Partner laat baby alleen op commode liggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door S0fietje, 9 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

O, dus blijkbaar KAN ze wel vallen... Toch fijn dat je er toen wél naast stond.

Toen mijn dochter nog heel klein was liep ik wel eens twee stappen (samen hooguit anderhalve meter) van de commode naar haar kledingkast. Dan schoof ik wel eerst het aankleedkussen helemaal naar achteren tegen de muur en hield ik steeds één oog op haar gericht. Bovendien kon ze toen nog niet rollen. Zodra ze echter begon te proberen om te rollen, ben ik daar mee gestopt. 5 mnd vind ik echt wel een leeftijd om niet meer weg te lopen hoor!

2. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik snap jou man niet hoor. Het lijkt wel alsof hij het erom doet dat jij alle zorg op je neemt.
    Hier hebben we ons zoontje tot 1 maand oud weleens op de commode gehad dat ik me even omdraaide naar de kast om wat te pakken ofzo. Daarna niet meer. Gewoon alles van tevoren klaarleggen. En als je iets vergeet altijd de baby op de grond leggen ofzo in een noodgeval. Nooit laten liggen op de commode! Met 3 maand begon hij met omrollen en als we hem hadden laten liggen dan was hij meerdere keren van de commode gevallen! Want hij zou er zo afrollen (heeft hij meerdere malen geprobeerd). Zo´n klein kindje ziet dat gevaar niet.
    Ik zou iemand van buitenaf vertellen wat hij doet zodat hij van diegene op z'n kop kan krijgen en dat ze hem kunnen vertellen dat het niet normaal is (ouders van hem bijv).

3. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Omdat ze nog nooit is gevallen kan het geen kwaad?
    Moeten er bij jou eerst gewonden vallen voordat je maatregelen neemt?
    Heel apart dit.

On topic
    Lastig dit, maar blijven praten. Op een rustig moment en zonder verwijten. Misschien ook kijken of er voorlichtingsmateriaal te vinden is, of een verhaal van iemand waar daadwerkelijk het kind van de commode is gevallen. Wellicht dat zoiets hem aan het denken zet?

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Een verhaal laten lezen van iemand wiens kind onverwacht van de commode is gerold lijkt me idd ook een goed idee, want je hoort vaak genoeg dingen als;'Oooh, hij draaide zich noooit om op de commode, bleef altijd zo rustig liggen!' en dan ineens tóch van de commode rollen...

5. Koon

Koon Niet meer actief

*verslikt zich in koffie*:p

Ik leg mijn zoontje altijd even op de grond als ik iets moet hebben. Zijn ledikantje staat nog op onze kamer, maar als hij op zijn eigen kamer zou slapen zou ik hem daar even inleggen.
    Wij hebben een plank boven de commode waar altijd een paar setjes kleding op liggen zodat we nooit naar de kledingkast hoeven om iets schoons te pakken.
    Ik weet niet of mijn vriend hem alleen laat liggen want ik sta er niet naast als hij de kleine verschoond, maar ik kan het me niet voorstellen.
    En als ik het zou zien, dan kreeg hij een schop onder z'n kont!

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Vind ik echt niet kunnen maar dat is mijn mening. Je hebt geluk gehad dat het goed is gegaan maar er zijn 40.000 kindjes met hersenletsel per jaar en vallen van de commode staat hoog in het lijstje. Je moet er toch niet aan denken dat je straks een kindje hebt die blijvend letsel heeft omdat mams niet erg zorgvuldig met de veiligheid is om gegaan. Nee sorry maar ik probeer zoiets toch echt te voorkomen.

Ik denk dat ik het volgende week als we bij de arts moeten komen van consultatiebureau (is ook onze eigen huisarts) toch ga vertellen en dan mag de arts even uitleggen waarom je dat niet moet doen. Ik krijg het idee dat alles wat ik vertel niet echt serieus word genomen en hij gewoon zijn ding wilt doen. Snap heel goed dat hij het allemaal op zijn manier wil doen maar als het niet veilig is dan kan ik hem daarin niet laten gaan. Ik heb 9 maanden dit kindje met heel veel zorgvuldigeheid gedragen en goed voor gezorgd en natuurlijk nu ook nog steeds en ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurd wat nooit meer goed kan komen. Misschien komt hij er met een blauwe plek vanaf als hij zou vallen maar ik wil gewoon niet het risico nemen dat het veel erger is of nog erger dat hij er straks niet meer is.

