eigen risico ziektekosten

Discussion in 'De lounge' started by dorisn, Oct 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik ben echt boos over hoe het nu allemaal weer gaat.

het eigen risico is 150,- op zich valt dat mee, maar waar ik nu weer achter gekomen ben.

mn man gebruikt medicijnen waar hij niet zonder kan en is zn eigen risico dus kwijt (prima, daar houd je rekening mee).
    nu hebben we een brief gehad dat ie 47,- terug krijgt als compensatie, helemaal leuk natuurlijk.

een vriendin van mij heeft een chronische aandoening en gebruikt ook medicijnen en zij heeft net zo`n brief gehad.
    zij vroeg zich af waar die ander 103,- bleef.
    nadat ze met verschillende mensen aan de telefoon heeft gehangen en van het kastje naar de muur is gestuurd blijkt dat de overheid die 103,- in zn zak steekt.
    ze zeggen dat die 103,- de gemiddelde ziektekosten zijn per persoon per jaar. (voor medicijnen)

daar wordt je toch niet goed van!

ik heb vorig jaar helemaal niks gehad dus die 103,- heb ik niet gebruikt en zo met mij nog velen anderen.

geef dan gewoon niks terug als je met zo`n ***excuus aan komt zetten!

sorry moest het ff kwijt.
    chronisch zieken vallen toch al buiten een heleboel regelingen.

liefs doris

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    als je vorig jaar niet ziek bent geweest dan heb je toch ook die 150 euro niet betaald je betaald namelijk altijd eerst je eigen risico dus snap niet zo goed waar je nu naar toe wilt

een chronisch zieke weet nu al dat hij volgend jaar zijn eigen risico moet betalen een niet chronisch zieke weet dat niet maar alles wat je niet verbruikt betaal je ook niet

groetjes nathalie

dus eigenlijk snap ik het probleem niet zo :oops:

3. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Hij krijgt die 47 euro juist als extra compesatie. Doordat je man zoveel extra kosten aan medicijnen kwijt is krijgt hij dit als extra. De 150 euro eigen risico is hij hoe dan ook kwijt. Chronische ziek of niet iedereen heeft die 150 euro.

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    het gaat me ook niet om het betalen van de eigen risico, want dat moet gewoon.

het gaat om het feit dat de regering ff 103,- in zn eigen zak steekt per chronisch zieke.

ik zal het ff wat duidelijker uit proberen te leggen want volgens mij wordt ik verkeerd begrepen.

die 47,- krijg je terug van een instantie (weet ff de naam niet).
    103,- krijgt je verzekeraar terug van diezelfde instantie.
    je verzekeraar moet die 103,- aan de overheid betalen omdat je verzekeraar 150,- van jou krijgt.

raar toch?

liefs doris

5. QueenBee

QueenBee VIP lid

Dec 9, 2005
    11,098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
  6. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Volgens mij klopt het niet helemaal zoals jij het zegt. Want als het goed is heb jij het ER betaald aan je verzekeraar, nu krijg je van de overheid via het CAK 47 euro terug ter compensatie. Zij hebben namelijk berekend dat de gemiddelde mens 103 euro betaald aan eigen risico en wil mensen met een chronische ziekte gelijkstellen aan die gemiddelde mens.
    Je verzekeraar krijgt die 103 euro niet van het CAK terug (die hebben ze namelijk al van jou gehad). Het eigen risico wordt daarna op de normale manier verrekend met de overheid (die feitelijk ook alle vergoedingen uit de basisverzekering betaald). Het is dus niet zo dat de overheid zo even 103 euro extra krijgt per chronisch zieke.

Overigens zijn er nog heel veel mensen die om allerlei andere redenen 150 euro moeten betalen aan eigen risico en niet die compensatie krijgen. Zelfs mensen die chronisch ziek zijn (zoals mijn vriend bijvoorbeeld)...

7. popje

popje VIP lid

Jul 20, 2006
    7,339
    269
    83
    NH
    ik krijg helemaal niks terug ook al heb ik maar zeg maar 50 euro gebruikt. Ik krijg echt niet die 100 euro terug.

Dus wel leuk dat je dan 47 eruo terug krijgt....

8. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Wees blij dat je die 47 nog terug hebt gekregen.
    Ik had in mei of juni die 150 eigen risico al betaald door mijn astma medicijnen+ eczeem zalf. Dit heb ik al vele jaren, maar ik krijg dus helemaal niks terug. Snap niet zo goed wanneer je nu chronisch ziek bent en wanneer niet.

Share This Page