Als je een eigen oprit hebt vind ik dat niet zo netjes. Dan moet je ervoor zorgen dat je de auto even weg zet als je weggaat of je oprit zo maken dat je langs elkaar kan. Ik zie hier veel buren sochtends eerst de ene eruit rijden en dan terug en weer naar binnen gaan. Omslachtig maar wel netjes. Beetje flauw als je dan ook nog de plek voor mijn deur claimt en ik ook nog met 2 kinderen en tassen een straat verder met sjouwen.
Veel mensen vinden dat de parkeerplek voor hun deur van hun is. Ook als ze zelf een oprit hebben. In ons oude huis is de buurman naar me toe gekomen met de vraag of ik de auto van zijn plek wilde halen! Mooi niet gedaan.
Jeetje, 5 auto's... Wij hebben geluk met extra parkeerplaatsen aan de overkant. Wij zetten maar 1 auto aan onze kant van de straat (2 er neerzetten vinden wij ook niet netjes) en de andere altijd aan de overkant. Soms beide aan de overkant als er geen plek is. Echter hebben wij een single buurman van 32 die altijd opmerkingen maakt als onze auto bij hem 'voor de deur staat'... Hij krijgt dan altijd het antwoord van mij dat zijn naam niet op de parkeerplaats staat.
Ik las het als dat andere mensen (buren) zo parkeren dat je niet je oprit af kan, dus niet door auto van partner. Dan zou ik op gegeven moment ook op de parkeerplek zetten Maar misschien las ik verkeerd
Wij hebben iets vergelijkbaars, we hebben zelf een oprit waar mijn man zijn auto staat en ik zet mijn auto voor ons huis . Dan blijft er nog altijd voor ons huis plek voor een andere auto over. Maar als iemand anders wel eens op ‘mijn’ plek staat vind ik dat ook heel storend, aangezien er ook een algemene parkeerplek is maar dat is dan verder moet lopen. Ik begrijp dus je frustratie en vind het zelf wel asociaal om voor iemand anders zijn deur te parkeren als er alternatieven zijnt, ik ben er zelf nog niet met mensen over begonnen omdat het steeds om anderen gaat en niet zo heel vaak voorkomt. Als het altijd om mijn buren ging zou ik er misschien wel over beginnen als ik jou was. Succes!
Het zijn openbare parkeerplaatsen. Iedereen mag daar parkeren. Als je vind dat er te weinig parkeerplaatsen zijn dan kun je jezelf richten tot de gemeente. Die zou meer parkeerplaatsen kunnen creëeren of de straat voor vergunninghouders maken en ieder huishouden een maximaal aantal vergunningen verlenen. Maar eisen dat mensen ergens anders parkeren omdat jij graag een openbare parkeerplaats vlakbij je huis wil claimen, dat is naar mening onredelijk. Hoe ongemakkelijk het ook voor je is, je hebt nu eenmaal geen recht op een openbare parkeerplaats voor je deur.
Ik zou waarschijnlijk zo’n ‘asociale’ buur zijn. Ik zou mijn auto neerzetten zo dicht mogelijk bij mijn bestemming (op een openbare plek). Nou is 5 auto’s wel wat veel, maar ja als zij een paar auto’s netjes ergens anders neer zetten, hoe groot is dan de kans dat die plek voor jouw huis vrij blijft voor jou? Vragen kan altijd uiteraard en zoiets moet je als buren ook bespreekbaar kunnen maken.
Je hebt inderdaad geen 'recht' op een openbare parkeerplek. Maar kom op... een gezin met vijf auto's die ook van volwassen kinderen zijn? Die lopen echt niet allemaal met zware boodschappentassen, maxicosi's, luiertassen, slapende kinderen (of een combinatie van deze) te zeulen. Als één huishouden 5 plekken vlak voor de deur gebruikt waardoor een ander gezin wel steeds ver moet lopen / sjouwen, is het helemaal niet teveel gevraagd om hier rekening mee te houden. Ik herken de ergernis in ieder geval wel. Gelukkig hebben we nu voldoende parkeerplaats op onze eigen oprit. Dat was ook echt één van de selectiecriteria toen we een ander huis gingen kopen. TS, ik zou het gewoon eens aankaarten. Niet vanuit "ik wil en jullie móéten" maar "ik zou het fijn vinden, zouden jullie willen". Nee heb je, ja kun je krijgen.
het zijn openbare parkeerplaatsen dus ze mogen er gewoon staan . Maar als jij gewoon je buurvrouw uitlegt dat het voor jou op dit moment erg zwaar is om zwanger en met 3 kinderen heen en weer te lopen naar je auto en of het mogelijk is dat zij 1 of 2 auto's verder weg parkeren zodat jij je auto dichterbij kan zetten. Kan ik me haast niet voorstellen dat er nee gezegd wordt. Is natuurlijk geen garantie want er kan altijd iemand anders zijn/haar auto voor de deur zetten. Wij hebben dit probleem gehad in onze straat (wij persoonlijk niet omdat we een inrit hebben) maar de wijken zijn oud en niet berekend op gezinnen met meerdere auto's. Hier is een stuk gemeente tuin omgetoverd tot extra parkeerplaatsen (stuk of 10) .
Dit vind ik zelf een asociale houding om eerlijk te zijn. Als elk huis plek heeft voor één of twee auto’s voor zijn deur en je kiest zelf ervoor om meer auto’s te nemen dan is het niet netjes om die auto bij iemand anders voor zijn deur te parkeren en diegene hiermee te dwingen tot verder lopen. Zwanger of niet.
