Hoi Allen, Als man van 5 kids ben ik op zoek naar gezonde budget recepten die makkelijk te maken zijn in een drukke week. Ben laatste tijd erg inspiratieloos. dus kom maar op!
Frittata kan lekker goedkoop zijn. Eieren en restjes groenten erin en je hebt een maaltijd. Lekkere combinatie is bv met zoete aardappel, spinazie (verse) en feta. Ook redelijk goedkoop: Maïsstamppot: Blik maïs (hoeveelheid naar smaak, ik doe altijd twee kleine blikjes van ah) Bieslook, fijngesneden Creme fraiche Roomboter Kruimige aardappelen (kilo) Maak aardappelpuree van de aardappel, creme fraiche en boter, roer er de mais en de bieslook doorheen. Ik doe er altijd vlees uit de aanbieding bij, bv rundervinken, braadworst oid. En ipv creme fraiche kan je natuurlijk ook melk gebruiken. Rijst of noedels met simpel woksausje (groentes en vlees naar keuze) Woksausje: 2 eetlepels sojasaus 1 eetlepel vers gemalen zwarte peper (of gemengde peper) 2 eetlepels ketjap 3 tenen knoflook geraspt eetlepel honing 1 eetlepel azijn
Macaroni Macaronimix Gehakt Zak macaronigroenten en klaar Rauwe andijviestamppot Rauwe andijvie Aardappels Spekjes Kaas Rookworst
Macaroni ham kaas; Macaroni koken. Flink wat uien snijden en zachtjes bakken. Dan een pakje dikke plak ham (Of gesneden blokjes) even opwarmen Beetje bieslook erover Lading kaas erdoor en alles door elkaar doen Of macaroni salami kruidenkaas Macaroni koken Broccoli koken Salami licht uitbakken Alles door elkaar doen met een bakje kruidenkaas en gewone kaas Pompoenpasta; Macaroni koken Pompoen zacht laten pruttelen met wat uien Munt en oregano erdoor Evt met kip En dat samen serveren.
Je geeft aan dat het recepten voor in een drukke week moeten zijn. Moet het dan ook snel klaar zijn? Of wil je juist dingen die je prima in kunt vriezen?
Spruitjes stamppot: Aardappels Spruitjes Zakje gerookte spekreepjes Sambal Rookworst/slavink/ gehaktbal enz. Spruitjes samen koken met de aardappels (zonder zout). Spekreepjes bakken met een beetje sambal. Zoveel als je zelf wilt. Vlees bakken. Spruitjes en aardappels stampen, spekreepjes erdoor roeren en je kunt eten Groentenschotel van Knorr vinden wij lekker. Deze tomatensoep is lekker en snel! https://www.leukerecepten.nl/recepten/tomatensoep/
Spaghetti carbonara Spaghetti bolognese Aardappels, bietjessalade (koude bietjes, feta, peterselie, olie en balsamico)met vlees of vis. Couscous salade: couscous, munt(optioneel) mais, tomaat, olijf, paprika, feta, komkommer eventueel stukjes kip. Risotto: ik pak gewoon de rijst die ik heb niks speciaals. 20min koken met bouillon en dan doperwten, courgette en champignons erdoor. Pizza broodjes: kaiserbroodjes door midden snijden. Mix maken van pakje ham, salami, geraspte kaas, slagroom en italiaanse kruiden. Dit erop smeren en 15 min. In de oven. Evt salade erbij.
Op desite van AH vind je budgetrecepten. Veelal ook makkelijk en snel te maken met simpele ingrediënten. Krijg ik veel inspiratie van
Pasta pesto met kip, rucola en cherry tomaatjea Zoete bliksem (recept AH) Nasi Chili con carne of chili sin carne Kijk ook eens op lekkerensimpel.nl, hier staan ook weekmenu's ed op. Op https://www.mamainlimburg.nl/totally-cooking-1x-koken-3x-eten-mexicaans/ staat een aantal '1x koken - 3x eten'-recepten op. Misschien zit daar okk iers voor je tussen?
Wat ik paar jaar terug echt vaak maakte was dit: echt heel erg low budget, en echt wel lekker. Grote pan van de maken dus veel van in te vriezen, alleen nog even rijst koken dan voor erbij. Alles kan natuurlijk van bijv AH Basic. https://www.smulweb.nl/recepten/593072/Pilaf-met-perziken
Volkoren pasta + 2 kleine blikjes tonijn + uitje + pak spinazie a la creme + 1 a 1.5 bakje kruidenkaas. Zo lekker en makkelijk én cheap!
Hier pas nasi gemaakt zonder vlees. Zakje kruiden, groente pakket en rijst. Het zakje zorgt voor de smaak en je bespaard op vlees. Jongste vond het heerlijk en hoefde niet zo te kauwen op het vlees. Kroepoek is ook niet zo duur, Ongezond maar kinderen vinden het heerlijk: macaroni koken en zo opscheppen zelf geraspte kaas erop laten doen en evt ketchup.