Een tijdje terug plaatste ik al een topic over het (ver)bouwen van een vakantiehuisje. Mijn ouders hebben een groot terrein op een fantastische plek en zij naderen hun pensioenleeftijd. Nu zijn we bezig met het opknappen van het terrein enzovoorts. En we denken er toch over er een (kleine) camping van te maken met vaste accommodaties, gericht op gezinnen uit de stad. Een leuk avontuur met mijn familie (iedereen doet mee.. hihi). Heeft iemand nog leuke tips? Alles welkom! Want we zijn zelf niet de grootste kampeerders eigenlijk, en ik ben wel benieuwd wat je onmisbaar/gaaf vindt op een camping. We zijn niet van plan zelf om te stoppen met werken, maar de camping rondom ons eigen werk heen te realiseren. Dus eigenlijk doen we het meer voor de lol dan voor de winst. Dus we willen gewoon een gave plek, ook als dat ons geen geld oplevert. Wat we onder andere willen maken: - vaste accommodaties (denk aan gepimpte caravan, tiny house, trekkershut enz) - boomgaard met loungebanken met een klein ijssalonnetje - een kas om in te spelen + relaxen - een buitenkeuken - moestuin/pluktuin - voetbalveldje - plek met modder, zand, gereedschap, bomen om in te klimmen enz - ... maar er is zoveel leuks om te kunnen bouwen en maken!
Ik zou beginnen met kijken hoe je dat gaat doen met water en wc aansluitingen. Kunnen mensen in hun accommodatie naar de wc en douche of maak je hier een apart gebouw voor? Bij welk gebouw heb je water nodig en een afvoer. Denk dat je dat soort dingen eerst duidelijk moet hebben en moet gaan aanleggen voordat je verder kunt.
Wat ik nog wel eens mis op een camping is privacy. Dat de accommodaties zo gepositioneerd zijn dat je bij elkaar op het bord zit te kijken. Als het een mooie plek is zou ik daar wel van willen genieten en niet tegen mijn buren aan willen kijken. Maar goed, bovenstaande is wel heel persoonlijk hoor.
Wat een leuk idee! In welke provincie? Ik zou beginnen met de vraag of er behoefte aan is. Verder zou ik iets bedenken wat jullie net wat anders maakt en hierdoor ook interessanter/opvallender. Wel super leuk en heel veel succes!
Ik zou ook eerst goed kijken aan wat voor eisen, certificeringen, hygiëne regels, vergunningen, eisen aan personeel etc je moet voldoen. En dan kijken of het nog steeds aantrekkelijk is als je de rompslomp meeweegt. Verder: op wie mik je? Ouderen die met hun xl caravan komen en vooral rust willen? Of juist gezinnen? Stelletjes en vrienden met een tentje? Kort of lang verblijf? Verder zou ik als je gezinnen wilt aantrekken zeker een speeltuintje aanraden. En als het schoon te houden is een pierebadje. Voor oudere kinderen is een speelbos leuk. Overweeg een vuurkuil waar je kampvuuravondjes kan houden in de zomer.
Een goed plan voor groen indd. Wel schaduw en wat privacy. Maar geen zooi op de tent die er niet af gaat. Of bijv van die dennenappels waar je zo lekker op gaat staan...
Wat een enorm leuk idee! Ik vind de ideeën die je nu zegt al erg leuk! Ik denk ook vooral aan watervoorziening/afvoer en sanitair. Op kleine campings (neem aan dat t niet zo groot wordt) wordt het ook vaak gewaardeerd als er een net opzet zwembad staat. En dat kan gerust zo'n hoge harde bak zijn, hoeft echt niet ingebouwd. Als t maar netjes schoon is. Zeker met warm weer vinden mensen dat best fijn.
Ik denk dat de eerste stap is om op papier te zetten wie welke taken gaat doen. Een eigen camping runnen is keihard werken, zelfs bij een kleine camping. Ik wil je best meer toelichten via pb.
