Wat ik me af vraag is of jullie partners ook anders zijn met de (op)voeding van jullie kleintjes? Bij ons is het zo dat Lana 's avonds toch redelijk aan het clusteren is, (ze heeft nog niet echt een schema) dan heeft ze om bijv 18.00u haar flesje gehad van 120 +4, als ze dan blijft mopperen wil mijn vriend haar om 19.00u zo weer een flesje doen van 120 +4. Ik ben van meing dat het dan nog iets te vroeg is, overdag (ik maak haar immers de hele dag mee nu ik nog verlof heb) krijgt ze om de 3 a 4u een flesje, dus 's avonds heeft ze na een uur echt geen honger. Ze zal dan eerder nog een boertje dwars hebben zitten of een beetje krampjes hebben of gewoon aandacht nodig. Ik vind het dus behoorlijk vervelend als mijn vriend haar dan al weer een flesje wil geven. Vanavond was dit ook het geval, om kwart voor 6 had ze haar flesje gehad en om half 9 komt mn vriend boven dat hij dr een flesje had gedaan een kwartier daarvoor (oke, 2,5u ertussen is nog daar aan toe), maar hij had het niet met mij overlegd en was ook niet even bij mij gekomen om te kijken of ik kon bedenken wat er aan de hand was. Dan kan hij wel zeggen dat ze aan het sabbelen en zoeken was, maar dat sabbelen en zoeken doet ze ook als ze alleen zuigbehoefte heeft. Hoe gaat dat bij jullie en hoe gaan jullie daar mee om
wij zijn al weer even uit de flesjes nu, maar gaan er over een paar maanden weer in, haha. ik hield heel erg die 3 a 4 uur aan. het kan altijd wel een half uurtje schelen, maar niet meer. als ons meisje aan het zoeken was was dat vaak zuigbehoefte en dan gaven we een fiepje. iemand die ik ken gaf ook steeds een flesje als de kleine aan het zoeken was of huilde en dat kindje moest met de 6 maanden op dieet! en nu nog is het kind veel te dik (3 jaar). ik zou het er goed met hem over hebben dat de voedingen om de 3 a 4 uur gaan en dat een half uurtje eerder ofzo geen probleem is, maar dathij verder niet het schema in de war moet gooien. op een gegeven moment komen ze ook zelf mooi om die tijd, maar als het continu onregelmatig is dan weer jullie kleine meid ook niet wat haar schema is.
Het leest een beetje alsof jouw vriend alles moet doen zoals jij het wilt en het anders eerst moet overleggen met jou ipv dat hij eigen initiatief mag tonen. Lijkt me voor hem niet echt leuk zo. Laat hem het lekker zelf uitzoeken. Als je dochter geen dorst heeft zal ze niet drinken en moet hij vanzelf verder zoeken naar wat er aan de hand kan zijn. Het zijn mannen maar ook zij kunnen zelf denken. Ook al is dat anders als wat jij zou doen in hetzelfde geval. Loslaten is mijn advies. Ook mannen kunnen kinderen opvoeden. Anders is niet per definitie slechter.
@Mejon; Wij houden niet van schema's. Ook baby's met fv kun je voeden op verzoek. En sommige baby's hebben gewoon de ene dag wat meer nodig dan de andere dag. Je mag niet over een bepaalde limiet met fv wat een nadeel is tov bv maar verder moet je je nergens aan houden.
Ik ga ervan uit dat mijn man net zo veel weet van babietjes weet als ik (heel weinig dus ) Ik ben ook de hele dag bij haar en heb het nu iets sneller door waarom ze huilt. Maar vaak eet Lena opeens in twee uur net zo veel dat ze tot dan de hele dag heeft gegeten. Ben ook totaal niet van de schema's, ze regelt het uiteindelijk zelf. Maar om nou boos te worden omdat je vriend haar een flesje geeft en niet met jou heeft overlegd tja, ik zou het zonde vinden van de sfeer, als je dochtertje nou lekker gegeten heeft en je vriend heeft lekker met zijn meissie gezeten dan is dat toch fijn? Hij bedoelt het toch ook alleen maar lief? Hij kan het ook bij het rechte eind hebben, dus dat je meissie echt nog trek heeft. Zou me er persoonlijk niet druk om maken, gewoon effe zeggen maar niet boos worden omdat hij dat doet ofzo. M'n man heeft soms ook het idee dat ze wil spelen terwijl ik denk die wil slapen, maar dan denk ik och ze gaat vanzelf wel gapen - zeuren - huilen dan merkt ie het ook wel....
