İk heb een paar dagen geleden bloed laten prikken omdat ik extreem vermoeid ben de laatste tijd. Batuhan heeft pfeiffer dus ik dacht kans groot dat ik het ook heb. En idd ook pfeiffer. Maar de huisarts wilde ook vitD en het ijzergehalte weten. Nu is mijn vitD 9? İjzer is goed. Maar de huisarts is er woensdag weer. De assistente zegt dat het erg laag is. Maar vraag me nu af wat wordt daar dan mee gedaan? En is het idd erg laag? Hoe hoog hoort het dan normaal te zijn?
een ideale waarde is rond de 100.. dus 9 is erg laag.. ik heb een waarde van 37 en ik moet al vit d bijslikken van de huisarts.. 800 eenheden per dag.. en ik heb ook pfeiffer.. toevallig.. xxx taatje
ik zou het niet weten eerlijk gezegd. maar he bah pfeiffer! heb ik ook gehad en wat vervelend is dat zeg. succes en beterschap
Bedankt meiden! Ook pfeiffer (gehad) idd heel vervelend taatje jij ook beterschap. Lennylenn jij hebt er geen last meer van he? En pff als het normaal rond de 100 moet zitten is het idd wel heel laag zeg!
nee ik heb er geen last meer van gelukkig. maar het kan zo weer komen opspelen bij té veel stress of een te lage weerstand.
ik heb er ervaring mee mijn vitamine D is 23 en van mijn zoontje was nog lager ondanks vitaminetabletten vitamine D van 9 heb je de engelse ziekte wat erg gevaarlijk is jij moet eigelijk DIRECT een drankje krijgen van de huisarts/internist met een paar duizend eenheden vitamine D. je moet dit drankje 1x per week drinken ( slokje) en dat vult je vitamine D tekort razendsnel aan met een vitamine D van 9 duurt het echt jaren voordat je dat op peil hebt met bijv 1 vitamine D pilletje per dag. vitamine D haal je bijna nergens uit, ja uit zonlicht en vis bijvoorbeeld een vitamine D van 100 is perfect, tot 250 is normaal en daarna te veel dit zijn de klachten: - zacht en buigbaar worden van de botten - botvervormingen - stilstand van de botgroei bij jonge kinderen ( = rachitis = Engelse ziekte) - poreuze botten ( = osteoporose) bij ouderen - botbreuken ( = botfracturen) vooral bij oudere - moeheid - depressie ik zou ook je zoontje laten testen. hier heb ik het dus ook, mijn vader ook, en zoontje ook. ondanks dat we alle 3 elke dag vitamine D slikken. het schijnt erfelijk te kunnen zijn. bij mijn zoontje was het zo ernstig dat zijn beentjes al in een O begonnen te vormen en hij scheef groeide. het is echt 1 van de allerbelangrijkste vitamines. mijn zoontje moet nu ipv 1 tabletje per dag een stuk of 10 krijgen van de kinderarts omdat hij het slechter opneemt hoe donkerder je huidskleur hoe groter het tekort is is bewezen mensen die donker van huidskleur zijn nemen het nog slechter op. ik zou dus 100% zeker een vitamine D drankje vragen aan de huisarts, is je tekort zo aangevuld en het is gratis. anders krijg je vast en zeker vitamine D tabletten voorgeschreven en die moet je zelf betalen en duurt lang voordat je waarde aangevuld is
tot 2000 eenheden is 100% veilig om te slikken. ik slik er dus ook echt 1600 of 2000 per dag ( 4 of 5 pilletjes) dan is je waarde zo op peil. met een waarde van 37 en 2 pilletjes duurt het nog minimaal 1 jaar voordat het op peil is helaas en in deze tijd van het jaar raak je ook weer vitamine D kwijt en is het nog moeilijker om op peil te komen
ok.. dus ik slik te weinig?? hoeveel adviseer je dan te slikken.. ik vind het dan ook weer zo wat om zonder tussenkomst van de huisarts bij te gaan slikken.. en kan ik niet ook zo een drankje krijgen.. de pilletjes moet ik inderdaad betalen.. xxx taatje
dagelijks heb je eigelijk al 400 eenheden nodig als je geen tekort hebt ( om het dus op peil te houden) 400 eenheden staat gelijk aan 10 microgram 2000 eenheden is dus 50 microgram zwangeren moeten sowieso ( tekort of niet) al 10 microgram ( 400 eenheden) per dag slikken en ouderen boven de 50 moeten zelfs al minimaal 20 microgram ( 800 eenheden) per dag slikken 50 microgram per dag is veilig = 2000 eenheden je mag dus best 4 a 5 tabletjes van 400 eenheden per dag slikken. een drankje bevat een paar duizend eenheden per slok en dat is zelfs veilig en zorg ervoor dat je binnen een maand helemaal op peil bent een vitamine D van 250 is zelfs toegestaan dus overdoseren doe je niet zomaar. ik slik nu al enkele weken 2000 eenheden per dag, anders duurt het echt een eeuwigheid voordat je op peil bent, en door vitamine D tekort kun je je dus ook heel erg moe, lusteloos en depressief gaan voelen Wat is veilig? De Gezondheidsraad heeft voor de gehele bevolking een veilige bovengrens van 50 microgram per dag vastgesteld.( is 2000 eenheden) Dit staat ongeveer gelijk aan 625 gram gerookte makreelfilet. Dit betekent niet dat er direct een probleem ontstaat wanneer deze hoeveelheid overschreden wordt. Problemen zullen alleen ontstaan wanneer er langdurig sprake is van een (te) hoge inname.
