Tips van lange afstand wandelaars

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Anemoon13, 7 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Ha dames,

Ik ben van plan komende jaar het pelgrimspad (Amsterdam-Visé) te wandelen. In stukjes natuurlijk, meestal 1 dagen, soms 2 of 3.
    Morgen start ik met heel veel zin!

Zijn er andere lange afstand wandelaars? Liepen jullie alleen of met iemand samen? Mijn vriend vindt het een onveilig idee om alleen te lopen. Dat begrijp ik wel, maar het lijkt me juist zo heerlijk!

Nog andere tips voor me? Ik ben een ervaren wandelaar maar heb al jaren (door de zwangerschappen en klachten) geen langere afstanden gelopen en ben op zoek naar tips of herkenning van anderen.

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik heb geen tips, maar lees graag mee. Het staat al lang op mijn lijstje om iets dergelijks te doen. Ik ben heel benieuwd hoe jij deze route aanpakt. Doe je telkens een stukje? Hoe werkt zoiets?

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.354
    113
    Vrouw
    Ik liep vroeger veel met een zwakke heup. Ik ken de route die je noemt niet persoonlijk. Maar ik zou altijd iemand achter de hand willen hebben met een auto in het geval van een blessure (tenzij er genoeg ov rijd).

4. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    Ik ken deze route zelf niet. Wij hebben zelf stukken van het Pieterpad gelopen en daar kom je continu wandelaars tegen, en loop je dus echt niet alleen.
    Ik ga wel eens alleen geocachen met mijn dochter, dan deel ik voor 8 uur mijn locatie met mijn man. Hij weet ook altijd waar we lopen. Tussendoor hebben we vaak ook nog contact via de app. Dit geeft me veilig gevoel.
    De route Amsterdam-Visé lijkt me gaaf! Ik hou van de Ardennen, kom er regelmatig.

5. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    ;);)Leuk om te horen dat ik niet de enige ben!
    Ik ben net terug van de eerste twee etappes: prachtig onderweg!
    Het idee is om telkens een dag te lopen, soms twee. Overnachten maakt het duurder en thuis ook minder makkelijk te regelen.
    Ik vond het een hele prestatie, ook om thuis weg te zijn. Route is mooi, maar eenzaam, dus alleen lopen lijkt me niet prettig. Het idee is nu om telkens met iemand anders te gaan. Vervoer is soms best ingewikkeld: ov is op sommige plekken onhandig, dus zal ook wel met auto gaan.
    Maar echt een leuke ervaring!
    Op die blaren na dan....

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben verschillende wandelingen gedaan, met overnachtingen etc. Wij waren samen, maar toen ik zwanger was van de oudste ging ik soms een stuk vooruit met bus/trein/boot en liep dan het laatste stuk alleen, mijn man sneed niks af. Op sommige stukken liep ik écht alleen (met de schapen ;) ) maar heel vaak kom je mensen tegen. Ik vond het juist heerlijk om sommige stukken alleen te lopen, en maakte dus ook geen praatjes met andere wandelaars - ‘s avonds in een B&B/hotel ofzo wel, maar zo alleen wandelen puur met m’n eigen gedachten vond ik juist heerlijk.

Zorg voor goede sokken en schoenen, verzorg je voeten goed; ik heb echt maar zeer zelden blaren gehad (meestal als ik te snel te veel liep op nieuwe schoenen).

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Maar dames.. hoe bereid je zoiets nou voor? Het lijkt me erg gaaf, maar waar begin je met zo'n plan? Hoe pak je dat aan?

8. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Leuk topic!
    Wij hebben ook wel wat gewandeld; maar wat mij betreft was kungsleden (kings trail) in zweeds lapland écht het mooiste ooit. De zwitserse bergen en ardennen konden daar echt niet tegenop.

Amsterdam-Visé klinkt ook wel erg leuk; vooral omdat je kunt gaan wanneer het uitkomt en steeds een stukje van de route kunt doen.

