alternatieve manier tweetalig opvoeden

Discussie in 'De lounge' gestart door Lyso, 9 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Even onze situatie schets. Mijn man is geboren in Engeland, en woont al sinds zijn 19e parttime, en van af zijn 22e fulltime in Nederland. Hij spreekt behoorlijk goed Nederlands, met maar een heel licht accent. En dan nog niet eens een Engels accent. Kan ook de G en de R goed zeggen bijvoorbeeld. De reden dat hij weg gegaan is, was onder andere werkeloosheid en foute vrienden.
    Inmiddels hebben wij 2 kinderen, 1 van ruim 4 en 1 van 16 maanden. Nu is het probleem dat mijn man het heel moeilijk vind om Engels tegen de kinderen te praten. Ik ben zelf tolk (niet Engels), en weet hoe ontzettend goed het voor een kind is om 2 talig op te groeien. Ml vind het op zich wel handig voor ze, maar meer omdat Engels overal bruikbaar is. Hij zit er dus niet zo mee. Hij leest wel veel voor in het Engels, en we proberen regelmatig er heen te gaan, maar dat moet financieel ook maar net kunnen. Ik lees overal dat je de taal die je het best ligt moet spreken naar je kind, maar het Engels heeft voor mijn man dus vooral ook een negatieve lading, ook omdat zijn jeugd niet echt leuk was. Mijn dochter van 4 verstaat nu behoorlijk wat Engels, maar ik merk ontzettend, dat wat ze van de zomer nog wist (12 dagen bij Engelse oma gelogeerd) weer helemaal wegzakt. Omdat ík heeel graag wil dat ze goed Engels leert, hebben we nu afgesproken om zondags met zijn álle Engels te spreken. Dochter wil dat niet altijd, doen we niet moeilijk over, maar wij blijven zoveel mogelijk Engels praten. Maar ja, nu is de gekke situatie, man ligt even op bed, en ik zit dus met dl beneden, Engels te praten, terwijl mijn Engels ook niet echt briljant is. En ik dus soms ook struikel over zinnen... :( Zit nu dus alweer Nederlands met dr te praten...zucht... Wat ik eigenlijk wil met dit stuk, zijn er mensen die dit herkennen, of misschien andere oplossingen hebben? Kortom zijn er alternatieve manieren om een kind 2talig op te voeden???

2. Chaii

Chaii Niet meer actief

Misschien heb je er niks aan maar ik pas het wel toe.
    Wat ik doe is; ik gebruik soms een Nederlands woord voor iets en de andere keer het engelse woord.
    Dit pas ik ook toe bij bepaalde zinnen die ik een paar keer per dag zeg. Zo leren ze eerst de 'basics'.
    Vooral op zeer jonge leeftijd leren ze super snel, ik zou daar dus echt nu gebruik van maken. :)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hmm, lastig! Wij voeden tweetalig op maar dan via de bekende OPOL (one parent one language) methode en dat werkt heel erg goed maar lastig als het voor je man zo moeilijk ligt. Ik denk dat 1 dag in de week ook niet genoeg is en daarnaast leer je zo je kinderen ook 'foute' zinsconstructies etc aan doordat jouw Engels niet vloeiend is. Wat ik in jullie geval zou doen:
    - de kinderen Engelse ipv Nederlandse televisie laten kijken (is passieve taalverwering en alhoewel actieve beter is draagt dit toch wel behoorlijk bij, merk het bij mijn eigen kinderen heel sterk)
    - regelmatig een cd met Engelse kinderliedjes opzetten
    - als het mogelijk is: laat je man elke avond een Engels boekje of verhaal voorlezen
    - spreek één vast moment af dat jullie Engels praten: bijvoorbeeld bij het avondeten. Alleen als je man er ook bij is, anders heeft het weinig zin denk ik

Op die manier wordt de Engelse taal voor de kinderen wat aantrekkelijker (tv, liedjes, boekjes) en voor je man hopelijk wat minder negatief. Als hij merkt dat de kinderen het Engels gaan oppikken kan hij dat Engels praten steeds verder uitbouwen.

Ik zou het er ook zeker nogmaals met hem over hebben en het belang benadrukken want een tweetalige opvoeding is echt onbetaalbaar en uniek: je kunt het later nooit meer als zodanig aanleren. Nu kan het nog, tot een jaar of 6 kan een kind een taal nog als moedertaal leren spreken maar dan moeten jullie wel echt nu beginnen gezien de leeftijd van je oudste.

Succes!!

