Goedemiddag! Ik heb een vraagje en hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen. Ik heb een vroeggeboorte gehad afgelopen zomer met 20 weken door een zwakke baarmoedermond, waardoor we ons zoontje zijn verloren, en daarom heb ik nu preventief een cerclage gekregen. Gyn mag niet adviseren over te werken uren begreep ik, maar gaf wel aan dat ze afraadt om fulltime te blijven werken: ik heb een kantoorbaan maar wel een stressvolle baan. Het is volgens haar niet verstandig, fysiek maar ook vooral mentaal, om met mijn geschiedenis en de spannende tijd die komen gaat teveel te doen. Dus zij raadde aan met een bedrijfsarts te overleggen. Dat heb ik dus gedaan: Bedrijfsarts adviseert 50% te werken en met werkgever ook de werkzaamheden te bespreken die ik binnen die tijd doe, zodat ik niet dezelfde hoeveelheid werk in 50% moet proppen (want dan heeft het geen nut). Nu begreep ik van een hele meelevende collega (gelukkig spreek ik morgen mijn werkgever zelf) dat mijn werkgever verwacht dat ik 50% aanwezig ben maar ook daar buitenom dan thuiswerk (onder het mom: dan kan ik rustig liggen maar wel prima nog werken). Ik werk voor verschillende klanten en met mijn collega's heb ik overlegd dat ik misschien beter wat meer op de achtergrond de handen uit de mouwen kan steken binnen de tijd dat ik op kantoor ben, dan op de voorgrond, want dat is ook lastig voor klanten. Hier voel ik mezelf goed bij en mijn collega's staan erachter. Mijn werkgever geeft aan dat ik 'toch prima thuis ook de telefoon kan aannemen en contact onderhouden met klanten', zei mijn collega. Zij was ook nogal verbaasd. Nu vind ik het echt niet erg om bij uitzondering als het heel druk is iets mee naar huis te nemen om af te maken. Of dat klanten mij voor een spoedje bellen. Echt niet. Maar als ik structureel thuiswerk en alsnog de andere 50% thuis moet invullen, dan druist het toch alsnog in tegen het advies van de bedrijfsarts? En dan heeft het toch geen zin? Ik hoop dat ik morgen in goed overleg dit alsnog duidelijk kan maken. Zo niet, wat zouden jullie dan adviseren om te doen? Sorry voor het lange verhaal, nogal wat achtergrondinfo. Alvast heel erg bedankt! Gr Bee
Beste Bee, Jee wat heftig, wat je hebt meegemaakt. In overleg met de bedrijfsarts is afgesproken dat je 50% zou gaan werken, maar je werkgever verwacht nu dat je de andere 50% thuis werkt. Dit is niet volgens afspraak, dus je vraagt je af of dit wel zomaar kan. Zolang jij het er mee eens bent, kun je dat thuiswerken blijven doen. Maar heb je twijfels of het wel verstandig is gezien je medische situatie? Dan zou ik echt overleggen met je bedrijfsarts en werkgever. Je schreef in je bericht dat je vandaag overleg zou hebben. Zijn jullie er uit gekomen? Wanneer je er met je werkgever niet uit komt, is er de mogelijkheid om een deskundigenoordeel aan te vragen. Hiermee kan door UWV beoordeeld worden of (en hoeveel) je jouw eigen werk wel kunt doen. Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare