Parmezaanse kaas (flakes)?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nina Sanders, 9 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stakato

Stakato Niet meer actief

Als alternatief voor parmezaanse kaas zou ik grana padano gebruiken. Lijkt erg op elkaar en van grana padano weet ik dat daarvan in de supermarkt de gepasteuriseerde variant te koop is, oa van Zanetti. :)

Nina Sanders vindt dit leuk.
  2. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Alle “harde” kazen mag je gewoon eten. Doordat deze weinig water bevatten zit die listeria bacterie daar niet in. Sowieso kun je de meeste kaas uit de supermarkt gewoon eten. Rauwmelkse kazen zijn de luxere varianten, dus koop de voorverpakt van de grote merken, niet de losse kaasjes van de kaasbalie, de meest lullige zeg maar...

3. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

16 feb 2013
    2.167
    364
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik eet het gewoon, net als dat ik bijna iedere dag heerlijke oude boerenkaas (die ik koop bij de lokale kaasboerderij en dus niet in de supermarkt) op mijn brood eet. Bij mijn vorige zwangerschap mocht het gewoon dus zou niet weten waarom nu niet ;).

Het enige wat ik eigenlijk nu echt laat staan is filet americain, tot mijn grote spijt, want oh wat is dat lekker.....maar goed, dat komt later dit jaar wel weer. Biefstuk eet ik ook, hetzij nu niet meer rare, maar een ietwat doorgeslagen medium variant....

Oh een gerookte zalm uit een vacuumpakje, dat eet ik ook tijdelijk niet meer ;).....en hele zacht gekookte eitjes......die komen namelijk van de kippen van onze buurman, dus die laat ik momenteel iets langer koken.

4. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Zoals @Astrid040 al zegt; harde kazen mogen altijd ook al zijn ze rauw melks. Bij de zachte kazen is het een ander verhaal ivm listeria. Af en toe vind je wel een kaasje in de supermarkt wat rauwmelks is zoals Mont d' or of Epoise. Maar de meesten zijn gepasteuriseerd. Maar staat altijd op de verpakking.

Om een lang verhaal kort te maken; geniet lekker van de parmezaanse kaas:thumup: :p Er is al genoeg wat je niet meer kunt eten:confused:

Nina Sanders en 78Sandra vinden dit leuk.
  5. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    De Zanetti parmezaanse kaas is van gepasteuriseerde melk.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. Yviev

Yviev Fanatiek lid

23 dec 2017
    3.018
    2.709
    113
    Vrouw
    Hmmm gister ook een courgette bechamelsaus met parmazaan gemaakt :eek:
    Wel even meeverwarmd om te laten smelten in de saus maar niet heel lang... zou t kwaad kunnen?
    Wilde vandaag risotto maken ook met parmazaan.
    Wist helemaal niet dat die niet mocht :(

7. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Als er op de verpakking specifiek genoemd staat dat er rauwe melk in zit, au lait cru, dan moet je het eerst even verwarmen, anders kun je het gewoon eten :thumup:

8. Yviev

Yviev Fanatiek lid

23 dec 2017
    3.018
    2.709
    113
    Vrouw
    Nee het staat er niet op. Pfiew! :|

Nina Sanders en Ocean83 vinden dit leuk.
  9. Nadia33

Nadia33 Actief lid

15 apr 2013
    343
    278
    63
    Vrouw
    Noord Brabant
    Helaas hier het levende bewijs van listeriabacterie. Hierdoor is mijn dochter met 26 weken geboren. Ik lust geen kaas en heb ik het van iets anders opgelopen. Onbekend wat het is geweest helaas. Maar pas op als je zwanger bent ben je gewoon gevoeliger voor listeria. Ik dacht ook erg goed op te letten op mijn eten maar toch helaas pech gehad.

10. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Ik snap niet zo goed waarom je mij quote. Ik zeg toch nergens dat mensen het risico op listeria gewoon moeten nemen? Ik zeg in zijn algemeenheid dat het opvallend is dat de adviezen in korte tijd zo veranderen en dat ik niet alles zomaar overneem maar er ook nog zelf over nadenk. Overigens denk ik dat je als je echt alle risico’s zou willen uitsluiten je echt bijna niets meer zou kunnen doen of eten.

Wel ontzettend verdrietig wat jij hebt moeten meemaken en ik snap dat je er dan veel kritischer in staat.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op de site van het voedingscentrum staat dat je harde rauwmelkse kaas ook beter kan vermijden.

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Je schreef dat je het niet zo serieus kan nemen allemaal. Ik kan mij zomaar voorstellen dat @Nadia33 daarop reageerde.

Met dit soort zaken moet iedereen doen waar hij/ zij zich goed bij voelt. Ik sla door, maar ik heb ook een extreme vroeggeboorte meegemaakt. Het lijkt mij heerlijk om er iets relaxter in te staan.

Nina Sanders en Nadia33 vinden dit leuk.
  13. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Oh ja? Dat is dan nieuw. Ga ik eens bekijken.

14. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Kun je een linkje sturen waar het staat? Ik kan alleen vinden dat je geen rauwe kaas mag eten. Niet met de specificatie er bij.

Ik ben voedings expert en houd me dus veel bezig met voeding. Dit is dus echt nieuw voor me en klinkt me ook raar in de oren. Dus het zou fijn zijn als je de link stuurt. Vind het leuk om Te weten wat de bron en de beargumentatie hiervan is.

15. Flamingooo

Maar dan pik je 1 zin uit een hele post. Daar zat context bij. Wat ik niet serieus kan nemen is dat er in 1 jaar tijd ineens heel veel adviezen bij zijn gekomen. Vervolgens zeg ik ook dat ik ze echt niet allemaal in de wind sla. En ik zeg al helemaal niks over dat ik listeria niet serieus neem.

16. Flamingooo

Als je de app ZwangerHap van het Voedingscentrum download kun je het ook vinden. Daar staat het voor parmezaanse kaas in ieder geval.

17. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Tnx, heb het gezien. Ze zijn alleen niet volledig/kort door de bocht. Want dit geldt alleen voor zachte kazen.

78Sandra vindt dit leuk.
  18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier staat expliciet bij dat het zwangeren ook afgeraden wordt harde rauwmelkese kaas te eten:

Risicogroepen (zwangeren, baby’s, ouderen en mensen met een verzwakt afweersysteem) kunnen de volgende risicoproducten beter vermijden:

• Zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk.
    https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx

19. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ik zie het staan idd. Ik ga voor mezelf op zoek naar de bron van dit advies. Want het is echt nieuw voor me en gaat er ook moeilijk in. Maar nu niet. Ik ben met vakantie:D

Als ik terug neem ik contact op met vc om de achtergrond hiervan te achterhalen.

liefmeimeisje, Nina Sanders en Flamingooo vinden dit leuk.
  20. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Vroeger werd inderdaad gedacht dat in harde kazen Listeria niet kon overleven, maar recent is er ook in harde kazen Listeria gevonden, vandaar dat dit advies gewijzigd is.

Ik vind het altijd een beetje raar als mensen zeggen "er verandert zoveel, ik neem het niet serieus". Dat heet voortschrijdend inzicht. Ik ben ook twee keer zwanger geweest dat ik gewoon Parmezaanse kaas mocht eten, en heb daar gelukkig niets van overgehouden. De kans is natuurlijk ook maar klein. Maar het is geen onzin, zoals beweerd wordt.

Hetzelfde geldt voor tonijn. Men dacht eerder dat er minder kwik in tonijn uit blik zat dan in verse, maar dit blijkt niet zo te zijn.

Deel Deze Pagina