Part-time of ouderschapsverlof?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by SushiLover123, Jun 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Sorry, maar dit komt over als:
    Ik: Dit is blauw...
    Jij: Dat klopt. Dit is groen...
    :(

Tenzij de werkgever aan kan tonen dat mijn verlof het bedrijf in ernstige problemen zou brengen, kan hij niet weigeren. Hij moet dus wel akkoord gaan.

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Uhm.. Ik snap je reactie niet helemaal? Misschien was ik niet helemaal duidelijk? :) Sorry daarvoor... :)

Jij vraagt of je werkgever dus kan weigeren om je 1 dag per week ouderschapsverlof te geven en ik geef daar antwoord op. Ja, dat kan hij weigeren. De standaard regeling mag een werkgever niet weigeren, al wat je anders wil dus wel. In die zin kan hij je dus "dwingen" om de helft van je salaris in te leveren.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik persoonlijk nog niet gehoord heb dat een andere regeling geweigerd word. Zoals al eerder gequote moeten er door jouw afwezigheid dan ernstige problemen ontstaan, bijv dat je werkgever er financieel heel erg op achteruit gaat.

3. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Maar ik kom maart 2010 terug van verlof en wil dan 50% (16uur) per week opnemen en dit mag van mijn baas. Dan verloopt mijn contract eind april 2010 en als ik dan mag blijven dan krijg ik een contract voor 16uur en mag dus geen ouderschapsverlof meer opnemen. Telt die ene maand dan als een deel en kan ik daarna gewoon weer opnieuw oudersschapsverlof aanvragen? Hou ik er gewoon recht op?

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hmmm, da's wel apart hoor... Je krijgt zomaar een contract voor 16 uur? Kun je niet je contract van 32 uur behouden, en dan gewoon dat verlof opnemen voor 16 uur in de week? Volgens mij kost jouw baas dat namelijk net zoveel. Als je een contract krijgt van 16 uur, heb je maar recht op 416 uur ouderschapsverlof. Het stomme is, dat je baas je dan niet mag weigeren als je die alsnog op wil nemen, voor 8 uur per week. Maar ja, dan heb je maar een salaris van 8 uur per week...

Het beste zou zijn als je gewoon je contract van 32 uur houdt, en daar 16 uur per week verlof van opneemt. Dan mag je in totaal namelijk 832 uur ouderschapsverlof opnemen.

Over opnemen voor 1 maand en dan stopzetten en later weer opnemen, zegt Postbus 51 het volgende:
    en
    Ik vraag me alleen af hoe het zit met het aantal uren waar je recht op hebt....
    Maar dit is voor jou veel belangrijker:
    Maar je hebt het over een best ingewikkelde situatie. Misschien kun je eens bellen naar Postbus 51? Da's gratis.

5. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

Lotte, je baas mag dat inderdaad doen, het is een nieuw contract dus hij mag je dat aanbieden. Vriendelijk is het niet.

Je behoudt alleen je recht op ouderschapsverlof als je nu voor die korte periode aanvraagt!

Je kunt vanaf april wel ouderschapsverlof opnemen, maar dan volgens je nieuwe contract. Dus voor maximaal de helft van de 16 uur die je werkt...

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik zou als ik jou was aan je baas vragen of je niet een 32-uurs contract kunt krijgen. Het kost hem toch maar 16 uur per week aan loon voor jou...

7. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Bedankt voor jullie info.

Wat ze in ons gesprek zei is: Je aanvraagd is goedgekeurd, maar dan alleen tot je nieuwe contract. Daarna kunnen we je geen contract van 32 uur geven, maar alleen van 16uur. Heb toen ook het sociaal ministerie opgebeld en die vonden het maar belachelijk. Ik denk dat ik misschien maar een nieuwe brief op moet stellen waarin ik vraag om oudersschapsverlof vanaf het einde van mn verlof tot aan mn nieuwe contract als ze echt niet mee wil werken. Dan heb ik in ieder geval nog recht op mn andere gedeelte. Of begrijp ik dat verkeerd?