Sanitair is belangrijk, genoeg en schoon. En wat ik echt superfijn vind zijn dubbele douches, dat je samen met de kinderen kunt douchen. Ik vind het zo rot om met mijn dochter in zo’n klein warm hokje om de beurt te douchen. Een speelplek, klimrek, schommel, zandbak. Een plek waar de kinderen ‘verzamelen’. Verder heb ik persoonlijk weinig eisen
Dank voor jullie reacties tot zover! Om even te reageren alvast: @pluk voor de praktische dingen wordt gezorgd inderdaad we moeten het terrein sowieso helemaal herinrichten, een toiletgebouw maken, water en elektriciteit aanleggen naar de accommodaties. Maar die praktische zaken, dat komt helemaal goed. Dat zijn nu de zaken waar we vanaf september hard mee aan de slag gaan. @Goldrose ook een goede inderdaad! wij willen ook de accommodaties zo plaatsen dat ze op het groen uitkijken, en sowieso maar heel weinig accommodaties neerzetten zodat iedereen en eigen fijn plekje heeft en niet naar de buren zit te kijken. @einad het is in Noord-Brabant! En inderdaad, het moet iets eigen zijn. We zien nu dat er meer van dit soort campings komen zoals wij voor ogen hebben. Er zijn wel wat campings vergelijkbaar. Ik denk dan een beetje aan Camping Buitenland in Drenthe of Camping Lievelinge maar dan kleinschalig zonder festivals. En Mn voor kinderen. Ik denk dat hier wel behoefte aan is - wat denk jij? @MadeInUSA dat is inderdaad ook een overweging, alleen ben ik zelf jurist en ben ik goed gewend aan regelgeving, waardoor me dat minder snel tegenstaat gelukkig! Ik vind het juist leuk om wat meer mijn handen uit de mouwen te steken! En dank voor de goede ideeën erbij! Het gaat inderdaad om gezinnen (zoals uit de stad) die geen eigen caravan of tent hebben, maar wel lekker in de natuur willen logeren. We gaan (waarschijnlijk) geen plekken maken voor kampeerders met eigen tent of caravan. @Zonnestralen ook goed om te horen inderdaad. We denken er nu over de weilanden zo aan te planten dat iedereen in het groen zit - niet een grasveld waar alles op komt zonder privacy. En we moeten wat eikenbomen weghalen denk ik - er zijn gelukkig geen naaldbomen in de buurt. @spruitje80 leuk! dat klinkt goed ik hoop op enthousiaste moeders! het sanitair enz komt goed, het is al een terrein met riolering/elektriciteit/water, dat kunnen we allemaal doortrekken ook naar de weilanden. En een zwembad hebben we nog niet aan gedacht eigenlijk. Ik zou het liefst wel een ''echte'' dan willen, wat vind jij?
Wij waren een jaar geleden op een camping waar ze een grote douche hadden met thema. (jungledouche) die had twee douche koppen en een sterrenhemel. Grootte aankleed tafel voor Baby. Ideaal en door het thema idee geen driftbuien met douchen. Een leuk speeltuintje waar ook echte kleintjes lekker op kunnen spelen. Overdekte speelgelegenheid is ook fijn
Wat een leuk idee! Wij hebben sinds we kinderen hebben nog niet weer gekampeerd, maar man en ik zijn er dol op. Mijn ideale camping heeft een 'echt' zwembad (gewoon een rechthoek met een trapje is prima) met pierenbadje, speeltuintje met kleine picknick plaats, kantine/snackbar/receptie gebouw met animatie ruimte voor de kleintjes ('s ochtends knutselen, 's middags disco ofzo 2 of 3x in de week), wc/douche gebouw met minstens 1 familie douche, de mogelijkheid tot huren van skelters/fietsen en een camping winkeltje (misschien bij de kantine in?) voor verse broodjes enz. Misschien kun je hier wat ideeën uithalen. Heel veel succes!
Met stip op 1, ruimte! Ik zie op fb heel veel foto's voorbijkomen van mensen die werkelijk scheerlijn aan scheerlijn staan. De 3 keer dat ik gekampeerd heb, hadden we plekken van minimaal 200 m2. Ik hoef het gesnurk van mijn buurman niet te horen en ik hoef ook niet de kruimels op hun bord te kunnen tellen. Een van de campings waar ik geweest ben, had ook baby badjes in het douche gebouw staan die je kon gebruiken, ook ideaal met kleine kinderen. Voor als het slecht weer is, wat spelletjes en boeken die men kan lenen. Een kampvuur plaats met wat bankjes er om heen, kinderen vinden het vaak super leuk om marshmallows te roosteren en of maïs te poppen. Eventueel wat boerderij dieren? Geitjes om te aaien, ezel om een rondje op te rijden en kippen waar kinderen de eieren van mogen rapen? Als je het geld hebt, dan zou ik voor een echt zwembad gaan. Zorg dan wel voor een goed hek er om heen dat kinderen niet zomaar kunnen openen.
Ik zou een grote sjaakafhaak zijn als je niet met eigen tent mag komen Dan zou ik het dus ook geen camping noemen, maar vakantieplek Juist een mix van beiden zou mijn voorkeur hebben. Ben benieuwd naar de beweegredenen om dit niet te willen?
