Oorlog tussen broers

Discussie in 'De lounge' gestart door Monique1985, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik zet het fftjes hier neer omdat hier ook ouders met pubers zijn :)
    Mijn zoon 3 jaar en zoon 1.5 jaar hebben echt strijd tussen elkaar.. Ze maken alleen maar ruzie of ze werken ineens samen (dingen aanraken , pakken wat niet mag) mijn 3 jarige boefje weer dat heel erg goed.. Mijn 1,5 jarige boefje ook hoor.. En dan ineens weer ruzie.. Moet ook zeggen dat ze altijd samen behalve op de dinsdag ochtend en donderdag ochtend dan gaat 3 jarig boefje naar psz.. Maar eigenlijk mijn vraag hoe pakken jullie het aan of hebben jullie het aangepakt.. Ik doe of ik haal ze uit elkaar en gaan ff afkoelen op de bank of zeg met boze stem en nu is het klaar met dat geruzie van jullie ben zelfs op het punt om het te negeren. Zolang ze elkaars hersens niet in slaan maar daar word je ook niet vrolijk van, want paar tellen later staan ze huilend om me heen.. Ze kunnen zooooo gemeen zijn tegen elkaar . Maar soms echt heel soms zijn ze heel lief tegen elkaar .. Dat is zelde hoor.. Wij hebben een 7 persoons auto en kunnen de 2 kinderstoelen echt niet naast elkaar zetten .. Hebben we 1 keer gedaan toen we naar zuid Frankrijk gingen was afgelopen zomer.. We zijn snel een parkeerplaats opgereden om ze uit elkaar te halen .. Ik word er gewoon niet goed van.. En houd het ooit op voor de ouders die het al achter de rug hebben ? Dat geeft misschien hoop haha :) 😄

2. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    samen straf geven, samen laten werken door middel van spel of iets? eerlijk van 1,5 en 3 jaar kan je nog niet echt veel verwachten ze zijn allebei in hun ego fase (wat niet erg is!) en hoort er een beetje bij, die van mij kunnen elkaar af en toe nog steeds flink in de haren zitten maar die dingen worden wel steeds minder gelukkig, ze gaan steeds vaker heel leuk met elkaar om, maar echt niet toen ze 3 jaar en anderhalf jaar waren, dan was mijn dochter vervelend en mijn oudste was zo goed als doof en had veel aan zijn hoofd en wilde gewoon ongestoord spelen.

Je moet dat niet willen forceren, doe die van anderhalf eens lekker in de box ofzo zodat je oudste lekker even ongestoord kan spelen en plan bv "samen spelen" in max een half uurtje waarbij je erbij gaat zitten ..

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Tja niet iedereen heeft een box met 1,5 jaar

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb 2 dochters van 3 en 1,5 jaar. Ze spelen over het algemeen heel lief samen (en zitten ook zonder problemen naast elkaar in de auto) dus ik heb niet echt tips, maar mijn oudste vindt het af en toe wel fijn een half uurtje of uurtje op haar eigen kamer te spelen. En zo kan de jongste ook rustig zelf beneden spelen. Daarna hebben ze elkaar echt 'gemist' en dan kunnen ze weer even vooruit. Verder zijn er hier een paar regels, elkaar pijn doen of speelgoed afpakken mag niet, dan zet ik degen die dat doet apart en verder laat ik het ze zoveel mogelijk zelf oplossen. Natuurlijk kunnen ze geen uren samen spelen, maar een uurtje zonder mij erbij gaat prima.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Daarom is het misschien nog wel een oplossing?!
    Box weer even terug in huis.

6. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook één van 4 en één van 1.5 en ik herken het wel maar ik laat het meestal gewoon een tijdje gebeuren (behalve als ze dingen doen die ze niet mogen) en meestal lost het zich vanzelf weer op. Vooral met dingen afpakken of elkaar uitdagen dat kijk ik heel lang aan.

1 voordeel voor mij, de oudste gaat al naar school dus de jongste komt ook aan haar eigen tijd/ontdekken toe.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Is ook echt de leeftijd...

3 en 1,5...die kunnen nog slecht samen spelen.

Je zult er steeds bij moeten blijven en ze toch moeten corrigeren. Op de gang...en dat gewoon steeds weer

Iets waar je dus doorheen moet. Ze zijn nog veel te klein om mee te redeneren.

8. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hier een meid van 4 en een jongen van 2 die elkaar ook constant in de haren zitten. Elk wc bezoekje van mama is weer spannend, haha.
    Spullen afpakken, slaan, schoppen, noem maar op. Het lijkt wel of ze aan het uitvechten zijn wie van de twee de baas is. De jongste zit constant uit te dagen en de oudste slaat/schopt van zich af en de jongste slaat en schopt dan terug. Ik probeer het hier voor te zijn, dus als de kleine loopt te klieren zet ik hem in zijn stoel of op zijn kamer. Als ik 'te laat' ben en de oudste gaat slaan, krijgt zij ook straf. Aan het eind van de week als ik zelf moe ben, laat ik het ze soms even uitvechten, maar let dan wel op dat het niet uit de hand loopt. Tja, ik hoop dat het een fase is... Ik heb ook weleens gehoord dat het heel gezond is als broertjes/zusjes dit doen!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.792
    113
    Mijn kinderen van 3,5 en 6,5 spelen heel goed samen...maar kunnen ook ineens ruzie hebben

Dat is wel heel normaal

Alleen is het met de leeftijd van 1,5 en 3 gewoon veel moeilijker. Allebei nog in een hele ego fase.

Als er hier ruzie is dan kan mijn dochter van 6,5 heel goed proberen om het weer om te draaien. Dan zal ze met hem praten om tot een oplossing te komen. Ze kunnen zich al veel beter in een ander verplaatsen.
    Zoiets leren ze ook op school natuurlijk.

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik heb om die reden de box nog in de huiskamer staan.. Dochter wordt over 4 maanden 2 maar zit iedere avond, als ik eten kook, in de box. Niet leuk voor haar maar wel noodzakelijk.

Ts, ik heb geen tips voor je.. Hier is het iedere dag oorlog en strijd. Mijn zoontje is echt een schatje maar hij wordt serieus een monster zodra zijn zusje in de buurt is! Ze hebben de hele dag door ruzie, pakken elkaars speelgoed af, willen perse spelen met het speelgoed waar de ander mee aan het spelen is en ze kunnen echt niet bij elkaar in de buurt zitten.. Ik hoop dat het snel over is, want ik word er lichtelijk gestoord van.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Nou dat zou super zijn, want hier is het ook continue.. Het wc bezoek is inderdaad herkenbaar. Of even boven iets pakken bijv. Die van mij zijn 3 (meisje) en 5(jongen).. ik ben al ruim 2 jaar (vanaf het moment dat zusjelief ergens bij kon komen) politieagent. Ik vind het erg vermoeiend, zeker nu ik er alleen voor sta.
    Als ik niet uitkijk doen ze elkaar ook echt pijn (krabben in het gezicht, schoppen).
    Ze kunnen ook wel heel lief samen spelen (niet heel lang, ik denk 5-10 minuten), maar het slaat vaak ineens om.
    Ik ben blij om te lezen dat het hier geen uitzondering is, maar manman wat vind ik het moeilijk.

12. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    @eppo82: heel herkenbaar! Fijn om te lezen dat anderen het ook hebben! Ik doe mijn huishouden als de oudste op school zit, zodat ik niks meer moet als ze allebei in de kamer zijn. Dan ben ik er meestal op tijd bij, maar vermoeiend is het zeker!

13. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Kan je niet echt helpen, die van mij zijn bijna 4,5 en 6,5 en zitten elkaar vaak in de weg. Hoewel ze ook heel leuk met elkaar kunnen spelen en stoeien. Maar het gaat 9 van de 10 keer uiteindelijk mis. Dan is er weer een aan het huilen.

Toevallig heb ik ze vorige week allebei een keer alleen thuis gehad en wat zijn ze dan ineens lief! Echt zo'n verschil! Ik moet toch maar een oplossing zoeken voor het alleen spelen op de slaapkamer. Maar ze delen een slaapkamer en als de een naar boven gaat, gaat de ander meestal mee. Voel me af en toe net een scheidsrechter..

14. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Oh wat ben ik blij dat ik niet de enigste bent.. Een box nee die is al weg sinds hij 5 maanden was.. Al komt hij binnenkort weer maar dan voor de baby.. Wc bezoek ohhh wat herkenbaar haha .. Als ze alleen zijn bijvoorbeeld de jongste slaapt de middelste niet dan is mijn 3 jarig boefje zooooo lief.. Zelfde geld als ik alleen met de jongste ben is hij ook zo lief, maar zodra ze bij elkaar zijn pats meteen oorlog .. Ze kunnen echt niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar .. Ze missen elkaar dan echt.. Maar dan zijn ze weer samen .. Het spelen koop je bijvoorbeeld 2 gele auto's maar boef 1 wil het autootje van boef 2 ondanks dat het de zelfde auto's zijn.. Nu heb ik tafeltje staan met blokken erin zeker wel 50 ofzo die grote echt oorlog er mee wat boef 1 wilt persee het blokje van boef 2 of anders om .. Ik word er oh zo moe van.. En ben ook echt zo gesloopt aan de einde van de dag.. Helemaal omdat ik ook bijna 6 maanden zwanger ben..
    Me vriend zegt ook van anders breng je 1 van de 2 fftjes naar je moeder dan heb je tijd voor de ander en de volgende keer het ander boefje en bovenal geen geschreeuw en geruzie gehuil aan je hoofd.. Maar voel me dan zo schuldig.. Zouden jullie dat doen omdat ze zoveel energie van je vreten nu ? Ook moet ik zeggen toen de jongste geboren werd was mijn middelste 1,5 jaar en moest echt niks van zijn jongere broertje weten.. Jaloezie heel erg had hij dat.. Soms denk ik dat hij zijn jongere broertje nog steeds als een indringer ziet of een afpakker ? (Soms zou ik wel in hun hoofd willen kijken ) maar zou dit het kunnen zijn? En hoe pak je dat aan dan ? Geen idee of te nog zo is hoor maar het lijkt zo.. Maar wat ik wel heel mooi vind is dat ze beide tegen hun grotere broer op kijken .. Met hem maken ze nooit ruzie.. Hij is net 7 jaar ... Ik hoop zo dat het een fase is hoor.. En dat slaan of bijten ken ik ook.. De jongste boef slaat de 3 jarige boef bijt.. Hier krijgen ze echt straf hoor.. En ook de 1,5 jarige boef .. Ik zet ze niet naast elkaar met straf hoor .. Lijkt me niet verstandig denk ik haha.. Ook als de 1 op mijn schoot wilt duwdt slaat of bijt de ander van schoot .. Of moeten persee samen op schoot zitten.. Maar duwen elkaar wel stiekem ff weg hoor... Ppfffff

15. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ze hebben wel beide eigen slaapkamer tegen elkaar aan en maken elkaar wakker door op de muur te slaan.. Hier ook net scheidsrechter / politie agent ...

16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn kinderen van 11 en 9 hebben dit nog steeds, alles is een strijd, wie er mooier is, wie er beter kan zingen, wie als eerste tanden gaat poetsen, en als de ander eerder gaat is er weer ruzie en oorlog en trekken ze onderhand de haren uit elkaars hoofden *zucht*.
    Het hoort erbij maar soms wel erg lastig!!

17. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    11 en 9 dus als ik pech heb kan het dus nog jaren door gaan..
    Adem in , adem uit haha

18. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Wat fijn om te lezen dat anderen dit ook hebben. Ik hoor het in mijn familie en vriendenkring namelijk niet. Hier kunnen ze ook niet zonder elkaar. Als ik boos ben op 1, dan nemen ze het voor elkaar op. De oudste komt ook altijd voor haar broertje op. Maar samen.... En dan is het vooral de jongste die kliert. Ik begrijp wel dat mijn dochter er helemaal gek van wordt!

19. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Hier ook zo dochter is 2, 5 zoon bijna 15 mnd.
    Dochter is eennpittig ding en kan gemeen zijn bijten en slaan ed..
    Moet zeggen nu ze 1 dag in de wk naar pzs gaat t beter gaat ze gaat 5 uurtjes achter elkaar.
    Ze leert dr woede beter te beheersen en gaat duidelijker aangeven wat ze wil.
    Wel is mijn zoon ook een draak die echt in de gaten gehouden moet worde hij kan heel stiekem zijn..
    Als hij voorbij loopt ff snel aan dr haren trekken oid.
    Wat hier werkt is vooral ook af en toe apart tijd geven dochter heeft duplo mag ze alleen boven mee spelen weet ze ook en ik heb een camera en kan haar dus goed un de gaten houden. .
    Verder ga ik vaak ff weg stukje wandelen buiten spelen veel naar t bos , ook ivm de hond.
    En dochter gaat gem 1 x in de week een nachtje naar oma belt zelf op en vind t heerlijk..
    Im merk dat nu we dit doen een stuk beter gaat en rustige r is in huis..
    Miss een optie om 1van de 2af en toe apart mee te nemen ald t gaat natuurlijk. .

Deel Deze Pagina