Cito-toets kleuters, pijler voor overgaan volgende groep?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by EnKay, Feb 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

weegt de toets mee?

1. Ja dat mag

2. Nee dat mag niet

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    De titel zegt het al, mag een Cito-toets voor kleuters een pijler zijn of iets dat (zwaar) meeweegt voor het wel of niet overgaan naar de volgende groep?

Ik vraag dit omdat wij volgende week de uitslag krijgen voor onze dochter en ik me graag voorbereid op een eventueel advies naar aanleiding van die toets.

Bedankt alvast!

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier woog het wel iets mee, maar het allerbelangrijkste was toch echt gewoon hoe het ging in de klas. Het werd dus wel meegenomen, maar er waren bijvoorbeeld ook genoeg kindjes met een slechte score op de CITO die gewoon door zijn gegaan naar groep 3.

3. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie, ;)

4. mol81

mol81 Niet meer actief

Jazeker weegt het mee. Als een kleuter op beide toetsen (Taal voor kleuters en Rekenen voor kleuters) een onvoldoende score (d/e score of 4/5 score) haalt, zijn dat zeer matige resultaten. Uiteraard worden de observaties, spelgedrag, sociaal emotioneel ontwikkelen etc ook meegenomen. Het totaalplaatje bepaalt de overgang en scholen hebben, als net goed is, een protocol doorstroom groep 2-3 waarin ze ouders meenemen in hun overwegingen. Op mijn scholen blijven kinderen in groep 1 niet zitten, maar sommige kleuters krijgen in groep 2 wel een verlengde kleuterperiode (twee keer groep 2).

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Het speelt wel mee, maar het is niet bepalend. Mijn zoontje heeft vorig jaar de cito niet goed gemaakt, maar al voor die tijd stond eigenlijk vast dat hij groep 2 nog een keer ging doen. Dat de cito niet goed ging, was alleen extra informatie. Hij ging het jaar nog een keer doen, vanwege zijn gebrek aan zelfvertrouwen en onzekerheid. Er waren ook kindjes met dezelfde score die wel naar groep 3 zijn gegaan. (c/d score). Nu net weer gedaan trouwens en nu a/b score.

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik denk niet dat het veel uitmaakt. juf kent het kindje en kan wel zeggen dat het kind klaar is om naar gr3 te gaan. in zoons klas zitten veel 6 jarigen die van letters enzo genoeg weten maar toch veel te speels zijn en qua gedrag nog niet bij gr3 passen.dus die zitten nog in gr2.

7. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Het telt niet al te zwaar mee. Heb net 10 min gesprek gehad en de juf had geen 1 woord over de cito gezegd.

8. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Hier gaat het precies zo.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het is per school verschillend. Maar over het algemeen geldt: er wordt naar gekeken maar vooral in combinatie met andere dingen. Het weegt niet al te zwaar mee. Maar bijvoorbeeld als de juffen op basis van hun observaties twijfelen en cito is ook onvoldoende, dan kan het de keuze natuurlijk wel beïnvloeden.

10. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit hoop ik eigenlijk een beetje, ze zit in groep 1 dus het zal dan vast meevallen allemaal ;)

11. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    tupp, wat jij aangeeft klinkt ook logisch natuurlijk, ik laat het volgende week na het gesprek nog even weten :D

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Hier telt het niet echt mee.
    Ik wist in oktober al dat ze naar groep 3 zou gaan, terwijl ze nog geen cito gehad had.
    ze heeft nu laatst de cito gemaakt en de juf kwam zelf gelijk naar me toe om de uitslag te geven. Vond ik wel fijn.
    Donderdag heb ik een gesprek met de juf+ intern begeleider :)

Ik denk dat in het algemeen gekeken word hoe het kind in de klas is
    De cito is natuurlijk een moment opname

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Bij ons wordt het meer gedaan als 'check'. De juf gaat in principe uit van haar eigen idee op basis van haar observaties, maar ze kijkt wel naar de toets om te kijken of haar idee ook klopt.
    Ik denk wel dat als dat enorm uiteen loopt misschien eerder wordt uitgegaan van observaties, vooral als de CITO slechter is dan verwacht. Dan was het misschien gewoon pech of een slechte dag. Bij beter dan verwacht gaan ze verder kijken.

Overigens gaan bij ons alle kinderen over van groep 1 naar groep 2.

Share This Page