Wat betreft veiligheid en alleen lopen begrijp ik t helemaal. Ik zou t toch ook niet echt heel prettig vinden - terwijl alleen wandelen an sich het probleem niet is. Bizar eigenlijk dat je dat in Nederland zo moet voelen. In lapland liepen we soms 3-4u zonder iemand tegen te komen - waren de routes niet altijd duidelijk en kon je best verdwalen.. én was er helemaal geen telefoonomtvangst. Ook niet om 112 te bellen. En toch geen seconde onveilig gevoeld.

Naar wat voor een tips was je op zoek?

9. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Iets zoeken dat je zou willen doen en gaan! Afhankelijk van de afstand per dag hoef je er ook niet voor te trainen. Je zult merken dat t wel steeds sneller en gemakkelijker gaat: maar als je er in t begin wat langer over doet; nou en?
    Je moet alleen nadenken over wat je nodig hebt onderweg. Genoeg eten&drinken in ieder geval.
    Zoiets als ts nu wil doen in NL is natuurlijk een prima doel. Je kunt etappes lopen wanneer t gaat. Je hebt altijd de mogelijkheid om iemamd te bellen als er wat is. Enz.

10. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Leuk om te horen, fuddey, heel herkenbaar. En loop je of jullie nog sinds jullie kinderen hebben? Liefst zou ik samen met vriend lopen, maar opvang voor de kinderen regelen is lastig. Nu kan ik gaan in weekend of als kinderen naar kdv zijn (maar dan werkt hij).

Poolvosje, wat heerlijk in Zweeds Lapland! Wij zijn samen in het Finse deel geweest en een andere trekking in Noorwegen staat echt in mijn geheugen gegrift. Mooie ervaringen! Alleen lopen in Nederland voelt voor jou dus ook niet prettig? Ik had het heel duidelijk afgelopen dagen en ben het dus ook niet van plan. Ben angstiger voor andere mensen dan voor eenzaamheid. Erg hè?

Justme, ik kan wel vertellen hoe ik er toe kom om dit nu te doen. Heb altijd veel gewandeld in vakanties en weekenden. Laatste jaren alleen nog maar als gezin, dus korter en ook meer voor de “gezelligheid”, en niet voor stukje rust of ontspanning. Sinds tijdje heb ik een burn-out en mocht ik bedenken hoe ik de extra tijd thuis (werk alleen therapeutisch basis) wilde invullen. Wandelen is iets wat echt voor mezelf is, dus dat ben ik gaan doen. Paar keer een tocht tussen de 10 en 20 km. Paar weken geleden zat ik te dubben hoe ik meer tijd voor mezelf kan plannen en beetje kan oefenen met thuis weg zijn (ben zo’n moeder die graag bij haar kinderen is). Lange wandeltocht leek me perfect! Dichtbij huis, haalbaar (want je kunt etappes zo lang of kort maken als je wil), tijd om na te denken, en met een einddoel om naar toe te leven. Dus boekje gekocht en gewoon begonnen eigenlijk....
    Nu heb ik er dus aan toegevoegd dat ik meeste stukken met iemand zal samen lopen. Steeds andere mensen en dat lijkt me ook waardevol: een vriend of familielid om een dag mee door te brengen. O, en ik was onder de indruk van ons landje!

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    @Anemoon13 wat goed dat je op deze bewuste manier aan de slag bent gegaan. Wandelen vind ik zelf ook fijn, maar het kwam er nooit echt van. Het is iets wat ik nu ontdek en waarbij ik me goed voor kan stellen dat het gaaf is om van plek naar plek te lopen. Vroeger bedacht ik het en deed ik het. Tegenwoordig zie ik hobbels en bobbels: ik verdwaal vast en zeker..ben heel slecht in kaartlezen..waar slaap je..wat neem je mee etc. Etc. Terwijl ik denk " waarom begin ik niet met een simpele NS wandeling?"