En hij wil echt heel graag de zorg doen maar waarom dan niet beter opletten? Hij wil erg graag betrokken zijn bij de zorg maar niet op deze manier. Ja een flesje geven of zo...

Ik heb de kleertjes wel in de kast tegen de andere muur en misschien moet ik die in de commode leggen. Maar eigenlijk leg ik al vaak de kleren klaar voor hem... En rompers hangen vaak ook nog aan de commode die gedragen zijn maar niet vies en nog gedragen kunnen worden.

Maar goed hij is werken en komt pas laat in de avond terug. Dan hebben we de komende 2 dagen ook druk ivm verjaardag moeder dus even kijken wanneer we er even goed voor kunnen zitten. Als hij dit zo blijft doen dan is het erg jammer voor hem maar dan doet hij de echte verzorging gewoon niet meer en dat is dan voor mij wel weer heel lastig aangezien ik erge rugpatient ben. Maar goed het kan ook zien dat hij het gewoon echt vergeet en ook dan kan ik het risico gewoon niet nemen. Een kind hoort gewoon nooit alleen op de commode die bijna 1 meter hoog is.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    De eerste keer gebeurde het trouwens al in ziekenhuis en toen is door de verpleegkundige al verteld dat hij dat nooit moest doen. Later bij de kraamverpleegkundige gebeurde het weer toen ze hem samen in badje gingen doen en ook toen is het verteld dat het echt niet moet gebeuren. Ik heb het daarna nog 3 keer gezien en ben echt kwaad geworden toen. Daarna is het heel lang niet gebeurd en ik kreeg weer vertrouwen tot gisteren het weer gebeurde. En zo'n zak verwisselen bij de diaper champ is best onhandig even en je hebt je ogen echt niet op de commode gericht dus als hij zou vallen dan kan je hem echt niet opvangen.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ik heb dat hier ook een paar keer meegemaakt, en ik werd elke keer des duivels, echt überhels. Uiteindelijk deed hij het niet meer, maar als ik erover nadenk, kan ik nog steeds woest worden.

Geen tips dus, maar een verhaal laten lezen waarbij het fout ging is wel een goed idee. Had ik zelf moeten bedenken ;).

9. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Mijn vriend heeft dat in het begin ook gedaan, heb hem een paar keer moeten aanspreken erover voordat hij het begreep. Ikzelf ben namelijk als baby van de commode gevallen omdat mijn moeder niet goed oplette en me om liet rollen. Dit laat ik dus never nooit met ons zoontje gebeuren. Zelfs als ik me omdraai om iets achter me te pakken hou ik 1 hand op hem, dat doe ik al sinds dag 1.

10. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    een briefje bij de commode ophangen??

11. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Hey wat een lastige situatie! Naast natuurlijk wat de andere meiden al zeggen: hem blijven vertellen hoe gevaarlijk het is, nog de volgende tips:

Ik zag bij een kinderdagverblijf een heel diep aankleedkussen, zeg maar met een extreem hoge rand, daar kunnen ze minder snel uitrollen.

En ik weet niet hoe je commode tov je muren staat, maar misschien is het kussen juist in de lengte leggen ook nog veiliger dan in de breedte...

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.725
    628
    113
    Ik vraag me serieus oprecht af waarom je dit doet, terwijl je weet dat het heel fout is en niet hoort?

S0fietje, ik begrijp je man totaal niet. Heel vreemd dat mensen ondanks veel waarschuwingen toch risico nemen.... Ik begrijp je frustratie volkomen. Sterkte ermee!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Geen idee wat je hiermee kunt, ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al hebt geprobeerd om tot hem door te dringen. Een serieus gesprek, waarom jij het gevaarlijk vindt, en dan aanhoren waarom hij vindt dat het wel kan. Probeer dat kalm te doen, zonder enorme boosheid (dus niet als je het net weer hebt zien gebeuren). En dan hoop ik dat de redelijkheid het ook bij hem wint. Veel mannen houden er niet van om als klein kind te worden vermaand (zo ervaren zij dat dan, ik bedoel niet dat jij dit doet), dus ga een écht gesprek aan, ipv hem wel eventjes uit te leggen hoe verkeerd hij bezig is.

Overigens: mijn zoon is met 7/8 mnd een keer van de commode gevallen. Ik stond er pal voor, en was idd bezig met de luieremmer. Had gedacht dat ik hem zo wel kon tegenhouden als hij aan de rol ging. Niet dus. Hard gevallen, hard huilen, maar verder was er gelukkig niks aan de hand. Toch heeft het mij wel wat voorzichtiger gemaakt.

Deel Deze Pagina