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat is iets wat ik persoonlijk NOOIT zou doen want op die manier leert je kind geen onderscheid maken tussen twee talen (wat juist de kracht van de opol methode is). Je kind leert inderdaad allemaal woorden maar weet niet wat nou Engels en wat nou Nederlands is. Ik ken veel ouders die zo krom tegen kinderen praten (Turks en Nederlands) en het taalniveau van die kinderen wordt er echt niet beter van, ik zou het je echt afraden het zo aan te pakken.

5. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Door mijn studie heb ik hier een heel klein beetje verstand van en je kunt gerust woorden uit verschillende talen door elkaar gebruiken hoor. Kinderen horen aan de klanken welk woord bij welke taal hoort en doen dit instinctief goed- zelfs als je 3 of 4 talen door elkaar zou gooien. Natuurlijk sluipt er wel eens een foutje in, maar bij mij gebeurt ook nog steeds regelmatig en ik kan echt wel onderscheid maken tussen de twee talen ;). Verder zou ik wel uitkijken en een ouder die de taal niet vloeiend spreekt deze taal teveel met het kind laten spreken als de andere ouder die de taal wel vloeiend spreekt dat niet ook doet. Het kind zal dan ook veel dingen fout leren. Nu is dat natuurlijk ook geen ramp, want een redelijk slim kind leert de fouten ook snel genoeg wel weer af. Maar in jullie geval zou ik je man toch vragen om zich over z'n gevoelens heen te zetten en zo af en toe Engels met jullie kinderen te praten. Dit is zoveel logischer, dan leren je kinderen het gewoon goed.

En om je man te overtuigen kun je vertellen dat er uit onderzoek blijkt dat tweetalige kinderen creatiever zijn en het gemiddeld beter doen op school (wanneer er gecontroleerd wordt voor sociaal-economische factoren). Tweetaligheid maakt namelijk dat kinderen hun hersens anders gebruiken dan andere kinderen, wat een stimulerend effect heeft. :)

6. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik denk dat de beste oplossing is om je man Engels te laten spreken. Dit is zijn moedertaal. Emoties kun je ook het beste uitdrukken in je moedertaal. Dat is -lijkt mij- erg belangrijk voor een kind.

Mijn vriend is Frans en zal in de toekomst ook Frans spreken tegen onze kinderen. Ik ben Nederlandse, en zal dus Nederlands tegen ze spreken. :)

7. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    wij voeden ook 2 talig op, nederlands/duits. mn vriend praat 95% van de tijd duits met ons zoontje en ik nederlands. (net geleerd dat dat de OPOL methode is :p)

maar ik merk echt dat het zo goed is voor ons zoontje, hij verstaat zn duitse familie makkelijk en kan lekker met ze kletsen. en het is natuurlijk heerlijk voor op school later!

ook leert hij wat engels van mij en mn beste vriendin maar daar focussen we niet echt op.

8. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Bij ons gaat het ook zo, helaas. Man spreekt Arabisch, dus zou willen dat hij dat ook tegen onze dochter doet. Hij ziet het belang er wel een beetje van in, maar hij doet/wil het niet. Hij denkt in het Nederlands, zegt hij en dan voelt het raar om een andere taal thuis te spreken. Erg jammer!

9. adi

adi Niet meer actief

Theoretisch klopt dat wel, maar je maakt het heel stellig. Ik spreek genoeg mensen die kinderen op deze manier tweetalig opvoeden. Meestal hoogopgeleide mensen waarbij beide ouders van buitenlandse afkomst zijn. Die mensen voelen zich ongemakkelijk om hun kind dat in Nederland geboren is naar psz of school te sturen zonder dat het kind een woord Nederlands spreekt, terwijl zijn ouders foutloos Nederlands spreken. En het moeilijk vinden om 1 ouder te 'verplichten' om constant maar 1 taal tegen het kind te spreken terwijl ouders vaak zelf beide talen gebruiken.
    Deze kinderen hebben allemaal geen moeite met taal en kunnen prima beide talen uit elkaar halen.

Onze kinderen worden tweetalig opgevoed, niet volgens OPOL. En ze kunnen prima beide talen onderscheiden. Vanaf ong 3,5 jaar kunnen ze ook vertalen voor mensen die de andere taal niet spreken.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Maar ik begrijp niet als de ouders foutloos Nederlands spreken, waarom ze dan niet voor OPOL kiezen? Ik heb er diverse colleges over gehad tijdens mijn studie en ook veel onderzoeken over geleden, en overal wordt echt benadrukt dat alle andere methodes minder goed zijn. Zeker voor de cognitieve taalverwerking, dus hoe het in de hersenen allemaal wordt opgeslagen en op wat voor manier dat onderscheid in de hersenen wordt gemaakt.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Daarbij merk ik nu al aan mijn jongste dat zij meer moeite heeft met het onderscheid. Bij de oudste waren we heel consequent maar de jongste speelt natuurlijk heel met de oudste en die praat zowel Turks als Nederlands tegen haar en daardoor blijft de taalverwerving van de jongste wel achter bij die van de oudste destijds. Het is gewoon verwarrend.

12. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn man en zijn broers hadden er allemaal geen moeite mee en ze zijn gewoon hoogopgeleid allemaal.
    Mijn oudste heeft er ook totaal geen moeite mee en weet duidelijk het verschil.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Onze kids worden tweetalig opgevoed NL/Arab.
    Daarnaast krijgen ze 3x in de week Engels, zoon van bijna 12 leest, praat en schrijft door deze manier nu dus ook Engels. Misschien een idee om dit ook zo te doen? We zijn begonnen met het Alfabet en de cijfers en daarna hadden we elke maand weer een ander thema denk bijv.aan kleding, eten het weer enz.

14. adi

adi Niet meer actief

Omdat OPOL methode bedoeld is voor gezinnen waarbij ouders verschillende achtergronden en verschillende moedertalen hebben. Anders zou een ouder gedwongen worden om tegen zijn eigen kind nooit in zijn moedertaal te spreken. Dat voelt vaak gewoon niet goed.

Alternatief is dat deze ouders hun kind helemaal geen Nederlands leren en dan vervolgens vve aanvragen zodat derden hun kind een taal moeten leren die ze zelf prima beheersen. Daar kiezen tegenwoordig veel goed opgeleide mensen niet voor (gelukkig maar!)

En nogmaals: in de meeste gevallen spreken deze kinderen prima beide talen.

15. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Kun je niet kijken of je in contact kunt komen met andere Engelse gezinnen in de buurt? En misschien kunnen je kinderen naar Engelse les toe?

Mijn man en ik wonen in Engeland en zijn beide Nederlands. We praten allebei in het Nederlands tegen haar en hopen dat ze Engels oppakt via vrienden en misschien ooit de creche etc.

16. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ze zal sowieso Engels leren via school.
    Mijn nichtje sprak geen Frans toen ze naar school ging. En nu spreekt ze vloeiend Frans :)

17. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Zover denk ik nog niet vooruit ;) Als ze wat ouder is gaat ze misschien een paar ochtenden of middagen naar een creche toe waar ze het wel leert. En ja op school leert ze dan ook echt lezen en schrijven.

Pas had ik met een Nederlands gezin afgesproken die een 4-jarig kind hadden. Ze sprak met hem in het Nederlands en hij reageerde alleen in het Engels. Ook kwam ik afgelopen weekend een vrouw tegen die in het Duits tegen haar 2-jarig meisje sprak en ze reageerde ook alleen in het Engels. Lijkt me echt moeilijk om dat te veranderen. In beide gevallen was de vader Engels maar denk dat het voor ons makkelijker is omdat we beide Nederlands zijn.

18. Nati

Nati Niet meer actief

Wij proberen ook 2-talig op te voeden (ik Duits, mijn man Nederlands), maar het schiet er heel vaak bij in dat ik Duits praat. Ik vind het ook raar om met mijn man Duits te praten, behalve als we daar met mijn familie zijn.
    Wel lezen we allebei Duitse boeken voor, heb ik veel kindermuziek met Duitse teksten, zet ik soms de tv op een Duits net en zijn we best vaak in Duitsland. Ik hoop dat mijn dochter op die manier veel van de taal oppikt, maar ik zou het echt vaker en consequenter moeten doen!

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij voeden uitsluitend volgens OPOL op. Mijn man praat uitsluitend Russisch met de kinderen, ik uitsluitend Nederlands. Wij wonen in het Midden Oosten dus oudste gaat hier naar school en leert Engels. Omdat Arabisch de hoofdtaal van het land is, krijgt hij ook nog twee uur per week spelenderwijs Arabische les op school. Zonder de stricte methode van OPOL zou het waarschijnlijk taalkundig niet zo goed gaan.

20. blijzwanger

blijzwanger Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.832
    35
    48
    Utrecht
    mijn vriend vond het eerst ook ongemakkelijk om duits te praten thuis, maar is dat (op aanmoediging van mij en anderen) toch wel gaan doen. je hoeft tegen je man geen duits te praten, zolang je tegen je kind maar altijd duits spreekt :) mijn vriend en ik praten ook gewoon nederlands tegen elkaar.

het is zo leuk om te horen hoe ons zoontje antwoord geeft in het duits tegen mn vriend en als ik er dan iets aan toe voeg spreekt hij weer nederlands tegen mij :) hij switcht moeiteloos tussen de talen terwijl hij pas 2 is :)

Deel Deze Pagina