In het geval van ts vind ik dat ze het best even kan voorleggen aan de buren en aangeven dat ze het lastig vind om met veel kleine kinderen en boodschappen ver te moeten sjouwen. Vijf auto’s is wel heel veel en dat zou toch bespreekbaar moeten zijn. Maar voor het overige vind ik het echt gezeur als mensen per sé recht voor de deur willen parkeren. Dan moet je bijna in de gaten gaan houden welke auto van wie is en wie er meer dan 1 auto heeft, etc. En als er bezoek komt, moeten die dan ook verder weg parkeren, terwijl er gewoon plek is voor de deur. Waar je je al druk om kan maken. Hier hebben de meeste gezinnen 2 auto’s. Soms sta ik recht voor de deur, soms aan de overkant van de straat, soms moet ik echt even zoeken. Dan heb ik dus gewoon pech dat het druk is. Ik woon in een rijtjeshuis, dan is het gewoon onmogelijk dat iedereen zijn auto precies voor zijn eigen deur zet. Het zou wat zijn als buren dan ook nog eisen gingen stellen over een openbare parkeerplaats.
Tja, ik vind het een asociale houding om de openbare ruimte voor jezelf te claimen. Maar zoals hier al geopperd is, TS kan het toch vriendelijk vragen aan de buren, om ten tijde van haar zwangerschap rekening te houden met het vrijlaten van een parkeerplaats? Je garandeert er echter niets mee, want er kan zomaar iemand anders parkeren dan TS of de directe buren. De visite van 3 huizen verderop bijvoorbeeld. En is het wel zo, dat er bij TS voor ieder huis 1 of 2 parkeerplaatsen zijn? Dat schrijft ze nergens. En als er maar 1 is, mag ieder huishouden dan maar 1 auto hebben? Hoe gaat dat dan bij forensen die elke dag naar hun werk moeten met de auto? Of mensen die een bedrijfswagen hebben? Bij ons in de straat hebben sommige huizen 3 parkeerplaatsen voor de deur en andere huizen 0. Hoe moet het daar dan? Nogal veel variaties. Maar het blijft de openbare ruimte, waar mensen nu eenmaal mogen parkeren. Als je een privéparkeerplaats wil dan kun je beter een huis met een oprit/garage kopen, denk ik.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een huis te kopen met eigen parkeerplek. En je hebt gelijk: ts heeft nergens recht op. Maar als we allemaal zo gaan leven... je kunt elkaar ook iets gunnen en rekening houden met elkaar. Dat is voor iedereen fijner toch? Ik sta in ieder geval wel zo in het leven!
Aan mij had je echt de verkeerde gehad als je jouw eigen auto op mijn oprit had gezet omdat het plekje waar jij graag parkeert welke helemaal niet jouw eigendom is bezet is. Ik had niet eens de moeite genomen om je aan te spreken maar had gewoon je auto weg laten slepen. Het is misschien wat vreemd dat de buren hun eigen oprit leeg hadden en wel twee auto's op de openbare plekken hadden gezet, maar misschien hadden die mensen daar wel zo hun redenen voor. Om dan maar jouw auto op hun prive terrein te zetten vind ik echt not done. Vind het ook vreemd dat mensen parkeerplekken willen claimen, hoe moet bezoek dit doen dan? In het geval van TS vind ik wel dat ze er een gesprek over aan kan gaan. 5 plekken in beslag nemen is dan wel weer wat veel van het goede. Misschien hebben de buren er nooit echt bij stil gestaan.
Natuurlijk kun je elkaar dat gunnen! Dat is ook heel mooi, dat je zo in het leven staat. Maar als het je niet gegund wordt, dan moet je jezelf daar bij neerleggen. Want je hoeft elkaar niet per se iets te gunnen natuurlijk. En het argument: niet iedereen heeft het geld voor een huis met eigen parkeerplaats houdt geen stand... daar moet je in Amsterdam eens mee komen
Denk dat je best her gesprek aan kan gaan. Vind het alleen een grappig probleem. Woonde net nog in een jaren 30 wijk in Rotterdam. 60 appartementen in 1 straat en 20 parkeerplaatsen...
Bedankt dames! Fijn om ook wat herkenning te lezen. Ik laat mijn man vanavond even langs gaan om het te bespreken. Hij is wat beter in het verwoorden van zulke dingen. Daarnaast hebben we met de buren, zoals ik al eerder aangaf, wat gezeur gehad en daarom ‘durf’ ik zelf niet zo goed. Je wilt ze toch het liefst te vriend houden. @Manque : Er zijn niet te weinig parkeerplekken als iedereen een ‘normaal’ aantal auto’s zou hebben. Jaren hadden hun 3 auto’s en ging het prima. Tuurlijk moesten we wel eens verderop parkeren (dit hou je niet tegen met bezoek etc), maar dit was niet standaard. Nu hebben ze er 5 en staan wij altijd verderop. Ik hoef niet per se de plek recht voor de deur, want ik sluit me ook aan bij @Adje. Maar nu is er niet eens meer kans dat we überhaupt in de buurt staan. Ik snap dat ik niks kan claimen omdat het openbare plekken zijn, maar in mijn ogen is dit toch niet helemaal hoe het hoort. Vooral uit beleefdheid dus. En je hebt zeker gelijk: als het niet gegund wordt, dan leg ik me er ook bij neer. Ik vroeg me vooral af of ik een zeikerd was als ik het zou bespreken. Nogmaals bedankt Ik zal nog even laten weten wat de reactie is.
In onze oude, gezellige jaren '30 straat zette iedereen 1 auto voor de deur en 1 om de hoek bij het parkeerterrein. Gewoon fijn nabuurschap in het Brabantse. Nu heb ik alle ruimte door vergunningen bij ons nieuwe huis.
Ben overigens heel benieuwd hoe je straks iedereen in de auto krijgt? Gaan jullie over op een 7 zitter?