Kan het me wel voorstellen dat je je daar toch wel een beetje aan irriteert. Ik ben zelf ook wel van de schema's eigenlijk, hoewel ik daar ook wel weer flexibel in ben. Maar in het begin had ik ook zoiets van: een half uurtje afwijken ok, maar verder hield ik het schem aan. Is me ook zo geleerd door de kraamzorg trouwens. In het begin is het nog heel erg aftasten en zoeken waar je kindje behoefte aan heeft. Is het dorst/honger of is het wat anders? Stef sabbelde vanaf de 1e week al heel veel op zn handjes, maar dat was echt niet altijd honger. Vond het daarom soms ook wel moeilijk om te zien wanneer hij nou echt honger had. Regelmaat heeft hier heel veel gedaan en daar hou ik me nog zoveel mogelijk aan. Voor Roy was het helemaal lastiger omdat hij veel minder thuis is dan ik. Hij laat het nu voortaan aan mij over, vindt ie zelf prettiger. In het begin is het voor beide even zoeken, en ik zou hem zeker niet het gevoel geven dat jij erover beslist, maar ik zou het samen doen. Maar zou het ook niet prettig vinden als hij zonder met mij te overleggen, een flesje zou gaan geven.
Tis natuurlijk nie zo dat hij alles met mij moet overleggen, maar ik ben gewoon bang dat Lana later ook veel te zwaar wordt. Zoals je ook aan mijn onderschrift kun zien, is Lana in 2 weken tijd 700gr aangekomen. A.s. maandag wil ik haar opnieuw laten wegen en als het weer zoveel is, wil ik er gewoon op letten. Mn vriend en ik hebben nl allebei de aanleg om te zwaar te worden en ik wil gewoon oppassen met Lana. Toen ik nog bv gaf, kon ik haar wel bij het huilen als troost aanleggen, maar nu kan het niet. Nog een voorbeeld van hoe mijn vriend haar wil laten ophouden met huilen door haar de fles te geven?: afgelopen woensdag had ze om 19.30u 130cc gedronken, bleef daarna huilen en zoeken, wou de speen niets, alles geprobeerd, ze bleef honher hebben, dus om 20.00 nog maar eens 100cc (wel gekolfde melk) aangeboden. Om 21.00 begon ze weer wat te huilenen mn vriend zei gelijk "maak maar vast een flesje klaar". Nou, dacht het dus niet, ze had het 2e flesje van 100cc niet eens opgedronken en had ook nog een 2x flink wat teruggegeven, dan heeft ze om 21.00u echt geen honger. En idd, ik wil een beetje een schema krijgen, zodat Lana over 3 weken, als ik weer aan het werk moet, daar een beetje aan gewend is. Plus dat Lana al aardig in de buurt van de limiet van fv komt, woensdag heeft ze in totaal (incl die gekolfde bv) 950cc gehad, gisteren 930cc (waarvan 100 bv) en vandaag komt ze vast ook weer op minimaal 900cc. En gelukkig word ik er ook niet boos om, we hebben in onze relatie dat we rustig met elkaar over dingen praten en elkaar niet eerst verwijten gaan maken en dan pas ons gevoel toelichten.
Onze drup hield zich overdag prima aan de stelregel van om de 3 uur maar na 18.00 uur dus niet, dan had 'ie vaak na 1,5 uur al wel weer zin in wat! (ik gaf BV op verzoek)
Bij onze eerste kindje hielden wij ons best stipt aan het voedings- schema. Nu onze tweede is geboren zijn we daar een stuk 'makkelijker' in geworden, dwz. we voeden (fv) op verzoek. Tuurlijk proberen we er wel een soort ritme in te houden, maar we voeden niet meer stipt volgens de klok. Ik moet zeggen dat dit een heel stuk rust in huis heeft gebracht, wij hebben er een heel goed gevoel bij. Wat het overleggen met elkaar snap ik je best hoor. Ik vond ook altijd dat mijn manier de beste was. Nu we een aantal maanden verder zijn zie ik in dat er vaak meerdere manieren zijn en niet alleen mijn manier. Het is vaak een beetje zoeken, zowel voor jou als je man. Succes, en geniet van je kleintje, en van elkaar!