Heb jij dan een boekje gekocht gericht op deze route? Zijn er ook fora voor beginnende wandelaars? Nederland is geweldig.

Als ik alleen zou lopen wil ik ook voor iemand traceerbaar zijn, hoe werkt dat dan?

12. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Ik heb inderdaad het boekje gekocht van deze tocht. Alle lange afstand routes zijn vrij goed gemarkeerd. En de routebeschrijving en kaart zijn ook handig. En Google maps heeft ons onderweg geholpen bij twijfel, haha!
    Volgens mij is de juiste spullen hebben, qua schoenen en genoeg eten en drinken, voldoende om gewoon een keer te “gaan”. Waar woon je ongeveer? Misschien is er in de buurt ook een langere wandeling te maken?

Hoe dat met je telefoon werkt, weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel een zoek functie op iPhone en dat kan mijn vriend ook. Dan krijgt hij bericht waar ik op dat moment ben, maar echt traceerbaar weet ik niet. Zoals gezegd, loop ik dit stuk dus niet alleen ivm veiligheid.

Wil je het liefste 1 of meerdere dagen gaan? En wat hoop je te “vinden”?

13. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    @Anemoon13 ik woon in Zutphen - Gelderland. Een prachtige omgeving en sterker nog: de Berkelroute loopt voor mijn deur langs zo ongeveer. En wat ik hoop te vinden.. goede vraag. Een stukje vrijheid, het gevoel van vooral, weer bij mezelf terug vinden. Vroeger dacht ik niet eens na bij zo'n onderneming. Wilde ik naar Australië, dan ging ik gewoon. Maar de jaren hebben toch wat sporen nagelaten merk ik. Wat meer lef hebben. Wat meer weer durven. Daarnaast merk ik dat lopen bij mij ook gedachtes ordend. En daar heb ik er altijd heel veel van.

14. A new day

A new day Actief lid

6 mrt 2015
    267
    111
    43
    Arnhem
    Oh wat inspirerend dit topic. Ik ben ook een enthousiast wandelaar alleen door 2 kids komt het er niet van. Ja, we wandelen lekker in het bos enzo, maar we komen niet verder dan een rondje van 2 km en ik mis die lekkere wandeldagen op onbekend terrein enorm.
    Ik ben een paar jaar geleden met mijn partner het Pieterpad begonnen. Boekjes ervan gekocht, en steeds wanneer we vrij waren of een vol weekend niets gepland hadden, dan reden we met ons autootje naar de eindplek van een wandelroute en namen we een taxi (of bus, maar dat was niet overal mogelijk) naar het begin van een route. Werkte ideaal!
    De routes leidden je langs zoveel rustige onbekende plekken en ik kon dan echt even helemaal opladen. Nu ik jou zo hoor over het alleen willen doen krijg ik weer helemaal zin om verder te gaan met onze Pieterpad plan :) En inderdaad, als ik eens een dag alleen thuis ben kan ik ook best een route alleen lopen! Ik voel me daar wel veilig genoeg om dit te doen... Hoe lang zijn de routes ongeveer per dag bij de route die jij wil lopen?

15. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Justme, dat zijn prachtige redenen om te lopen! Kunnen we je een zetje in de rug geven waardoor je je zekerder voelt om te starten? Welke route spreekt je aan?

A new day, jij houdt er ook van dus, leuk! Samen met mijn vriend lopen is helemaal een grote droom van me ja. Uitgebreid de tijd hebben om te praten, stil te zijn en mooie dingen te zien, lijkt me echt een walhalla op dit moment. Helaas hebben we weinig mogelijkheid om een dag met z’n twee te zijn.
    Gek genoeg heb ik altijd graag alleen gewandeld en ook zonder angst. Laatste keren voelde het echt onprettig. Die angst zou ik graag kwijt zijn.
    De etappes zijn allemaal rond de 20 km, maar afhankelijk van mijn wandelpartner of handige plek om te starten of eindigen, zijn ze eenvoudig langer of korter te maken. Ik merkte vorige week dat ik wel spierpijn kreeg, maar dus vooral door die 2 blaren. Dat wordt wel gauw beter als ik zo regelmatig blijf wandelen. Over anderhalve week heb ik weer een dag gepland!

