BV en omeprazol

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Arevinol, 15 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #1 Arevinol, 15 apr 2010
    Laatst bewerkt: 15 apr 2010
    Ik weet niet of jullie me bij dit probleem kunnen helpen, maar wil het toch graag voorleggen...

Ik heb snel een gevoelige maag en op het moment heb ik waarschijnlijk een maagwandontsteking.
    Na 2-3 buikvirusjes afgelopen maanden heb ik nu al dik 3 weken aanhoudende misselijkheid (ben niet zwanger!). Hier moet dus iets aan gedaan worden en de HA denkt dat het komt door mijn gevoelige maag die tot rust moet komen en schrijft omeprazol voor, voor 1-2 maanden.

Mijn dochter is 14 maanden en krijgt momenteel nog 2 voedingen. Lastig, aangezien we al lang voorbij de 6 maanden zijn en BV dus gezondheidstechnisch van mindere waarde is.
    De HA heeft eigenlijk niet echt een oplossing voor me...
    Maar ik (en mijn dochter!) willen liever nog niet stoppen met BV!!

De gegevens over omeprazol icm borstvoeding zijn nogal tegenstrijdig.
    - In het farmacotherapeutisch kompas staat dat het overgaat in de moedermelk. Verder onvoldoende gegevens, alleen op strikte indicatie gebruiken (zwangerschap).
    - Ook gevonden: “Gezien de optredende carcinogeniciteit bij dieren en de mogelijke onderdrukking van de maagzuursecretie bij het zogend kind, is het gebruik van omeprazol af te raden”
    - Anderzijds heeft omeprazol de risico-categorie L2 (veilig) en komt het slechts in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht (max 7% van de serumwaarde).
    - Volgens de NVOG is er ‘waarschijnlijk weinig bezwaar tegen gebruik tijdens lactatie’. Omeprazol wordt nauwelijks in de moedermelk uitgescheiden en vrijwel direct door het maagzuur van de zuigeling gedenatureerd.

Tja, wat moet ik nu?
    Een maand alles afkolven zie ik niet zo zitten.
    Is het wellicht een idee om tijdelijk terug te gaan naar 1 (ochtend)voeding, na die voeding de omeprazol nemen en ’s avonds 1x kolven en weggooien (om productie op peil te houden?)… Het lijkt me dat de concentratie omeprazol dan zo laag mogelijk is in die ene voeding (??)
    Wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

ik kijk morgen voor je in het zieknhuis in de nieuwste editie van het RIVM-boek: geneesmiddelen bij borstvoeding. Hier thuis heb ik er één van 2003 en dit is juist een medicijn dat pas de laatste jaren veel gebuikt wordt.
    Persoonlijk volg ik altijd het advies van de RIVM. de editie van 2003 zegt: stoppen, maar misschien is dit herzien inmiddels.
    Morgen hoor je van me.

groet
    Linda

3. Linda Offereins

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Het advies over Omeprazol in de niewste editie van de RIVM is inderdaad gewijzigd in afwegen.
    Aangezien jij slechts 2 keer per 24 uur voedt, zou mijn advies zijn om door te gaan met de borstvoeding.
    Bovendien geeft Omeprazol een lage piek 3 uur na de voeding, dus als je het na de ochtendvoeding inneemt is het medicijn al voor een groot deel uit jouw bloed als je weer gaat voeden.
    Wat verder meeweegt is dat jouw kind al heel veel sterker is dan een baby van bijvoorbeeld 6 weken.
    Alles bij elkaar zou ik zeggen:doorgaan.

groet
    Linda

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bedankt voor je antwoord!

Dit is inderdaad ook wat ik afgesproken heb met de huisarts nav het advies van de NVOG (had ik uitgeprint en meegenomen).

Ik geef alleen nu toch maar 1 voeding en de avondvoeding kolf ik af, omdat ik hier al mee begonnen was. Ik vind het toch een beetje eng...

Ik slik de omeprazol capsules die 24 uur werken, geldt hier de 3 uur piek die je noemt (ook) voor??

Op zich gaat het goed nu mijn dochter maar 1 voeding krijgt, ze drinkt 's ochtends heel erg veel/lang (vaak wel een uur lang, halfslapend).
    Vaak hoor je dat de voeding heel snel terug loopt als je terug gaat naar 1 voeding, maar zal dit ook zo zijn gezien het drinkgedrag van mijn dochter??

5. Linda Offereins

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Ja, omeprazol peikt na 3 uur. Daarna neemt de hoeveelheid in het bloed weer af.
    Ik denk inderdaad dat gezien de leeftijd van je dochter en haar drinkgedrag jouw voeding niet zo erg zal teruglopen. Zeker niet als je 's avonds nog kolft. Je zou ook deze voeding kunnen aanleggen denk ik.

groet
    Linda

Deel Deze Pagina