Snap ook niet waarom ze zo moeilijk doet, want het is onbetaald...Moet het nog aan haar vragen wat het probleem is, maar elke keer kan ik me er niet toe zetten omdat ze altijd zo moeilijk doet.

8. music4life

music4life Niet meer actief

ik werkte eerst 15 uur en nu met ouderschaps verlof 12... weten jullie of het mogelijk is om mijn contract voor vast om te zetten naar deze 12 uur? ik werk in de zorg

9. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

geheel afhankelijk van wat je hebt afgesproken met je werkgever toen je verlof op ging nemen.
    je zal dit echt met je werkgever moeten bespreken!

10. Luna26

Luna26 Actief lid

May 6, 2009
    150
    1
    0
    Weet iemand of je in de sector detailhandel ook een jaar naar je opgenomen ouderschapsverlof verplicht weer een jaar je oude contract uren moet werken..??

11. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

Feb 5, 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Ik denk dat het afhangt per werkgever/CAO wat de afspraken zijn. Ik heb bij mijn werk afgesproken dat we het na een jaar weer even gaan bekijken, omdat ik ook niet weet hoeveel ik uiteindelijk wil/kan werken. Misschien kan mijn man minder werken en dan wil ik wel weer een dagje meer..

Ander vraagje (even heel praktisch): weet iemand hoe je die korting kunt regelen bij de belastingdienst? Is dat iets maandelijks of hoort het bij de jaarlijkse aangifte? En moet ik daarvoor een "gewone" verklaring hebben van mijn werkgever (dus gewoon briefje met "Inkiewinkie heet 16 uur per week ouderschapsverlof") of moet er een soort "accountantsverklaring" (met cijfertjes en berekeningen) aan te pas komen, al dan niet van een accountant? Ik neem tenminste aan dat ik iets moet overleggen aan de belastingdienst...?

12. Saraatje22

Saraatje22 Nieuw lid

Aug 14, 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    een vriendin hoort op haar werk, dat part time werken voordeliger is dan ouderschapsverlof opnemen qua salaris.. Hoort dit niet gewoon dezelfde berekening te zijn..

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    lijkt mij ook. ik zou dan wel eens willen weten hoe dat kan. mijn eerste gedachte was: voor wie voordeliger? voor de baas zeker...

14. Lauw

Lauw Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    1,475
    0
    0
    mij lijkt het ook gunstig om dmv ouderschapsverlof part-time te gaan werken (als het zover is).
    Voor de moeders die meerder kinderen wat sneller op elkaar willen/hopen te krijgen:
    - als je ouderschapsverlof opneemt en je wordt weer zwanger kun je je zwangerschapsverlof full-time krijgen (dus met full-time salaris). Volgens mij ook als je ziek wordt door de zwangerschap dan krijg je deze full-time.
    -dus als je zo 2 of 3 kinderen hoopt te krijgen kun je een full-time contract houden tot de laatste 1,5 ofzo is.
    - het scheelt per jaar volgens mij ongeveer 3 tot 4 duizend euro wat je terug krijgt van de belasting.

wel moet je er rekening mee houden dat je dan wel een paar jaar verder bent en je werkgever misschien dan geen part-time contracten wil uitgeven (of juist wel weer)

15. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

ik zou niet weten waarom, bij beide methoden krijg je betaald naar het aantal uur dat je werkt...
    Misschien moet je vriendin nog even doorvragen!

16. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

klopt, je bouwt dan ook weer full time vakantiedagen en op en je werkgever krijgt full time vergoeding voor jou...

17. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    dit klopt!! je pensioenopbouw e.d. gaan verder op je oude contract (zonder ouderschapsverlof) zodat je geen gat in je pensioen krijgt

18. Duna

Duna Niet meer actief

Dit is dus niet waar want bij mij is dat niet van toepassing. Ik ben namelijk per 1 januari 2010 werkloos. Als ik ouderschap opneem (van 32 uur naar 24 uur) tot het moment dat ik ontslagen ben dan krijg ik ook een ontslagvergoeding van 24 uren.....
    En ik ben hierover in conclaaf gegaan maar ik trek toch echt aan het kortste einde.

Share This Page