meis maak je niet al te druk om te zwaar worden of niet! ik bedoel je hebt baby's met enorme spekbenen die alles weer kwijt zijn als ze gaan kruipen en lopen. een baby op een soort van dieet zou ik niet doen. Je zegt dat ze 700 gr is aangekomen in 2 weken? Dano was 1,2 kilo in 4 weken en daarbij ook 7 cm. de eerste 2 maanden groeien ze onwijs snel! Dat clusteren sávonds is voor baby's de manier om veiligheid te zoeken. Ik gaf ook borstvoeding op verzoek en zat soms hele avonden met hem aan de borst. Kan me voorstellen dat je het prettig vind een schema aan te houden maar het is een klein babytje die voorheen 24 uur per dag voeding tot dr beschikking had, en nu mag ze om de 3 a 4 uur. geef er lekker aan toe, maak op zulke momenten anders gewoon een klein flesje, 60 CC ofzo. en wees niet bang dat ze hieraan gaat 'wennen' dit is vooral de eerste 3 maanden en daarna wordt het vanzelf minder waarna ze een bepaald ritme zal krijgen. even over je vriend. Vind je dat je vriend alles met jou moet overleggen? Ik herken het wel hoor jij heb haar 9 maanden gedragen en daardoor voel je veel meer natuurlijk. Ik denk dat je heel blij moet zijn dat je vriend in ieder geval die betrokken heid heeft en probeert mee te denken. Geef je vriend ook de ruimte om dingen te 'bepalen'. Tuurlijk overleg je het meeste met elkaar. Het is voor hem tenslotte helemaal nieuw in die zin hij heeft haar natuurlijk niet gedragen en moet alles van haar leren kennen en dat kan nu pas. Zoals jij al zegt je zit de hele dag met haar dus jij bent daar sneller in. Ik heb daar echt moeite mee gehad in het begin, was hem aan het checken en dat soort dingen. op een gegeven moment heb ik het los kunnen laten maar ow wat was dat moeilijk, een baby van die leeftijd die teveel melk heeft gooit het teveel er wel uit, dus op het moment dat je merkt dat ze meer melk gaat opgeven kun je dat eens bespreken met hem
Ik voed niet stipt op de klok, ik probeer de tijd tussen de voedingen elke dag even lang te laten zijn, dus als ze de ene dag een voeding had gehad om 11u en daarna om 14u weer kwam, probeer ik de volgende dag de tijd tussen de voedingen rond die tijd ook op ong 3u te houden. Dan hebben we bijv dat ze om 10u een voeding heeft gehad en dat ze zoch daarna tegen 13u weer meld. Komt ze dan om 13.30u, vind ik het ook best. De dag daarna weet ik dat ze in principe met de zelfde hoeveelheid voeding, zo'n 3 a 3,5 kan. Komt ze dan na 2u al weer, dan moet het haast wel zuigebehoefte zijn. Als ze geen speen wil en dus blijft vragen en zoeken, dan krijgt ze natuurlijk wel eerder de fles. 's Avonds is het wel zo dat ze tussen 17 en 19u wordt gevoed, dan komt ze 2u later alweer en daarna komt ze pas 3 uurtjes later weer. @ angel eyes: ik zal haar absoluut niet op dieet zetten, ben wel benieuwd hoe hard ze is gegroeid, a.s.maandag weet ik het en dan zal ik ook eens vragen wat ze op het cb zeggen over haar avondhonger. En over mn vriend, hij hoeft echt niet alles te overleggen, maar wss is het zoals P73 zegt, dat ik denk dat mijn manier het beste is. En P73, hoeveel drinkt jullie kleintje dan op een dag? Volgens wat voor een schema?
hier ben ik het niet mee eens..voeden op verzoek is niet zoals het hoort. en ik vind na een uur voeden echt niet goed. ikvind dat je je een beetje aan de tijden moet houden.. je moet ersamen uit komen met je man..en dat komt echt welgoed.
Jij vind voeden op verzoek niet zoals het hoort maar dat wil niet zeggen dat dat juist is. Waarom moet een baby honger hebben volgens een schema? Voor mij is een schema een richtlijn. Mijn dochter is er toch maar mooi gezond anderhalf jaar mee geworden
ownee hoor ik zeg niet dat het niet goed is.. iedereen doet het goed. maar ik vind niet dat als me dochter zeurt om eten dat ik dan gelijk omhoog moet springen om ze eten te geven terwijl ze net gehad heeft. ik geef ze altijd op de tijden.. 4 uur ertussen, soms 3,5 soms 4,5 net wat uit komt.maar niet na een uur of zo al.
