Mijn vader wordt binnenkort bestraald om kankercellen te behandelen en hij zei dat we daarom alleen maar kunnen bellen en mailen omdat dit gevaar oplevert voor kleine kinderen en zwangeren. Moet dit echt zo rigoreus? Ik weet wel dat je natuurlijk heel voorzichtig moet zijn met radioactiviteit, maar als je niet omhelst en al te dicht bij elkaar staat, kan je toch wel in dezelfde kamer zijn bij diegene thuis? Dus niet in het ziekenhuis ofzo, maar echt bij degene thuis die behandeld is/wordt met radioactieve straling? En als diegene bij jou zelf over de vloer komt?
Toen ik zwanger was kreeg mijn zwager chemo en werd bestraald en nee, ik mocht niet bij hem in de buurt komen. Ja, het is echt zo streng. Mss gebeurd er niets, maar het gevaar is te groot!
Idd, iemand op mn werk had ook radio actieve straling gehad en mocht absoluut níet in de buurt van zwangeren ed komen. Ik zou dus maar luisteren als ik jou was. Volgens mij mocht t na 3 dagen ofzo wel weer.
Kaartje, ten eerste heel erg veel sterkte gewenst in deze tijd, lijkt me niet makkelijk. Ik geloof ook dat je vader 3 dagen na de kuur weer bij je in de buurt mag komen. Mijn tante onderging ook een chemokuur en zij had toen 2 zwangere dochters. De twee kinderen zijn ook geboren tijdens de kuur, maar ze mocht er, na een aantal dagen, gewoon bij hoor.
Dankje Loeki Ok 3 dagen moet te doen zijn Zal me er in ieder geval nog verder in verdiepen - ik wil uiteraard absoluut geen risico nemen..!
Een vriendin van ons ondergaat momenteel chemo en ze heeft het nagevraagd. Er is haar dus verteld dat je er gewoon bij mag alleen ze moet op het toilet 2 keer spoelen... Dus wat is nou waar?
Ik werk in een ziekenhuis apotheek en maak dus chemokuren, maar sinds ik zwanger mag dat dus niet meer! De wc 2x spoelen en goed en regelmatig schoonnmaken. Zou ook even bij de oncoloog laten navragen hoe het met andere lichaams vloeitstoffen gaat (speeksel, zweet, bloed) dat durf ik niet zo te zeggen.
wat betreft chemo; dat gaat in alle lichaamsvloeistoffen zitten, dus je moet er gewoon voor zorgen dat je daar niet mee in aanraking komt. en idd moet de patient het toilet 2 keer doortrekken na gebruik en opletten dat hij/zij niet op de bril spettert. anders ff de bril schoonmaken na gebruik. maar als zwangere kan je gewoon bij iemand die een chemokuur ondergaat op bezoek. alleen niet zoenen en bij twijfel gewoon niet aanraken. wat betreft bestraling; dat moet je aan de behandelend arts vragen, er zijn zoveel soorten bestraling, ofwel manieren van bestralen, dat is bij iedereen anders..... iig heel veel succes ermee allemaal, en laat je niet gek maken, bij twijfel altijd aan de behandelend arts vragen wat wel en niet mag.
Ik lees net dit topic, maar wat als de persoon net de laatste bestraling en chemo heeft, kan het dan nog kwaad. Ik ben eergisteren bij mijn tante op bezoek geweest, die de dag ervoor net de laatste chemo en bestraling had. Nu schrik ik hier wel even van.
ik zou me niet te veel zorgen maken mercedes, als je tante geen bezoek mocht na de bestraling dan zou ze dat zelf echt wel weten, want daar wordt dan flink op gehamerd. wat betreft chemo, ik neem niet aan dat je met haar lichaamsappen in aanraking bent geweest bij een gewoon bezoekje, ik bedoel speeksel, bloed, braaksel e.d. zou me niet te veel zorgen maken hoor
Ik heb haar zalig nieuwjaar gewenst en ook gekust op de wangen, zoals je normaal doet.Zij weet nog niet dat ik zwanger ben.
dan moet je je geen zorgen maken, ik ben verpleegkundige en heb op de afdeling oncologie/hematologie gewerkt, en daar werken ook zwangere verpleegkundigen hoor, je moet zeker opletten bij mensen die chemo krijgen, maar ook de boel niet overdrijven.... tijdens mijn zwangerschap is mijn schoonmoeder met radio aktief geneesmiddel behandeld, en daar is toen duidelijk gezegd dat ze niet bij anderen mocht komen....dat lijkt me dat dat bij je tante niet zo is, anders was je er niet op bezoek geweest toch?
Ships.. dat wist ik dus niet. Mijn schoonvader heeft net tig chemo's gehad, en daar ben ik gewoon bij in de buurt geweest, ik heb hem ook gewoon gezoend en omhelst e.d. Hij wordt vanaf volgende week ook bestraald. Goed dat ik dit weet! Ik zal er rekening mee houden! En het voor de zekerheid a.s. donderdag nog ff bij de vk navragen...
Even een stukje tekst van een site over longkanker: ------------------------------------------------------------------------- Zwanger en bezoek van een chemotherapie patient Mijn vader krijgt sinds afgelopen week chemotherapie. Ik ben 23 weken zwanger. Waar moet ik rekening mee houden? Mag ik bijv. uit hetzelfde glas drinken? En hoe zit het met het bezoeken van hetzelfde toilet? Of moet ik uit de buurt blijven wanneer hij gaat hoesten? Een van de cytostatica die hij krijgt is Cisplatinum. De andere namen ben ik kwijt. Natasja Antwoord Vervelend dat uw vader een behandeling met chemotherapie nodig heeft. Uw zorg, gezien uw zwangerschap, is goed te begrijpen. Op de eerste plaats: uw vader is door de behandeling niet besmettelijk. Wel kunnen er afbraakproducten van de celdodende geneesmiddelen gedurende een aantal dagen voorkomen in lichaamsvloeistoffen, zoals speeksel, transpiratievocht, braaksel, urine en ontlasting. Van belang blijkt contact met deze lichaamsvloeistoffen te mijden gedurende een aantal dagen nadat uw vader de celdodende geneesmiddelen heeft gekregen. Men rekent drie tot vijf dagen hiervoor afhankelijk van de gebruikte middelen. Het is daarom verstandig niet hetzelfde glas of zelfde toilet te gebruiken als uw vader, wanneer hij de celdodende middelen krijgt. Hoesten is geen probleem, als uw vader de normale hygiënische maatregelen neemt die iedereen behoort te nemen tijdens het hoesten in aanwezigheid van anderen. Hoewel normaal lichamelijk contact voor volwassene met iemand die celdodende middelen krijgt geen probleem is, is het misschien goed gedurende de drie tot vijf dagen nadat uw vader behandeld is, intiemer contact even op te schorten. Gewoon op bezoek gaan is op zich geen probleem. Ik wens uw vader en u toe dat de behandeling het gewenste effect mag hebben. -----------------------------------------------------------------------------------
het is je schoonvader toch? ik neem niet aan dat je met hem getongd hebt het gaat zich om het speeksel niet om het huidcontact p.s. ik lach je niet uit hoor, ik wil je alleen gerust stellen en wat betreft de straling moet je aan de oncoloog vragen of je daar als zwangere rekening mee moet houden...
Nee, tongen doe ik niet met mijn schoonvader. En ik denk ook de meeste mensen niet met hun eigen vader Maar ik wel wel gewoon hetzelfde toilet gebruikt als hij. En ik denk dat hij ongetwijfeld niet weet dat hij b.v. twee keer moet doorspoelen... Straling heb ik al opgezocht, dat kan geen last, als het uitwendige straling is.
toch wordt dit meestal goed verteld als men chemo krijgt....maar met chemo gaat het om het contact met vloeistof.....het is niet zo dat het , zeg maar, straalt, of zo......meestal loopt het wel los en er zijn zoveel soorten bestraling dat je dat het beste aan de oncoloog kunt vragen, dat is uiteindelijk ook degene die bepaalt hoeveel straling er wordt gebruikt ik wens je iig heel veel succes en beterschap met je schoonvader, en nogmaals, ik lachte je niet uit, maar voor mij is dit dagelijkse kost en ik hoop dan dat ik een stuk onzekerheid kan wegnemen
Nou, mijn schoonouders zijn, nogal lullig gezegd, een beetje contactgestoord. Als ze zoiets van de oncoloog horen, geheid dat ze dat dan vergeten te vertellen of dat ze het in zeer gewijzigde vorm vertellen. Zo zijn ze.. niet expres of uit kwaadwillendheid, maar zo zijn ze gebakken. Mijn vriend is de laatste twee keer met ze meegegaan waardoor onze info over het wel en wee van mijn schoonvader nu wat completer is. En ik moet je eerlijk bekennen, dat ik, voordat ik dit topic las, er echt geen secónde bij stilgestaan heb dat het wel eens schadelijk zou kunnen zijn voor een zwangere. Maar ik zal het idd even bij de oncoloog na laten vragen. Bedankt voor je advies!