@Meiske2015 dankjewel, dat zijn ook goede tips! ik pb je graag, ben erg benieuwd! @Youtan ook heel slim! daar hadden we nog niet naar gekeken, maar dat is heel handig ja. Ik ga er even plaatjes van zoeken (de dubbele douche) en zo'n kinderverzamelplek ook handig! Maar ik denk dat dat dan automatisch bij het spelen is. Maar vind nog wel lastig wat we dan zouden kunnen doen voor tieners bijv, of kinderen vanaf 9/10 jaar oud ongeveer.
@Aanoniemous ook goed bedacht! Dus dan niet alles wit en betegelen maar even wat meer werk van maken slim! overdekte speelgelegenheid: waarschijnlijk hebben we daar uiteindelijk toch weer niet de ruimte voor (behalve dan de ''speelkas''). Maar er staat nog een stal op het terrein (met dieren) en er is een hooizolder (alleen moet die dan nog wel opgeknapt worden). @mamavanJorn super! sowieso wilde ik heel veel fietsjes en skelters neerzetten inderdaad; misschien een leuk baantje/route ervan maken. Handige tips, als je er meer hebt.. graag! Qua brood enzo: er zijn verschillende bakkers in de buurt. Ik was eigenlijk van plan dan bijv. dat je 's avonds doorgeeft wat je wilt en dat zij het dan bezorgen of wij even afhalen voor de gasten. Wat vind je daarvan? @Cin85 ook super! fijn al die ideeen! En kampvuur willen we graag doen. Boerderijdieren zijn er gelukkig al en je kijkt ook nog eens uit op verschillende boerderijen (met uiteenlopende dieren, erg leuk). Dus het is ook een soort boerencamping. @taliaa dat is ook goed om te horen. Want zou ook jammer zijn als mensen dan toch willen komen, maar dat niet mogen. Dus je zou adviseren wel enkele plekken te maken voor eigen accommodatie? We noemen het camping omdat er vooral caravans komen te staan. Dit idee eigenlijk (caravan + luifel + bell-tent om in te spelen voor de kinderen of evt. in te logeren + loungeset + picknickbank of tuinset bijv.)
Is ook erg afhankelijk van welk deel van het terrein we erbij betrekken. Maar ik denk dat als we veel ruimte nemen per caravan, we op zo'n 5 a 10 caravans (of trekkershutten/andersoortige accommodaties) uitkomen. Er is dan nog wel veel ruimte voor uitbreiding, maar dat wordt wel erg veel omdat we deze caravans ook zelf schoon moeten maken enz.
Hmm. Ik zou het dus geen camping, maar een "hippemensenplek" noemen. Inderdaad een plek waar "stadse" mensen komen. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk overigens dat er wél echt knaken mee te verdienen is. Als ik een beetje je doelgroep goed inschat zou ik een moestuin erbij doen. Waar mensen zelf kunnen scharrelen. En het aanbieden van die "tafelmaaltijden"(hoe heet dat ook alweer?) Ook echt een hit bij je doelgroep denk ik? Wat ik in Denemarken zo fantastisch vond waren de gemeenschappelijke keukens. Dat was écht een meerwaarde voor de kampeerders Toch even mijn wensen als ik bij je kwam kamperen met mn mooie, eigentent: -grote plekken(min 150m2) -schaduw en zon - picknicktafels bij de plek -enorm schoon sanitair!!! Dus echt minimaal 2* per dag een grondige poetsbeurt - familie douche ruimtes met thermosstaatkranen (dus niet alleen aan/uit). Losse krukken bij die ruimtes. (Enorm handig om er lekker bij te gaan zitten, kind op te zetten etc etc) - drukkranen bij de wastafels(niks zo vies als draaikranen) - geen animatie, maar lekker veel fietsjes/skelters etc. - een speeltuin met grondwaterpomp
Hihi ja dat wordt het precies inderdaad. Wij wonen zelf in de grote stad en ik ken alleen maar hier precies mensen die daar op af zouden komen, vandaar eigenlijk Moestuin heb je gelijk in, hier scharrelt ook iedereen in de (gemeentelijke)moestuinen rond en is het stressen geblazen om zo'n moestuinplekje te pakken te krijgen. Ook slim die maaltijden. Mijn man houdt van koken dus dat is te overwegen. En ik houd ook van super schoon - goede tips van de kranen ook! Vind je ook een picknicktafel handig met hele gezin om elke dag aan te eten of zou je liever een tuintafel hebben met losse stoelen? Wat voor soort gemeenschappelijke keuken hadden ze bij de camping in Denemarken? Wij willen een buitenkeuken maken - meer soort van overkapte keuken maar verder open zeg maar. Thanks voor de super tips!