Komende zomer gaan wij weer op vakantie naar Frankrijk. Mijn man, beide kinderen en ik hebben corona gehad in december, geen booster. Nu ben ik aan het zoeken wat de regels zijn hiervoor in Frankrijk Ik lees dat je wel een booster moet hebben maar er nauwelijks gecontroleerd word. Wat zouden jullie doen? Nog een booster halen voor het geval dat we gecontroleerd worden? Of zou dit ook nog versoepeld worden? De kinderen zijn 4 en 9 en beide dus niet gevaccineerd.
Ik volg even! Hier in maart corona gehad, begreep in een ander topic destijds dat herstelbewijs voor Frankrijk maar 4 maanden geldig is, daar hebben we in augustus dus niets meer aan Maar ben wel benieuwd hoe het er nu uit ziet in Frankrijk en wat de verwachting voor de zomervakantie is
Tja niets zo veranderlijk als Frankrijk of coronaregels. Ik heb deze week toch maar m’n booster gehaald.
Ik volg ook. Ik ben wel gevaccineerd maar geen booster gehad omdat we begin januari Corona kregen en ik die 3 maanden moest afwachten. Nu voelt het zo raar om die booster alsnog te zetten voor een vakantie. Ik zet liever een booster dan in het najaar / voor een nieuwe variant dan nu 1 voor een vakantie. Zeker omdat (als je naar de afgelopen 2 jaar kijkt) het in de zomer meestal vrij rustig is qua Corona dus ik dan niet verwacht dat ze gaan aanscherpen. Je hebt in principe die booster alleen nodig om “ in te reizen” maar ja, daar wordt natuurlijk helemaal niet op gecontroleerd als je met de auto gaat. Mijn man gaat het niet doen behalve als de regels veranderen. Ik twijfel nog.
Ha, blij dat ik dus niet als enige twijfel Idd het voelt wat raar om enkel voor de vakantie de booster te halen, we willen hem dan zo laat mogelijk halen zodat we er in t najaar evt ook nog wat aan hebben (mocht alle ellende dan weer van vooraf aan beginnen). Maar we willen wel heel graag onze vakantie door laten gaan, als we aan de grens wel gecontroleerd worden en terug kunnen zou dat ook zuur zijn
Wij zijn helemaal niet gevaccineerd. Ik denk dat we in de zomervakantie gewoon gaan. Afgelopen jaar werd de pass sanitaire alleen op een paar campings en in een restaurant gecontroleerd. En lang niet op alle campings of alle restaurants. Nou dan gaan we daar maar niet heen. Bij de grens zijn wij de afgelopen jaren nooit gecontroleerd en toch zijn we diverse keren in Frankrijk en België geweest.
Ja ik weet niet, ik ben in alle jaren Frankrijk nog nooit aan de grens gecontroleerd. En vrienden van ons hebben een bed en breakfast en gaan al 5 jaar lang wel 8 keer per jaar op en neer en ook nog nooit gecontroleerd. Dus hoe groot is die kans denk ik dan. Het voelt gewoon gek om een vaccinatie te nemen voor het geval we aan de grens worden gecontroleerd
Ik heb en wil geen booster en man is zelfs ongevacineerd. Hebben met het hele gezin in januari nog corona gehad. Wij gaan gewoon. Vorig jaar werd echt helemaal nergens naar gekeken (andere landen) en voor ons is frankrijk doorreis. Dus op de heenweg 1 nacht en op de terugweg 3.
Wij hebben ook geen booster en hebben geen corona gehad. We gaan gewoon.. ik vind het zo'n onzin om voor de vakantie midden in de zomer als covid op zn laagst is, nog een booster te gaan halen. Tenzij de regels nu opeens verzwaard worden ofzo.. maar ik gok dat Frankrijk blij is met toeristen..
Ik zou even kijken wat de exacte regels zijn. Voor doorreizen is dat nooit een probleem geweest. Maar wij werden vorig jaar bij iedere camping, diverse restaurants en bij alle bezienswaardigheden gecontroleerd. Zeker als jij een camping hebt geboekt en het is hoogseizoen kan je dat risico niet nemen. Voor inreis zou ik niet zo bang zijn (tenzij er staat aangegeven dat er controle is zoals bij bepaalde eilanden of op een boot etc). Wat zegt de anwb en het ministerie. Hou je aan die regels.
Er zijn hier in Frankrijk sinds mid maart geen regels meer. Geen mondkapjes, geen QR code. Enige uitzonderingen zijn kapjes in het OV, en QR en kapjes in gezondheidsinstellingen.
Dat laatste vind ik dan wel relevant. Stel er gebeurd iets op vakantie met iemand binnen het gezin, je moet naar het ziekenhuis en je hebt geen geldige QR, kan je dan niet mee het ziekenhuis in? Hoe zit dat precies?
Toen de QR code nog volledig van kracht was was het ook al niet nodig bij spoedeidende hulp. Ik kan je geen garanties geven, ben al een tijdje niet meer in een ziekenhuis geweest, maar de algemene stemming hier is nu wel zodanig omgeslagen dat ik er vanuit ga dat je in noodgevallen gewoon naar het ziekenhuis kunt zonder QR code (en het zou me ook niet verbazen als er sowieso niets gecontroleerd wordt).
Vriendin van mij is 2 weken terug naar Disney geweest. Die zijn ongevaccineerd en geen herstelbewijs. Nergens gecontroleerd. Ze was even bang dat qr bij 't hotel wel moest maar 2 keer gebeld en ook dat hoefde niet en indd ook daar geen QR meer dus dan kunnen campings ook niets vragen lijkt mij
De vraag blijft natuurlijk, wat als de situatie weer omslaat en je hebt geen booster gehaald 270 dagen na je laatste vaccinatie? Met 1 boosterprik heb je dan dus geen qr code meer terug?
Hier ongevaccineerd en nu in Frankrijk. Niet gecontroleerd bij de grens. Die kans is echt klein. Wil je het risico niet nemen kun je altijd testen van tevoren. Een Corona vaccinatie nemen om op vakantie te gaan vind ik echt bizar.
Dat zijn ongeveer 38.5 weken na je laatste vaccinatie. Maat wat als je nou nog geen booster mag balen omdat je corona gehad hebt en je wel bijna op die 270 dagen zit...