16. Lunarosa

Lunarosa Actief lid

24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Ik ben in 2006 na een burnout begonnen met wandelen, het hielp me toen goed om mijn hoofd leeg te kunnen maken. Al gauw had ik de smaak te pakken en heb ik het Pieterpad gelopen. In 2011 heb ik de GR-5 van Hoek van Holland naar Nice gelopen, een tocht waar ik iets meer dan 3 maanden over heb gedaan. Ik liep eigenlijk altijd alleen en heb ook regelmatig in het wild gekampeerd maar me nooit echt onveilig gevoeld. Ok...dat is niet helemaal waar, de eerste nacht alleen in een donker bos was vreselijk eng.
    Tip: blijf droog! Kou en hitte is goed te doen maar nat wandelen is verschrikkelijk.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.354
    113
    Vrouw
    Ik heb al heel lang geen tocht meer gedaan. Bij zo ongeveer de laatste heb ik mijn vriend ontmoet. Het werd steeds lastiger om iemand te vinden die mee wilde lopen en na een tijdje alleen lopen werd het wel saai. Inmiddels heb ik geen conditie meer.

Zodra de oudste 2 op school zitten kan ik ze over laten blijven en met de jongste in de wagen gaan lopen. Ik heb nu een super soepele wagen :) eens kijken hoeveel er nog uit te halen valt.

18. Sybil

Sybil Actief lid

10 mrt 2017
    200
    156
    43
    Leuk topic, ik lees ook graag mee.

Ik zou ook eens een lang pad willen lopen. Pieterpad, Marskramerpad, zoiets. Maar ik heb een praktische vraag. Wanneer je een wandeling in etappes of lossen dagen doet, hoe kom je bij je start en eindpunt?

Stel ik loop een etappe, ik rijd naar beginpunt A en wandel naar B. OV je dan heen en weer naar je auto/huis ofzo?

19. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Als ik met iemand loop die ook met de auto komt, dan zetten we een auto bij beginpunt en een bij startpunt. Soms is ov slecht namelijk.

En anders auto bij begin of eindpunt en dan met ov naar andere punt. Kost wat tijd soms, maar met een boekje wel leuk en onderdeel van het avontuur.
    ☺️

20. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    @Anemoon13 , dit bericht is langs me heen geschoten. Sorry! Wat lief dat je mee wilt denken. Ik ben gewoon erg onbekend met de paden en dus mogelijkheden in Nederland. Ik zou me daarin moeten verdiepen. Wat ik inmiddels wel heb gedaan is nieuwe schienen aangeschaft en die lopen licht en fijn. Meteen op een woensdagmiddag gaan lopen langs, jawel..de Berkel. Binnenkort wil ik een NS route plannen. Die van Brummen naar Zutphen. Wat ik ook heb gedaan is mijn wens om meer te lopen te delen met anderen. En het doel gesteld en besproken met mijn dochter van 9 om volgende zomer een mini wandelvakantie te doen. Ze wil dan naar ( ik meen..) Terschelling. Ik wil dan met haar maximaal 15km per dag afleggen en gebruik maken van bijv. Blokhutjes, b&b, hotel. Een dag lopen en een dag of 3 ergens blijven. Het liefst op een plek waar kinderen zijn natuurlijk. Ik ben nu dus aan het uitzoeken hoe groot haar rugzak mag zijn en dat soort dingen. Erg leuk om hier samen mee bezig te zijn. Misschien wel iets dergelijks te doen met een klein groepje en meerdere kinderen.

Inspirerend topic dit!

Deel Deze Pagina