De titel zegt het al, mag een Cito-toets voor kleuters een pijler zijn of iets dat (zwaar) meeweegt voor het wel of niet overgaan naar de volgende groep? Ik vraag dit omdat wij volgende week de uitslag krijgen voor onze dochter en ik me graag voorbereid op een eventueel advies naar aanleiding van die toets. Bedankt alvast!
Hier woog het wel iets mee, maar het allerbelangrijkste was toch echt gewoon hoe het ging in de klas. Het werd dus wel meegenomen, maar er waren bijvoorbeeld ook genoeg kindjes met een slechte score op de CITO die gewoon door zijn gegaan naar groep 3.
Jazeker weegt het mee. Als een kleuter op beide toetsen (Taal voor kleuters en Rekenen voor kleuters) een onvoldoende score (d/e score of 4/5 score) haalt, zijn dat zeer matige resultaten. Uiteraard worden de observaties, spelgedrag, sociaal emotioneel ontwikkelen etc ook meegenomen. Het totaalplaatje bepaalt de overgang en scholen hebben, als net goed is, een protocol doorstroom groep 2-3 waarin ze ouders meenemen in hun overwegingen. Op mijn scholen blijven kinderen in groep 1 niet zitten, maar sommige kleuters krijgen in groep 2 wel een verlengde kleuterperiode (twee keer groep 2).
Het speelt wel mee, maar het is niet bepalend. Mijn zoontje heeft vorig jaar de cito niet goed gemaakt, maar al voor die tijd stond eigenlijk vast dat hij groep 2 nog een keer ging doen. Dat de cito niet goed ging, was alleen extra informatie. Hij ging het jaar nog een keer doen, vanwege zijn gebrek aan zelfvertrouwen en onzekerheid. Er waren ook kindjes met dezelfde score die wel naar groep 3 zijn gegaan. (c/d score). Nu net weer gedaan trouwens en nu a/b score.
ik denk niet dat het veel uitmaakt. juf kent het kindje en kan wel zeggen dat het kind klaar is om naar gr3 te gaan. in zoons klas zitten veel 6 jarigen die van letters enzo genoeg weten maar toch veel te speels zijn en qua gedrag nog niet bij gr3 passen.dus die zitten nog in gr2.
Het telt niet al te zwaar mee. Heb net 10 min gesprek gehad en de juf had geen 1 woord over de cito gezegd.
Het is per school verschillend. Maar over het algemeen geldt: er wordt naar gekeken maar vooral in combinatie met andere dingen. Het weegt niet al te zwaar mee. Maar bijvoorbeeld als de juffen op basis van hun observaties twijfelen en cito is ook onvoldoende, dan kan het de keuze natuurlijk wel beïnvloeden.
tupp, wat jij aangeeft klinkt ook logisch natuurlijk, ik laat het volgende week na het gesprek nog even weten
Hier telt het niet echt mee. Ik wist in oktober al dat ze naar groep 3 zou gaan, terwijl ze nog geen cito gehad had. ze heeft nu laatst de cito gemaakt en de juf kwam zelf gelijk naar me toe om de uitslag te geven. Vond ik wel fijn. Donderdag heb ik een gesprek met de juf+ intern begeleider Ik denk dat in het algemeen gekeken word hoe het kind in de klas is De cito is natuurlijk een moment opname
Bij ons wordt het meer gedaan als 'check'. De juf gaat in principe uit van haar eigen idee op basis van haar observaties, maar ze kijkt wel naar de toets om te kijken of haar idee ook klopt. Ik denk wel dat als dat enorm uiteen loopt misschien eerder wordt uitgegaan van observaties, vooral als de CITO slechter is dan verwacht. Dan was het misschien gewoon pech of een slechte dag. Bij beter dan verwacht gaan ze verder kijken. Overigens gaan bij ons alle kinderen over van groep 1 naar groep 2.