ik krijg van de huisarts vitamine D drankjes 2 x spuitjes krijg ze deze week weer omdat ook mijne erg laag is elke maand krijg ik die drankjes maar ze zijn erg goor
ja daantje dat is waar maar ik heb vorige maand gehad maar na 2 weken voelde ik me weer net zo nu moet ik ze deze week ophalen als ik zoek bij de vergoedinglijst 2012 hoef naam in te vullen en weet of ik vergoed krijg vinden ze de drankjes niet eens en idd ze zijn duur ze kosten 25,41
Ik heb er wel verstand van. Een waarde van 9 is veel te laag. Met zo'n waarde zou je vandaag nog moeten starten met behandeling. Aan de naam van je zoontje te lezen zou het me niets verbazen dat je een hoofddoek draagt/bedekkende kleding draagt. Klopt dat? Vitamine d wordt namelijk onder invloed van zonlicht aangemaakt in je lichaam. Mensen die bedekkende kleding dragen zals een hoofddoek, altijd lange mouwen maar ook mensen die onder de grond werken zouden er verstandig aan doen om altijd vitamine d supplimenten te gebruiken. Veel beterschap!!
Je krijgt ze als het goed is vergoed Hooggeconcentreerde vitamine D drank is namelijk niet vrij verkrijgbaar bij bijv het kruidvat en vitamine D pillen wel, vandaar dat je de pillen zelf moet betalen Maar 2 weken is ook wel kort om een groot tekort aan te vullen. Ook nadat het is aangevuld zul je eigelijk altijd het hele jaar door vitamine D moeten blijven slikken om het op peil te blijven houden. Als je na de drank stopt en geen D meer inneemt heb je binnen de kortste keren weer een tekort
Ook als je zonnebrand crème ophebt neem je trouwens geen vitamine D op, ook al lig je jaren in de zon te bakken. Veel mensen denken geen tekort te hebben omdat ze een zonaanbidder zijn, maar dat gaat helaas dus bijna nooit op
ja inderdaad maar het is zo goor whahaha vitamine d pillen heb ik niet wilde wel halen als extra deze week maar elke keer als ik hier gaat zijn ze op is al 2 week nu zo ja der staat 1ste x zoveel ml daarna 1 maal per maand ... ml dus ga ervanuit dat het dan ook voor langere periode is en de arts die vond het inderdaad raar dat ik dit probleem had omdat ze zij het komt vaak (bijna altijd) voor bij mensen met donkere huidskleur en mensen boven de 65 nou ben geen van beide . maar er is niets aan te doen zeg ik dan kom al genoeg buiten dus ja ps ik gebruik amper zonnebrand creme hooguit 3 x per zomer whaha
Hier meer symptomen waar je last van kunt hebben met D tekort Klachten Hieronder vind je een opsomming van veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort. (extreme) vermoeidheid depressie spier- en/of gewrichtspijn bloedend tandvlees angstaanvallen lusteloosheid verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie) hyperventilatie hartkloppingen zwakke botten traag herstel van weefsel krampen en spiertrillingen Maar een waarde van 9 is echt heel en heel extreem laag, echt gevaarlijk laag, en vind het eigelijk ook belachelijk dat ze TS hiermee laten wachten tot woensdag. Ze hadden toch wel even een drankje voor kunnen schrijven? Meer kunnen ze toch niet doen als een drankje of tabletten voorschrijven dus echt stom dat je nu moet wachten
En als laatste: Huisartsen schrijven meestal Devaron voor bij een vitamine D tekort. Dit middel is sinds enkele jaren weer via de apotheek verkrijgbaar, ook zonder recept. Een minitabletje Devaron bevat 10 microgram vitamine D met een waarde van 400IE (internationale eenheden). Gesteld wordt dat het veilig is om tot 50 microgram (=2000IE) te slikken. Hogere doseringen brengen vooralsnog geen grote gezondheidsrisico's met zich mee maar men weet niet wat de gevolgen zijn op lange termijn. Bij tekorten kan van deze dosering worden afgeweken in overleg met een arts. Bij een te laag vitamine D niveau is het verstandig om in overleg met de huisarts 1000 tot 4000IE per dag in te nemen gedurende enkele weken of maanden. In sommige gevallen, bij een ernstig tekort, kan de huisarts ook Colecalciferol in drankvorm voorschrijven. Dit drankje bevat per milliliter 50.000IE, een flink hoge dosering. Als je vitamine D niveau na enkele weken of maanden weer goed is zullen je klachten verminderen en op den duur helemaal verdwijnen. Letterlijk goed nieuws onder de zon! Mensen geven aan geen last meer te hebben van vermoeidheid overdag, lekkerder in hun vel te zitten, minder of geen hartkloppingen te hebben en veel dieper en beter te slapen. Onderschat het tekort aan vitamine D dus niet en vraag aan je huisarts om, bij twijfel over een tekort, te mogen prikken.
ik heb iets anders gehad calecalcif 50000 ie/ml dus die vind ik ook nergens terug heb toevallig de herhaal recept voor me neus
Klopt!! Mijn immuoloog vertelde me dat in Miami een groot aantal mensen een te laag vitamine d hebben!!! Bizar hé Maar goed, ik smeerde bijna nooit zonnebrand creme, draag 'normale' (wat is normaal?? ) kleding, fiets regelmatig in shirtjes zonder mouwen en toch was mijn waarde in augustus lager dan dat 'ie aan het einde van de winter was. Een te lage vitamine D is iets waar dus ook genoeg mensen last van hebben welke geen hoofddoek enzo dragen, last van kunnen hebben. Btw, ook mensen met een hele donkere huidskleur zouden er verstandig aan doen vitamine D in de gaten te houden. Hoe donkerder je huid, hoe meer zonlicht je nodig hebt om je vitamine d op peil te houden.