Hoi dames, Even een vraag. Wij hebben een betonnen BBQ in de tuin staan (al een jaar en nog nooit gebruikt). Maar nu het mooie weer er weer aankomt willen er toch eens gebruik van maken. Maar nu is het zo dat het rooster (ja die heeft het hele jaar erin gezeten) helemaal onder de roest zit. Heb het al proberen schoon te maken maar tevergeefs. Wie weet hoe ik dit schoon kan krijgen? Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!
Heb je al een staalborstel geprobeerd? En klinkt misschien raar...cola schijnt te helpen als iets erg roestig is of een mengsel van azijn en zout...en anders een nieuw rooster? ps. wel een hele nacht laten weken in azijn/zout mengsel...
Ja dat van de cola had ik weleens gehoord maar niet aan gedacht. Jammer van de cola Nee grapje, als het werkt zou dat mooi zijn. Ik ga het eens proberen. Nieuw rooster vind ik jammer, als ik het schoon kan krijgen scheelt dat alweer. De roest blijft toch elke keer komen dus dan kan ik wel 100 roosters aanschaffen. Als ik eenmaal weet hoe ik het eraf kan krijgen kan ik het bijhouden. Bedankt voor de tip!
Je kunt ook ammoniak proberen. Vuilniszak pakken, rooster erin en dan flink amoniak erbij. Zak dichtdoen, flink schudden en dan plat neerleggen zodat het een nacht kan weken. Dit doen wij altijd ná het barcecuen maar ik denk dat je er roest ook wel mee weg krijgt! Succes!
Ja hoor, geen probleem! Ik gebruik de vuilniszakken van Como, die zijn wat dikker dan die goedkopere dunne zakken.
Oké goede tip, ga ik ook eens proberen. Dat van die cola gaat denk ik niet werken want wou het net proberen maar heb niks om het rooster in te leggen (om te weken). Het is een nogal vrij groot rooster.
En als je de cola eens in een plantensproeier doet? Dan kan je het er mooi op sprayen en indien nodig herhalen. Misschien eerst een klein stukje proberen, als het werkt kan je het hele rooster zo doen. 't Zijn zo'n onhandige dingen als je ze moet poetsen he! Wij hebben een ronde maar die kan ik ook maar heel moeilijk in mijn afwasbak proper krijgen. Wij hebben onze rooster een hele winter buiten laten staan, maar gelukkig geen roest op de rooster. Maar de colatip moet ik echt onthouden!
euhmmm....helemaal niets bijzonders aan doen. BBQ aanmaken, goed heet laten worden en rooster erboven leggen. Roest blijft zitten maar brand in. Geeft dan niet meer af. Hier wordt het rooster nooit schoongemaakt behalve met een staalborstel...
Je hebt van die schuursponsjes van staal, met van die roze zeep erin (ben de naam kwijt... Brillo? ) Die zouden ook nog wel eens kunnen werken. Of een rvs rooster aanschaffen...