Sint maarten in Flevoland

Discussie in 'De lounge' gestart door zwangerregnawz, 27 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Sint maarten valt dit jaar op zondag....
    Zijn er hier mamma's/pappa's die weten of er in Flevoland dan gelopen word. En zo niet, welke dag dan? Zaterdag of de maandag er op?

Liefs!

2. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Hier (L'stad) word voor zover ik weet gewoon op de dag zelf gelopen... tenminste ik heb niemand in mijn omgeving gehoord dat ze het op een andere dag lopen (loop zelf nog niet met dochter)

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Sint Maarten is toch sowieso altijd gewoon op 11 november? Ik heb als kind altijd gelopen en nooit meegemaakt dat het niet op zondag was oid..

4. Krissie84

Krissie84 Actief lid

30 dec 2010
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij hebben wij het vroeger wel op zaterdag 10 november gelopen.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    O mijn vriend zegt net dat het soms ivm het wel of niet open zijn van de winkels wel eens op zaterdag werd gedaan in grote steden. Het is namelijk "leuker" voor kinderen om dan op zaterdag te lopen omdat de winkels op zondag gesloten zijn..

(Je zou toch in eerste instantie dan denken dat het met geloofsovertuiging te maken zou hebben, maar het is dus puur commercieel haha)

6. Krissie84

Krissie84 Actief lid

30 dec 2010
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woonde niet in de grote stad en zie eigenlijk ook niet in waarom Sint Maarten leuker lopen is als de winkels open zijn.
    Wij liepen in onze wijk langs de deuren.

7. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Hier lopen de kinderen op zaterdag of op maandag als 11 november op een zondag valt. En dat is niet om de winkels, maar uit respect voor de mensen die geloven. En vind dat eerlijk gezegd ook erg netjes.
    Winkels verdienen er toch niks aan, ze geven dingen weg..

En ik denk dat dit jaar gewoon per dorp verschild of ze het maandags doen of zaterdags. Kun je niet informeren bij de scholen op hun site of gemeente??

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nou bij ons in het dorp renden we ook altijd snel naar de winkelstraat omdat je bij de winkels altijd groot snoep kreeg of veel ;) Haha.
    En het zal wel een wisselwerking zijn, anderzijds resulteert het voor de winkels natuurlijk in klanten! Papa en mama lopen immers vaak ook mee en zouden dan eventueel nog even een boodschap kunnen doen. ;)

Wij liepen wel eens in de binnenstad van Groningen en dat was altijd wel reuze gezellig. Op zondag is het daar natuurlijk wel uitgestorven..

9. spikkeltje

Ik zou geen boodschappen doen tijdens sint maarten lopen. Moet je alles mee slepen...wat een gedoe.

10. spikkeltje

Ben eigenlijks wel benieuwd hoelang sint maarten lopen nog bestaat. Al jaren komen hier maximaal 7 kids aan de deur..en we wonen in een groot dorp, en ook nog in een kinderlijke buurt.

Elke jaar tellen we de kinderen.. en elke jaar het zelfde. Dit jaar zijn we op vakantie met sint maarten. Of het daar word gehouden geen idee,zal eens googlen..

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Er zijn genoeg dorpen waar het wel op zondag wordt gedaan hoor. Ik woonde in een streng gereformeerd dorp en er werd op zondag wél gelopen. Overigens heeft volgens velen Sint Maarten ook een zuiver kerkelijke oorsprong en zij zagen daarom geen reden om het niet op zondag te houden.

12. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bij ons komen misschien 10 kinderen aan de deur, bij mijn ouders zijn het er meestal tussen de 150 en 200! Enorme verschillen dus.

13. Ukje1

Ukje1 Niet meer actief

Zover ik weet lopen we in almere gewoon op 11 november zelf.... Woon hier al 30 jaar en zo word het hier al 30 jaar gedaan...

Vraag even bij je buren na hoe erg het gevierd word want wij hebben hier gehad dat we veel te weinig hadden (200 kinderen aan de deur HELP!!!!)

Veel plezier!!!

14. spikkeltje

Hier doen ze erg moeilijk. Mij maakt het niet uit.. ik word er niet anders van.
    Dorp waar ik als kind woonde, moest ook op een andere dag gedaan..ook de meeste inwoners streng gegreformeerd.. het verschilt inderdaad dus per dorp hoe ze er in staan.

Ach hier word ook moeilijk gedaan op paar scholen, als de thema van kinderboekenweek, over heksen etc gaat. (paar jaar terug)..Misschien ligt het wel aan de scholen betreft sint maarten lopen.. Op die scholen zitten kinderen met een bepaald geloof en die mogen niet veel..

Voor vele kinderen misschien voordeel dat sintmaarten op zondag valt. Als andere dorp wel op zaterdag doet en weer een dorp die ook dichtbij zit op maandag, kunnen ze 3 dagen sint maarten lopen...

wow 200 kinderen...wel gezellig....

15. Ukje1

Ukje1 Niet meer actief

Ja was toen super gezellig alleen mijn mams kwam uit een dorp en was het niet gewend en kreeg even die dag te horen dat ze dus snoep moest halen.. kende het hele principe niet hahahaha bij de buurtsuper toen van alles gehaald (natuurlijk alles uitverkocht) iedereen wat van het snoep afgestaan zodat mijn moeder ook de kinderen snoep kon geven....

5 jaar later verhuisde we binnen almere naar een ander deel mijn moeder weer voor 200 kinderen snoep gehaald.. kwamen er 2 kindjes... we hebben nog maanden snoep gehad hahahahaa (woonde toen aan de waterkant en bos mochten de kinderen niet komen)

Ja en nu zorg ik ieder jaar dat ik weg ben.. erg he... hier komen ook rond de 100 kinderen...

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet niet anders dan dat Sint Maarten op 11 november is, ongeacht de dag van de week. Mensen die zo christelijk zijn dat ze absolute zondagsrust wensen doen in mijn beleving ook niet aan Sint Maarten, toch? 't Is geen reformatorisch feest of zo, ik zou de oorsprong eerder in het katholicisme zoeken - en die nemen het niet zo nauw met zondagsrust.

Hier is het enorm populair, en ik kijk er nu al naar uit.

17. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Heb echt geen idee.....?

Hier worden door de buurt briefjes door de deur gedaan en als je mee wilt doen doe je het ganglicht aan..de donkere huizen slaan ze over.

18. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Hier word het dit jaar op zaterdag gedaan!

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Haha echt serieus!? :D Wat geweldig en wat netjes.

Bij ons word er gewoon van iedereen verwacht dat je mee doet en heel af en toe zit er dan een huis tussen waar de mensen stiekem in het donker zitten en net doen alsof ze niet thuis zijn ;) vervolgens ga je dan liedjes zingen over mevrouw kikkerbil en weer verder ;)

O wat ik wel eens heb gezien was bij oude mensen een briefje op de duur dat ze ziek zijn, slecht ter been oid en of kinderen alsjeblieft niet aan willen bellen. Daar belde dan ook eigenlijk nooit iemand aan.

Wij gaan overigens ook altijd in het woongebouw/bejaardentehuis hier lopen (waar mijn oma woont) en die oude mensen vinden het echt geweldig dat ze kinderen aan de deur hebben. Met slecht weer ook altijd ideaal trouwens, lekker overdekt ;)

20. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Toen ik kind was werd er bij ons in het dorp niks gedaan aan sint maarten. Nu ik samen woon in een ander dorp ook geen enkel kind aan de deur gehad. Misschien ligt het er ook aan in welk regio je woon.

Deel Deze Pagina