Volgens mij heb ik nog geen harde buik(en) gehad, hoe herken je deze? Is t niet vreemd dat ik dit niet heb?
Het zou niet zo best zijn als je met 21 weken al last hebt van harde buiken. Dat duidt toch vaak op teveel drukte en stress. Harde buiken herken je direct. Je buik wordt zo hard als een voetbal en geeft geen milimeter meer mee. Groetjes Suusje
Sommige vrouwen hebben ook helemaal geen harde buiken in hun zwangerschap, dat kan ook! Het ligt er maar net aan hoe gevoelig je baarmoeder is. Bij de een is die erg gevoelig en die zal dus snel en vaak harde buiken hebben, en bij de ander is de baarmoeder niet gevoelig en die zal er dus geen last van hebben.
Ik heb het ook regelmatig al vanaf een week of 16/17. Je herkent dit wel hoor. Je buik wordt kei hard en het is net of je een opgeblazen ballon in je buik hebt zitten. Bij mij is het ook zeker een teken dat ik te veel gedaan heb want krijg het altijd als ik heel moe ben maar toch iets ga doen en 's avonds heb ik het bijna standaard!
Nee,dat kan niet. Iedereen heeft harde buiken,ofwel samentrekkingen van de baarmoeder. Alleen niet elke vrouw merkt het. Er zo juist iets mis zijn als je geen harde buik had, dit stimuleert namelijk het zenuwstelsel van de kleine en helpt hem zijn longetjes daarna weer op te starten. Ik heb er 's avonds wat,en als ik te ruw met mijn buik omga. In mijn zwangerschaps boek staat letterlijk bij week 17: 'vanaf deze week voelt de moeder soms harde buiken. Deze had ze hiervoor ook al,maar deze werden nog niet opgemerkt door de nog dikke baarmoederwand. Een harde buik is een samentrekking van de baarmoeder,waarbij de baby stevig omhelst wordt.Het zijn een soort oefeningen voor de weeën aan het einde van de zwangerschap. Deze omhelzingen stimuleren de zenuwbanen en bloedsomloop van de baby.Tijdens zo'n samentrekking stopt de baby even met 'ademen'. Na de samentrekking begint de baby weer met het inademen van vruchtwater,zo worden ze longen sterk en goed ontwikkeld. Sommige harde buiken gaan ongemerkt voorbij,anderen worden opgemerkt als een 'bal' in de onderbuik. Sommige vrouwen hebben helemaal geen last van samenstrekking van de baarmoeder.'
Nee,dat ze er geen lást van heeft Ga maar aan je vk vragen... Vergelijk het hiermee: Iedereen is anders,maar als je geen pijnlijke borsten krijgt,wil het niet zeggen dat er geen melk wordt aangemaakt...
Nou ja, whatever. Geen last dus. Dank voor de correctie. Gisteravond werd bij de zwangerschapsgym verteld dat niet iedere vrouw harde buiken heeft. Wanneer je ze niet voelt, kun je ook niet zeggen dat je ze hebt he. Dat je baarmoeder dan wel samentrekt, a la. Maar dat is nog geen harde buik. Ik neem aan (dat is bij mij tenminste wel zo) dat bij een harde buik de buik ook echt hard wordt. Dan spreek je over harde buiken. Anders spreek je puur over samentrekken. Als je dan toch zo genuanceerd wil zijn...
Caithlin79: als je in verwachting bent van een tweeling vind ik het ook wel logischer als je sneller/eerder last hebt van harde buiken. De ruimte in de buik is veel kleiner en je kunt ook harde buiken krijgen als er veel beweging is. Groetjes Suusje
Ik werd vanacht wakker van een harde buik.. daar wordt je niet echt vrolijk van! gebeurd meestal als ik op mn rug slaap :
ik heb hetzelfde als aichaatje. alleen 's nachts als ik op m'n rug lig... dan loop ik naar de badkamer en aanschouw mijn dikke buik. dan weet ik hoe het er straks uitziet overdag is er nl nog niet zoveel te zien.
Dat heb ik ook Gupsie, bij het minste of geringste heb ik een harde buik: 's morgens als ik wakker word met een volle blaas, als ik mijn buikspieren teveel aanspan bij bepaalde bewegingen of oefeningen, als mijn kindje hard schopt, als de verloskundige mijn buik bevoelt, als ik me te druk maak op mijn werk, etc. Ik heb in ieder geval laten vaststellen dat ik geen blaasontsteking heb (daar kunnen veel harde buiken ook op wijzen). De verloskundige zegt dat het, zolang de harde buiken niet pijnlijk zijn, het er niet meer zijn dan een maximaal 1 of 2 per uur en als ze snel weer wegtrekken, geen kwaad kan. Dus ik maak me niet al teveel zorgen. Niettemin, een prettig gevoel is het niet. Groetjes, Wendy
Nou ja, ik ga t ook ff navragen bij de vk om zeker te weten dat dit wel goed is.. Denk t wel maar ja, vragen staan vrij.