Hoogte zwangerschaps- en bevallingsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Juul75, May 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hallo webcareteam,

Ik ben in verwachting van mijn tweede, en heb een contract voor 36 uur. Ik neem sinds de geboorte van mijn eerste 4 uur ouderschapsverlof op per week, en krijg dus betaald voor 32 uur. Ik heb begrepen dat tijdens zwangerschaps- en bevallingsverlof het ouderschapsverlof stop wordt gezet. Betekent dit dat ik voor 36 uur uitbetaalt krijg gedurende mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Juul75,

De hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) wordt berekend aan de hand van het inkomen dat je 4 weken of 1 maand voor de ingangsdatum van je verlof hebt verdiend. Als je in deze periode minder hebt verdiend door verlof of ziekte dan zou je uitkering lager worden daardoor. Om dit te voorkomen neemt UWV dan de eerste periode voorafgaand aan het verlof of ziekte.

In jouw situatie betekend dit dat UWV de hoogte van je verlof berekend over de perode 4 weken of 1 maand voorafgaand aan je eerste zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Actuele informatie over de hoogte van een WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page