Wintersport met 5 en 2,5 jarige.

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by cw26, Aug 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,080
    308
    83
    Goedemorgen.

Voor mij ( me man heeft dat iets minder) is de wintersport altijd belangrijker geweest dan de zomervakantie.

Het plan was om in 2018 alleen met onze zoon ( 5,5 jaar) te gaan skieen. Maar hoe langer ik er over denk hoe meer ik er van overtuig raak dat ons 2,5 jarig dochter ook mee gaat. 10 dgn bij me ouders vind ik nog al wat.
    Dus besproken thuis en ze gaat mee.

Maar hoe ziet de dag er dan uit? Blijft 1 van ons bij haar?
    Kan zij ook al op lesje of in een crèche? Of is ze daar te jong voor? Blijf je zo wie zo vlakbij om bij de 5 jarige in de buurt te zijn?

We gaan met andere vrienden in een middelmatig groot gebied (100km). Zij hebben oudere kinderen. 1 van ons kan dus echt de piste op.

Ben benieuwd hoe jullie dat doen .

Alvast bedankt

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Misschien iets anders.. ons zoontje is 1 en blijft bij mijn vriendin die niet skiet. Mochten ze niet mee gaan, gaan we samen, zonder kind. Waarom meenemen als je hem daar op de crèche gaat doen? Dan kun hem beter thuis laten en korter gaan...;)

3. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Mijn dochter stond vorig jaar voor het eerst op skies met 4 jaar, zij mocht na 1 dag al de piste op. De kleintjes bleven achter, daar zaten ook 2 jarigen bij. Deze werden dan 'vermaakt' tot 12 uur, dus tussen 10 en 12. Dus het kan. Ze leerden ook echt wel dingetjes op de skies hoor, superschattig. Ze moesten daar wel zindelijk zijn trouwens.
    Persoonlijk zou ik mijn 2,5 jarige niet achter durven laten, ik had al erg veel moeite met een 4-jarige bij vreemden achter te laten.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou je 2.5 jarige lekker thuis laten. Als je hem daar op de crèche stopt kun je hem net zo goed bij opa en oma brengen, voor hem veel leuker waarschijnlijk.

Wij gaan op wintersport. Maar m'n kinderen blijven dan bij de aupair/opa&oma/vriendin die niet de piste op gaat. Kan dat niet zouden ze thuis blijven. Ga niet zoveel geld betalen om vervolgens niet zelf te kunnen skiën ;)

5. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Wij gaan al zeker 10 jaar met ons hele gezin (nu 6 kinderen) op wintersport.
    No way dat ik er 1 thuis laat.
    3 jaar geleden heeft mijn man een ernstig skiongeluk gehad en sindsdien skiet hij niet meer. Ik daardoor ook iets minder en gaan we meer wandelen met de jongste.
    Toen we allebei nog skieden pasten we om en om op de jongste. Vanaf 3/4 jaar gaan ze op les.
    Wij gaan altijd met vrienden en hun gezin en die hebben ook jonge kinderen.
    Deze wintersportvakantie zullen er 5 zelf skiën en is alleen de jongste van net 2 nog bij ons. Die nemen we gezellig mee op de slee.
    Heb er nu al zin in!

6. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,466
    3,912
    113
    Female
    Het is maar net wat je zelf wil: willen jullie allebei alle dagen skiën? Dan zou ik de jongste thuis laten. Overigens lukt het maken van lange skidagen sowieso niet meer als je een kind in een skiklas hebt zitten.
    In grotere gebieden bieden ze vaak wel wat aan voor 2,5 jarigen (ochtend en/of middag spelen in de sneeuw).
    Heeft je 5 jarige trouwens al eerder geskied? Mijn 3 jarige was thuis heel enthousiast, meer heeft op de oefenweide geen meter geskied. Dus die hebben we na een uur maar weer mee genomen.
    Wij gaan overigens altijd met familie, die ook wil oppassen zodat wij nog vrij veel kunnen skiën. Dat vind ik ideaal, ik denk ook niet dat we anders zouden gaan.

7. Elizia

Elizia Bekend lid

Jul 6, 2017
    992
    352
    63
    Female
    Wij wonen zelf in een skigebied, in de Noord-Italiaanse Alpen (Dolomieten).
    2,5 jaar is echt wel heel jong om op skiles te gaan, maar het hangt heel erg van het kindje af. Als het kindje het zelf heel graag wil kan het natuurlijk wel, maar al te veel moet je er nog niet van verwachten en je moet eigenlijk ook zeker in de buurt blijven.
    Hier in het gebied zijn een aantal hotels die zelf een kinderdagverblijf hebben. En anders is het ook mogelijk om via het toeristenbureau een oppas te regelen. Maar ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden in andere landen zijn wat dat betreft.

Ik persoonlijk zou mijn peuter ook nooit al 10 dagen bij opa en oma laten. Het is wel typisch Nederlands hoor, er zijn hier heel vaak Nederlandse stellen die op vakantie zijn zonder hun kleine kind(eren). Dat vinden de locals hier altijd best apart haha. Ik kan me dat zelf ook niet goed voorstellen eerlijk gezegd. Ik wil ook op vakantie mijn kinderen bij me hebben en logischerwijs betekent dat dat de vakantie er anders uitziet dan vroeger voordat er kinderen waren. Maar zonder mijn kinderen voelt het niet meer compleet, ze horen er gewoon bij.
    Als ze ouder zijn zou ik best eens een weekendje met mijn man naar een mooie stad willen ofzo, maar dat vind ik dan weer wat anders. Dat zijn slechts een paar dagen, ze zijn dan ouder en ze hebben zelf ook niet zoveel aan rondslenteren door een stad en "saaie" bezienswaardigheden bezoeken.
    Maar goed, dit is mijn mening en gevoel erover, uiteindelijk moet iedereen dat natuurlijk lekker voor zichzelf beslissen. ;)

Ik zou anders even contact opnemen met jullie accomodatie of het plaatselijke toeristenkantoor om te vragen wat de mogelijkheden zijn qua opvang/oppas. Twee of drie daagjes samen kunnen skiën is natuurlijk wel erg leuk! :)

Succes!

8. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,080
    308
    83
    Ja inderdaad het is veel geld om niet te skieen.
    Maar omdat me zoontje al op vrijdags vrij heeft, was het plan om dan die kant al op te gaan, dan op zaterdag het laatste stukje te doen. Meestal rijden we zaterdag weer terug en kunnen we zondag pas me dochter bij me ouders op halen.
    We vinden dat toch echt te lang om haar bij me ouders te laten. Voorheen ( met met zoontje) had ik er niet zo veel last van, en gingen we vaak van zaterdag tot woensdag avond.
    Maar nu neemt hij les, je betaald voor een hele week les , ski en huur dus willen we de volle week blijven, dus eerder naar huis is niet echt een optie.
    Om me ouders mee te nemen om op te passen is ook een idee, maar me ouders zelf zien dat niet zitten. Ze zijn nog nooit in de bergen geweest, maar het trekt ze totaal niet. We hebben het namelijk al eens vaker voorgesteld

Ik heb het al een beetje in me hoofd gezet dat we om en om gaan skieen, en omdat er vrienden met ons mee gaan die allebei skieen kan er 1 van ons toch op pad om het zomaar te zeggen.
    Begrijp wel uit jullie verhalen dat je de jongste wel dus kan laten spelen in een speelweide, dat zal natuurlijk wel leuk zijn voor d'r. Het is een behoorlijke tante, die niet bang is vorig jaar heeft ze ook al een stukje op schaatsen gestaan. Voetballen kan ze op haar manier ook al. Zwemmen is ze ook niet bang, dus het is wel een sportief kindje.
    Daar in tegen is ons zoontje ( 5.5) totaal anders, maar wordt wel iets losser. HIj heeft wel al 2 jaar 2x gelest op de kempervennen op een indoor baan, en dat ging goed.
    Maar ja hoe dat natuurlijk straks in de bergen uitpakt dat weten we niet.
    Ik denk dat we hem dit jaar wel hier in NL op les gaan doen, gewoon om de gewenning al iets beter te maken.

Bedankt!

Share This Page