand mag daar aankomen. Zelf ben ik de laatste tijd erg ingezakt geraakt, geen zin meer eigenlijk om leuk te zijn, ben mn vonk ff kwijt
Herkenbaar hoor! Ookik ben het vonkje even kwijt nu. Na een hele drukke periode, een peuterpuber die mij erg goed en vaak uit test was ik het ook moe! Hier op aandringen van een vriendin een kookwekker (of moet ik me-wekker zeggen) gekocht en nu moet zoon eerst 10 minuten alleen spelen (zet de wekker op 10 minuten) en dan 10 minuten samen! Dan weer de wekker 10 minuten, en dan weer10 minuten samen en dat dan opbouwen. En wat ik zeg is smiddags even op de tablet als zusje slaapt heb ik even mijn handen vrij en zoon komt ook tot rust. Ik doe dan snel dingen in het huishouden en neem een kop koffie. Even tijd voor mijzelf!
Kinderen ontwikkelen hun creativiteit door verveling. Het is juist een valkuil om als ouder het kind constant te moeten vermaken (of te laten vermaken door digitale media). Als ze zich lang genoeg verveelt komt rollenspel en creatief omgaan met speelgoed juist op gang. En daarvoor moet je niet te veel voorgedefinieerd speelgoed hebben. Juist simpele houten blokken of gewone duplo blokken op de grond leggen, effen tekenpapier en kleurpotloden op tafel, dat soort dingen. Laat haar zich een paar dagen vervelen en stimuleer haar om te spelen zonder met een entertainment te bieden. Verder denk ik dat ze misschien thuis kinderen mist om mee te spelen.
Hier ook een peuterpuber die me altijd weet uit te testen als ik in een hele drukke periode zit. En als Peuterpuber weer rustig is neemt kleine dreumes weer het stokje over om tandjes te krijgen of dergelijke. Ik droomde altijd over al die leuke dingen en nu droom ik over een onbewoond eiland met een lading cocktails hahahah
Aan zo'n klein zusje heb je niets. Ik zou vooral zelf je ideaalbeeld in de prullenbak stoppen, want dat wordt nooit waar. Hier gaat spelen ook moeizaam, maar tekenen en knutselen ed vinden ze wel erg leuk. En koekjes bakken ed vinden ze geweldig. Samen naar de speeltuin ook (en daar zijn ook weer andere kinderen, dus dubbel ). Ik zal blij zijn als het weer beter wordt, dan kunnen we weer meer en langer naar buiten. (Y)
Ik denk ook dat ze weer even weer meer tijd met jou nodig heeft. Dochter is nu drieƫnhalf, en ze spreekt heel graag memory, Lotto, domino, elektro, bambino loco....maar dan wel steeds met mij of haar papa. Ze wilt wat meer uitdaging, maar is wel nog te klein om die dingen alleen te doen.
Ze heb echt berenveel tijd met me, Manlief is door de weeks van huis met de vrachtwagen en der zusje slaapt nog overdag, en in die tijd probeer ik zoveel mogelijk samen te doen..
Ja maar de dingen die je zei dat je hebt, zijn misschien niet uitdagend genoeg? En je zegt dat jullie niet samen bakken etc. Wat doen jullie dan wel?
We hebben vandaag zoals ze wou, het Dora boek voorzien van zijn stickers. Duplo gebouwd en gekleurd en stickers geplakt.. Ik denk sowieso dat vandaag het niet haar dag was, veel huilen veel boos, onder de douche even geknuffeld en samen besloten dat morgen een nieuwe lieve dag is! Helaas wel even een huilpartij toen ze erachter kwam dat ze morgen naar psz gaat. Ze heb nogal een slechte ervaring op de vorige en is hier nog maar 1x geweest..
Kinderen spiegelen veel. Ik lees dat jouw vuurtje een beetje uit is en dan je weinig zin hebt om iets te ondernemen. Tegelijkertijd open je een topic waarin je vertelt dat je kind weinig zin heeft om iets te ondernemen, lui achter een scherm wil zitten en weinig initiatief neemt. Is denk ik geen toeval. Kinderen laten zien wat er bij een ouder speelt. Ik gok dat als jij je vuurtje weer een beetje aansteekt, je dochter vanzelf meegaat. Het is lastig te verwachten dat zij zich vermaakt wanneer jij jezelf zo slecht vermaakt. Misschien iets om over na te denken?
Ik zou wat educatief uitdagend speelgoed aanschaffen (weet niet of je dat al hebt). Dat vindt mijn dochter op deze leeftijd momenteel het leukst. Ik haal hier elke 2 maanden ongeveer nieuwe puzzels bij de kringloop winkel, telkens wat meer stukjes of ingewikkeldere plaatjes. Als ze een puzzel namelijk eenmaal kan, legt ze hem met 2 vingers in de neus uit haar hoofd. Dus met een 'nieuwe' is het weer een echte uitdaging. Als je geen kringloop in de buurt hebt misschien een speel-o-theek, of marktplaats? Eigenlijk al het speelgoed komt hier van de kringloop vandaan. Elektro vindt ze leuk, 2 plaatjes bij elkaar zoeken. Ze heeft ook iets met gekleurde dopjes die ze op de juiste kleuren moet klikken (heet Colorino). Lotto, dan gaat ze zelf de kaartjes op de juiste afbeelding leggen. Jumbolino is ze nog te jong voor om het met dobbelsteen te spelen, maar ze puzzelt alle clowntjes bij elkaar in de juiste kleuren. Loco Bambino. Memory en ook Domino heb ik al in huis, ze is nog te jong om het spel te spelen, maar vind het wel leuk alle kaartjes uit de doosjes te halen en dezelfde te gaan zoeken etc. llemaal van dat soort dingen, een beetje op de 'groei'. Little people is dochter ook al een poos op uitgekeken. Ze heeft een Playmobil camper waar ze gek op is en rollenspellen mee speelt. Met die poppetjes kun je ook veel meer, gedetailleerder. De allerkleinste onderdelen heb ik eruit gehaald, wat met jouw baby in de buurt ook zou aanraden. Verder knutselen we graag samen en kleien doet ze ook erg graag (play-doh sets, pizza maken, ijsjes maken) Elke kind heeft natuurlijk zijn voorkeur hoor, ik ken ook kinderen die de hele dag met poppen spelen, dat doet mijn dochter dan weer amper. Dus lastig te voorspellen wat bij jouw dochter aanslaat. Daarom koop ik ook bijna alles bij de kringloop, doet ze er niks mee boeit het ook niet. Ik zou ook duidelijk zijn over beeldschermen en daarin consequent zijn. Dan weet je dochter ook waar ze aan toe is en dat zeuren niet helpt. Ik heb geen tablet in huis, telefoon mag ze niet op, laptop mag ze niet op, alleen de TV mag een uurtje aan op de dagen dat ze niet naar KDV gaat. En ze kan zeuren de rest van de dag wat ze wil, maar de TV gaat echt niet meer aan, en dat weet ze. Of soms zet ik de radio aan voor mezelf, en wil zij hem uit. Heeft ze ook pech, ze bepaalt niet alles in huis. Hoop dat het binnenkort beter gaat! Maar het vermoeiende peuterpubergedrag ken ik wel hoor. Lastige en lange dagen soms.