je baby kan ook huilen omdat het krampjes heeft oid, het hoeft niet alitjd meteen honger te zijn! Ik heb altijd aangehouden dat er min 2 uur tussen de voedingen moest zitten en op verzoek gevoed. Mijn man en ik hebben daar eik nooit discussie over gehad
Allereerst snap ik de topicstartster erg goed! 950 cc op een dag is ook gewoon te veel bij nog geen 5 kilo. Met fv is dat in meerdere opzichten niet goed. Daarbij ben ik het met Lexie eens, het kunnen ook krampjes zijn. Ik was er pas na een maand! achter dat krampjes bij sommige baby's dezelfde symptomen hebben als honger. Ik gaf mijn kind dan ook vaak een fles en uiteindelijk maakte ik het dus alleen maar erger. Drinken verlicht de pijn tijdelijk en dus gaat de fles vaak wel gewoon op. Een baby kun je niet helemaal huilvrij maken soms als het pijn heeft. Gewoon troosten en laten voelen dat je er bent. Nu zit je overigens rond de piek van de krampjestijd en die waren bij mij ook vaak 's avonds. Verder is het heel normaal dat je met bv gaat clusteren 's avonds, dat heeft een reden. Je bv 's avonds is minder voedzaam. Je kleintje verzameld dan genoeg om de nacht in te gaan. Bij fv is dit niet aan de orde. Hier iemand die een ritme erin gebracht heeft zodra ze merkte dat ze over moest stappen op fv (meerdere redenen). Mijn kleintje heeft geen stop. Hij drinkt alles wat je hem voorzet en wanneer je het hem voorzet. Om niet boven die liter per dag die ze mogen hebben te komen kon ik niet gaan voeden op verzoek. Mijn zoontje is echt niet meer tevreden met een flesje van 150cc, en om er nu 7 van 180 te geven? Dus ja ritme werkt bij deze baby super. Hij eet goed, lacht veel en slaapt nog bijna 20 uur op een dag. Hij weet precies waar hij aan toe is en dat geeft hem heel veel rust.
Oh vergeet ik nog antwoord te geven op je vraag haha. Mijn partner heeft ook wel eens andere ideetjes dan ik. We overleggen gewoon veel, en soms belt hij me op om iets te vragen. Ik geef hem dan ook altijd als antwoord dat ik geen kant en klaar antwoord voor hem heb. Dat hij zelf maar moet kijken wat hem het beste lijkt. Ik ben heel erg van de ritme, omdat ik zie dat het bij mijn zoontje zeer goed werk. Hij slaapt dus ook tussen iedere voeding. Mijn man houdt hem wel eens te lang wakker (vind hij gezellig), en dan zit hij met een jengelend kind die niet meer kan slapen. Ik heb dat een hele tijd geleden losgelaten, en zie dat nu ook niet meer als een groot probleem. Sterker nog: Ik zie het als zijn probleem. Meestal gaat hij dan het park in met de wagen ofzo. Maar met de voedingen zitten we erg op één lijn. Dus dat doen we beiden hetzelfde.
Nou Nikita, dat van die 950cc vond ik dus ook, vandaar dat ik het zo moeilijk vind als mijn vriend Lana te makkelijk weer een flesje wil doen. Ze is (volgens mij) nu ruim 5 kg, morgen weet ik het zeker, dan wordt ze weer gewogen. En de afgelopen 2 dagen heeft ze tussen de 800 en 850cc gedronken, dus het wordt al beter. Ze krijgt nu zo'n 6 flesjes op een dag (soms een 7e van 60cc er nog bij) en ze doet het daar prima op!
Nou mooi toch? Hier was het in het begin ook echt wel even puzzelen hoor, voordat we het allemaal doorhadden haha. Zijn het krampjes? Wat denk jij? Of heeft hij gewoon honger? Hij beet wel even op z'n handje... Of is hij gewoon moe? Hebben we hem te lang wakker gehouden? Of wil ie gewoon nog niet naar bed? Haha om gek van te worden af en toe. Nu is hij ruim drie maanden en hebben we hem sinds een maand echt door. Ik denk dat je je kind echt wel een tijdje moet leren kennen voordat je de signalen allemaal juist interpreteert. Zelfs al zou het je achtste zijn.
Daantje84, misschien een tip: als je vriend echt denkt dat ze honger heeft, geef haar dan 100cc water met een schepje fv. Dat kan geen kwaad. En als ik tijd wil rekken bij de avondvoeding, stop ik Quinten meestal ef in bad, wil ook wel eens helpen. Ik herken het wel, hoor... ik ben veel meer van de rust en regelmaat dan mijn man. Hij laat Quinten gerust uren in de box slapen, terwijl ik vind dat ie dan beter rustig in zijn bedje kan slapen. Ik moet dan soms ook heel erg op mijn tong bijten, maar ja... het is ook zijn kind.