Aardappels bij de boer kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem93, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik heb even een korte vraag, hoe duur zijn aardappels bij de groenteboer?
    Voor mijn studie ben ik bezig een verbeter voorstel te maken over warm en gezond eten op het kinderdagverblijf.
    Nu ben ik bezig met het schrijven van mijn conclusie en dus ook de prijzen moeten genoemd worden maar ik heb echt totaal geen idee over de verschillen in prijzen van aardappelpuree en aardappels bij de boer.
    Wie kan mij helpen?
    Wat ik tot nu toe heb ..

C. Beroepsproduct ontwikkelen

Mijn verbeter plan is het invoeren van verse aardappels in plaats van aardappel puree.
    Op mijn stage plek wordt vier dagen per week vers gekookt door onze keuken hulp.
    Maar door het snelle gemak maakt zij al het eten met aardappel puree uit zakjes van de Albert Heijn waar eigenlijk een hoop ingrediënten in zitten waar van je je afvraagt of je dit je kind wel echt wilt laten eten.
    Het idee van een warme maaltijd die zit inbegrepen bij de kinderopvang prijs klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk.
    Maar is alles wel zo vers en gezond als dat het lijkt voor de ouders?

In mijn verbetervoorstel wil ik helemaal afstappen van de aardappelpuree in zakjes.
    Mijn plan is om elke ochtend de vastkokende aardappels te schillen en deze op het vuur te zetten.
    Wanneer het bijna etenstijd is wordt deze gepureerd met de groentes en dan meteen geserveerd aan de kinderen.
    Zo is het eten nog warm en zit het vol vitaminen en met verse aardappelen.

Door de verandering houd het wel in dat de keuken hulp een half uur eerder moet beginnen met werken omdat zij dan de tijd heeft om de aardappels allemaal te kunnen schillen.
    Mogelijk kan zij hier ook hulp bij krijgen door collega's die van begintijd kunnen wisselen, zodat iedereen een keer aan de beurt komt met een vroege dienst zodat deze een half uurtje extra in de keuken kan staan om te helpen.
    Hierbij wordt de kwaliteit van het eten een stuk beter want nu is echt alles vers.

Ook houd het in dat er geen puree meer moet worden ingekocht bij de Albert Heijn.

Nu moeten ze wel bij de groenteboer die wekelijks komt voor het fruit extra zakken aardappelen bestellen zodat er elke week genoeg op voorraad is.
    Dit gaat ze ongeveer

Bij het voedingswaarden tabel kun je zien dat er een groot verschil is tussen de gezonde gekookte aardappels en de ongezonde aardappelpuree.
    De aardappelpuree krijgt een 5.5
    De gekookte aardappels een 7.9

Er is dus zeker verbetering wanneer we zouden overstappen.

In de puree zit 1003 mg Natrium, dit is dus het toegevoegde zout, vooral voor de smaak.
    Terwijl er in gekookte aardappels maar 12 mg Natrium zit, omdat dit van het land komt en dus vers is!

Mijn conclusie
    Voor de gezondheid van de kinderen is het beter om vast kokende aardappelen te geven dat de puree.
    Het is een kleine moeite om de boodschappenlijst bij de Albert Heijn aan te passen want de boodschappen worden online besteld waardoor je dus elke moment kunt aanpassen wat je in je winkelwagen wilt hebben.
    Er zit uiteraard wel prijs verschil in een pak puree of een 5 kilo zak verse aardappelen.
    Maar je zou moeten uitrekenen hoelang je hier mee doet en of je uiteindelijk wel eerlijke biologische producten aan de kinderen aanbied en ze niet volstopt met zout en toegevoegde smaken die eigenlijk niet goed zijn voor een kind.
    Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor de opvang van het kind en moeten een zo goed mogelijke situatie creëren voor het kind waardoor hij/zij op een gezonde en veilige manier gebruik kan maken van de kinderopvang.
    Een verbetering zou het dus zeker zijn, voor zowel de ouders als het kind.

Wie kan mij helpen? :)

2. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    Denk dat die prijs nogal varieert. Zou zelf kijken of je contact op kunt nemen met de boer waar nu ook de groentes en fruit al vandaan komen.

3. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Bij ons een euro per kg frieslanders. 5 euro voor 5 kg dus.

4. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Daar ben ik ook benieuwd naar. Hier betaal ik voor een 3 kg zak kruimige biologische aardappels iets van 2 euro en paar cent bij de jumbo.

Is trouwens kruimig niet beter voor te pureren voor de kinderen dan de vaste aardappels?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier kwam een boer aan de deur met zijn aardappels maar ze waren redelijk aan de prijs (1 euro voor 1 kilo) en vooral niet lekker. Laatst had ik bij de Nettorama 10 kilo voor 3 euro!

6. minon

minon Niet meer actief

De supermarkt is volgens mij goedkoper als de boer. Hier is het bij de Plus vijf kilo voor 3,49. Als je zakjes van de AH hebt kun je ook in je voorstel meenemen dat ze eens per week de bezorgdienst van appie laten komen bijvoorbeeld??

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik haalde vaak een zak van 20 kilo voor een euro of 15. Dore's of Borgers.
    Ligt ook aan het seizoen. Nieuw aardappels zijn duurder, naarmate ze ouder worden zakt de prijs.

Ik kocht het trouwens niet bij de groenteboer, maar bij de boer die het van zijn eigen land af haalde.

8. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!
    De vastkokende moesten de kruimige zijn inderdaad, heb het aangepast in mijn plan.

Ik heb samen met mijn vriend maar even een berekening erop los gelaten haha.
    Daar komt ie!

PUREE Aantal pakken Hoeveelheid Prijs Totaal prijs voor week Aantal kids Prijs per dag
    15 (3 per dag) 4x125gr € 1,39 20,85 60 € 4,17

AARDAPPELEN Aantal kilo Hoeveelheid aardappelen Prijs Prijs per aardappel Aantal kids Prijs per dag
    10 kilo 50 € 4,00 € 0,08 60 € 4,80

€ 0,63 per dag duurder

€ 3,15 per week duurder is

9. minon

minon Niet meer actief

Argh heel verhaal getypt is alles weg. Ik denk dat je in je berekening beter uit kunt gaan van de hoeveelheid bereid product. De ene aardappel is nl drie keer zo groot als de ander dus de kosten zijn niet evenredig te vergelijken bij een aardappel per stuk.

Voorbeeld:
    1 pakje van 4x 125 gram purree kost 1,39
    1.39 delen door 4 zakjes is 0.35 per zakje.
    Per zakje heb je 200 gram bereidde purree (?)
    Een kindje eet 100 gram dus kost 0.17 cent
    60 kindjes x 0,17 = €10.20

Gekookte aardappels ksoten 3,49 voor 5 kilo.
    3,49/5 =0.70.
    Per 250 gram aardappel heb je 200 gram gestoomde aardappel omdat de schillen eraf gaan. Dus 0.70/4 = 0.18
    Een kindje eet 100 gram aardappel dus 0.18/2 = 0.09
    60 kindjes x 0.09 = €5.04

Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet zijn dan de gestoomde aardappels ineens de helft goedkoper en doordat ze vers gestoomd worden zitten er veel vitamines in.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou buiten het prijs-aspect vooral het gezondheid ook noemen. Ze raden af om kinderen toegevoegd zout te geven, en aardappelpuree uit een pakje, ik zou echt niet willen dat mijn kinderen dat krijgen! ( Alleen al omdat er ws melk in zit en die van mij dat niet mogen ) Hoe wil je de puree aanmaken, met melk en roomboter, of met water?

11. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik haal aardappelen bij de boer en dan betaal ik 3.50 voor 3 kg volgens mij

12. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Nou, me opdracht is vandaag gelukkig goed gekeurd!
    Bedankt voor jullie reacties en hier mag wel een slotje op

13. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Ik werk in een groente en fruit winkel.
    Wij verkopen zakken frieslanders van 5 kilo voor €2,80.
    Deze komen van een boer uit de omgeving..

Deel Deze Pagina