Ik ben net voor de 2e keer deze week langs een boerderij gereden, waar 3 paarden in een paardenbak vol modder lopen. Ze staan er echt tot hun enkels in en volgens mij is dat toch slecht voor de hoeven? Ik twijfel omdat het misschien gewoon een momentopname is. Voor hetzelfde geld staan ze er maar een uurtje per dag in en rij ik steeds net op die tijd voorbij. Ik rij Zometeen weer erlangs en ga dan even goed kijken hoe ze er verder uitzien. Wat zal ik doen, bellen voor de zekerheid? Of het gewoon in de gaten houden? Wat zouden jullie doen?
Even in de gaten houden, niet gelijk bellen. Precies wat je zegt: misschien is het een momentopname. Zou ik in ieder geval doen
Toen wij vroeger pony's hadden moesten ze ivm een of andere ziekte aan de hoeven juist in het water/modder staan.
Ik zou er sowieso ook even op andere momenten dan je vaste momenten langsrijden als dat mogelijk is. Zo weet je of het een momentopname is of niet.
Echt? Oh, kun je nagaan hoeveel verstand ik ervan heb. Ik kijk straks wel even hoe hun conditie verder is
Zou niet bellen zolang ze er verder niet vermagerd oid uit zien. De paarden hier staan hier ook overdag op het land (en dus ook regelmatig in de modder) teveel kan inderdaad slecht zijn voor de hoeven maar hoeft niet, en wie weet staan zij snachts gewoon binnen.
Over het algemeen is het niet goed voor de hoeven krijgen ze veel problemen mee dus ja ik zou wel bellen. Voor de zekerheid op een ander moment nog eens langsrijden maar ben bang dat het niet voor een uurtje is. Paarden moeten op een droog stukje kunnen staan. Als dat er wel is kiezen ze waarschijnlijk zelf voor de modder.
Is er een plek om droog te staan? Gaan ze s nachts naar binnen? Enz enz is van belang. Ik zou dus in de gaten houden en kijken hoe ze erbij staan en niet meteen bellen
Niet meteen voor bellen. Je weet totaal niet hoe lang ze erin staan, of ze genoeg water en drinken hebben enz. Ik heb zelf paarden en hier kleigrond dus ze kunnen niet op het land. Dat is drijfnat en trappen ze helemaal kapot. Hele dagen binnen houden kan ook niet dus dan maar een paar uur of overdag ik de blubbak. Zo nat geweest dat het water gewoon niet zakt. Niks aan te doen. Beter een halve dag in de blub zodat ze evt hun beweging kunnen pakken en daarna lekker op stal dan 24 uur op stal omdat het buiten een beetje blubberig is...
Mijn hele omgeving is op dit moment zo nat dat elk dier tot zn enkels in de modder staat. Dus dan zou je hier heel veel kunnen bellen Wat damay verder zegt. Niet bellen zolang ze er gezond uitzien.
Mijn paarden ook, staan in de rijbak momenteel en dat is ook modderig. Maar beter een paar uur buiten zo dan niet buiten. Mijne staan 's nachts wel in de stal trouwens. Kijk vooral naar de rest van hun conditie, of ze niet mager zijn en of ze ruwvoer en water tot hun beschikking hebben.
Nou, ik ben er net weer langs gereden. Ze zien er voor de rest goed verzorgd uit, dus ik ga er vanuit dat ze inderdaad een poosje staan te "luchten". Bedankt voor de reacties!
Maar.... waarom niet op zoek naar de eigenaar ipv dierenambulance bellen? Je kunt toch zo aanbellen bij het dichtstbijzijnde huis en vragen van wie die paarden zijn? Stel dat het voor de paarden niet hinderlijk is, zou het jammer zijn als de eigenaar een dikke rekening krijgt toch.
Ik heb zelf 2 paarden en die staan ook vaak in de blubber terwijl ze a onder een afdak kunnen en b op het droge stuk kunnen. Ze kiezen er dus zelf voor in de blub te staan
Soms moet je kiezen uit 2 kwaden.. Ik hád mijn paard liever overdag met soortgenoten in de modder dan 24/7 alleen op stal. Misschien wat minder fris en goed voor de huid/hoeven maar beter voor het welzijn van het brein.. Wat goéd dat je op deze manier eerst info inwint!
Een bekende van mij heeft net voor de derde keer de (dieren)politie op de stoep gehad.... zonder dat ze überhaupt ooit gevraagd is naar het waarom achter de omstandigheden. Maar de dierenpolitie gaat ook altijd onverrichterzake weer weg. Wees dus voorzichtig met voorbarige conclusies. Ik begrijp uiteraard ook je zorg hoor, maar er zit ook best veel "tussen", zoals hiervoor ook is beschreven door andere paardenhouders.
ik heb dan wel geen paard maar een hond die, als ze de kans krijgt het meest natte stuk grond uitzoekt om lekker doorheen te rennen en vooral in te liggen rollen...... als ze buiten is geweest is ze meestal groen van het natte gras. zal wel een dierending zijn denk ik
Zo’n viespeuk heb ik hier ook. Lag eens in een dode kikker te rollen en had de tijd van zn leven verschrikkelijk gewoon...